Ik wil een D pony van 1,5 jaar kopen en heb een hele leuke pony op het oog gezien. Alleen twijfel ik of het geen E pony gaat worden.
De pony is momenteel ± 1.40 (dus al een D pony) Leeftijd: 1,5 jaar. Geslacht: hengst. De afstamming is Irakion en moeder is Silvia Ik weet dat de hengst Irakion 1.47 is. Moeder is onbekend.
Ik zou je niet kunnen zeggen hoe groot het veulen zal worden maar ik heb hier een jaarling van een KWPN merrie en een haflinger hengst (1.42m toen hij haar had gedekt) en dat veulen is nu al ongeveer 1.48/1.50m dus een E-pony het ligt er aan hoe groot de merrie was en hoe zij fokt en hoe de hengst fokt enz. verder heb ik weleens een KWPN E-pony gehad van 1.48m uit ouders van 1.64m en 1.68m dus dat zegt ook helemaal niets.
Dan zou je wel kunnen zeggen dat het veulen ongeveer tussen hun in zal gaan zitten kwa hoogte maar goed zou natuurlijk ook nog hoger kunnen worden het is echt heel moeilijk om daar echt zekerheid in te krijgen hoe ze uitgegroeit zullen zijn.
Ik kocht mijn pony een jaar later, toen ze 2,5 was. Toen meette ze 1,44. Inmiddels is ze 1.53 bij 4,5 jaar. Dus ik denk dat de jaarling best een E-maat kan krijgen, zelfs hoger in de E-maat.
Aletha
Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-09 09:54
Ik vind alleen dat het veulen na 1,5 jaar al zo groot is. Ben dus bang dat de pony eerder in de E maat gaat komen
Mijn paardje was 1.45 toen hij 1 jaar en 9 maanden oud was, en meet nu (hij is nu 3,5 jaar) 1.56m. Ik denk dat je er een grote kans is dat paardje hoger dan 1.45 gaat worden, zeker omdat het een hengst is.