Maar dan? Wat zijn de do’s en de dont’s van een veulen? Waar dien je als toekomstige eigenaar rekening mee te houden? Veel vragen waar ik geen antwoord op heb. En omdat het toch een niet niks is wat je koopt wil ik mij vanzelfsprekend eerst erin gaan verdiepen. (al via zoeken gezocht maar geen topics gevonden, waar antwoord op gegeven wordt op mijn vragen of de topics zijn oud en dus een slotje)
De ontwikkeling van het veulen naar een volwassen dier die je meemaakt. Je hebt geen idee of een dressuur gefokt veulen ook daadwerkelijk tussen de witte hekjes wilt lopen of liever er overheen springt, dit kan natuurlijk ook andersom
. De band die je met zo’n dier opbouwt. Dit zijn voor mij een paar voorbeelden van de leuke kant van dit verhaal. Maar dan de vragen die door mijn hoofd spoken. De kosten en tijd, even hoog of juist lager dan een volwassen paard? Loop je met een veulen meer risico qua blessures etc dan een volwassen paard?
Wat voor opfok? Is het verstandig een opfok die dicht bij huis is te vinden of is dit niet nodig? Opfok groepen van dezelfde leeftijd of gemengde leeftijden, zodat bijvoorbeeld niet elke keer 1 veulen de baas en daardoor niet gecorrigeerd wordt door de andere. Welke opfokbedrijven hebben jullie goede ervaringen mee?
Hoe zit het met de opvoeding en wanneer begin je met opvoeding? Zodra het veulen in de opfok staat of laat je het eerst ‘kleuteren’? Om vervolgens naar 2 jaar het paard uit de opfok te plukken en er voorzicht mee te gaan werken aan de basis?
Kortom veel vragen en ik zou zeggen kom maar op met de antwoorden/adviezen/ervaringen!
, als ik dat geld dan toch heb koop ik wel een paard van 3 of 4 jaar waarvan je wel weet dat ie doet waarvoor die gefokt is! Nee ik zat zelf te denken aan een veulen tot €3500 een buffer van €2000 dus samen een begin bedrag van ongeveer €5500... Maar idd lijkt me super om een veulen aan te schaffen en gezond op te laten groeien!
.