Ik ben benieuwd hoeveel merriebrok jullie je merrie zouden voeren, al zal de behoefte per merrie verschillen. Maar ik kwam het volgende overzicht tegen op de Pavo site, en ben benieuwd of dit overzicht zo ongeveer klopt of dat jullie het teveel/te weinig vinden.
Voor een merrie van 600 kg en zwaarder: 9e maand 2 kg per dag 10e maand 2,5 kg per dag 11e maand 3 kg per dag
1e maand 3,5 kg per dag 2e maand 4 kg per dag 3e maand 4,5 kg per dag 4e maand 3 kg per dag 5e maand 2 kg per dag 6e maand 1,5 kg per dag
ligt eraan hoe de merrie ernaast in het werk staat.. mijne doet helemaal niets behalve het gras maaien en dan voer je minder dan wanneer je met een veulen aan de voet nog rijdt..
Lijken me flinke hoeveelheden. Je kunt ook het paco grooming team bellen als je specifieke vragen hebt over de voeding van je eigen paard. Heb zelf al eens gebeld en ben erg positief over het advies. Ken meerdere mensen om mij heen die dit zo hebben ervaren.
inge176
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 10:04
Dat is wel handig, bedankt. Ik vond het inderdaad ook al behoorlijk veel Mijn merrie zal waarschijnlijk niet gereden worden wanneer het veulen er is, althans niet veel.
Ik denk dat wanneer je helemaal niet rijd je eigenlijk helemaal niet veel bij hoeft te voeren. Ik heb een periode op een stal gereden waar een merrie een tweeling kreeg (gezond en wel). De iegenaresse vroeg zich ook hier af wat ze moest met de voeding met de vraag of de merrie wel voldoende melk zou hebben voor 2 veulens. Zij heeft ook het pavo grooming team gebeld. Je zou verwachten dat ze je misschien een duur goedje aan zouden willen smeren. Ze gaven aan niet extra te voeren. Dit omdat wanneer je veel krachtvoer geeft de merrie minder hooi gaat eten en dit toch het voornaamste was.
de hoeveelheid voor de eerste 3 maanden lijken me heel veel tenzij je merrie een veulen aan de voet heeft. Op cursus werd mij verteld dat het pas vanaf maand 9à10 het echt nodig is om een drachtige merrie extra bij te voeren en dit vnl omdat ze minder ruwvoer (gras) kan eten en de laatste maanden het veulen meer van de merrie vraagt en vooral meer ruimte in beslag neemt.
In verhouding met bij ons op stal klopt dit aardig hoor! wij beginnen inderdaad met 2 schep daags en verhogen dit langzaam naar 4 schep per dag zo rond de bevalling, op die 4 schep blijven ze de eerste 3 maanden ook. Tuurlijk is het per paard verschillend, maar ik vind dit een hele redelijke richtlijn!
Ja absoluut en weidegang. Zijn gewoon onze fokmerries. Wanneer ze niet drachtig zijn krijgen ze een schep basisbrok, dit word opgevoerd tot 2 schep basisbrok en dan met een maand of 9 gaan ze over op de merriebrok...
Okee dankje! Heeft een van jullie toevallig ook ervaring met het supplement MareCare van Wendals Herbs?
Gem
Geplaatst: 22-09-09 22:00
Vind het niet gek dat PAVO (of Havens, of ....) zulke hoeveelheden voorschrijven . Ik geef mijn merrie (grote maat D - pony) tijdens de dracht een zeer goede kwaliteit voordrooghooi (nagenoeg onbeperkt), iets vochtiger dan echte paardenvoordroog, maar iets droger dan koeienkuilgras. Ze hoeft dan nagenoeg niet bijgevoerd te worden met merriebrok. Tijdens het zogen krijgt ze daarbij nog 2 x daags 1 volle maatschep (= ca 800 gram?) merriebrok en wat appels, want er staan nou eenmaal enkele appelbomen bij . Ze doet het hier goed op, ook nu het veulen 3,5 maand oud is. Verder ter info: ze werkt niet of nauwelijks, en staat alleen 'swinters 'snachts op stal.
inge176
Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-09 10:59
Zo zie je maar weer dat het voor iedereen anders is, ik ben in elk geval wel van plan haar merriebrok te gaan voeren. Niemand ervaring met de MareCare?
Voor een merrie van 600 kg en zwaarder: 9e maand 2 kg per dag 10e maand 2,5 kg per dag 11e maand 3 kg per dag
1e maand 3,5 kg per dag 2e maand 4 kg per dag 3e maand 4,5 kg per dag 4e maand 3 kg per dag 5e maand 2 kg per dag 6e maand 1,5 kg per dag
Tweede deel houd natuurlijk wel in dat het veulen er is! Mijn merrie kreeg mnd 9 en 10 1,5 a 2 en normaal bix mnd 11 3 kilo.
mnd 1 2 en 3 mnd bijna 5 kilo. Overigens merrie werkte tot 1 wk voor de bevalling en na 2 wk weer. Denk dat t per paard verschillend is. Mijne wordt snel dun. Je ziet ook merrie's die dik blijven. Na 1 dag zag je niet eens dat de mijne drachtig is geweest, Benieuwd naar dit jaar!
Dat overzichtje wat je laat zien? Is dat ook niet voor het Pavo voer? Geldt neem ik aan niet voor ander voer? Idd is het wel wat veel.
Mijn merrie is begin april uitgerekend maar ze staat nog gewoon op haar normale voer. Ik voer Dodson en Horrell en in overleg met Rene Wielens ( de importeur en voerdeskundige) ga ik pas over 2 mnd voor de bevalling. Dan ben ik ook gestopt met rijden. Ze wordt nu namelijk nog intensief gereden.
inge176
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-09 09:53
Hoe bedoel je rowo? Het overzichtje geldt voor de Pavo merriebrok. Het tweede deel geldt inderdaad voor de eerste 6 maanden dat het veulen er naast loopt. Dus de merriebrok in dit schema wordt pas gevoerd vanaf de 9e drachtmaand.
Oh okee... ik had het wat anders gelezen Ik voer D&H en daar wordt in kilo's veel minder van gevoerd, vandaar dat ik het zei.
InekeH87
Geplaatst: 28-09-09 21:10
ik denk dat het voerschema van mijn merrie straks niet zo heel veel af gaat wijken van die van pavo. Ze is nu 5,5 maand drachtig en krijgt per dag een halve kilo haver een kilo muesli en een paar handjes brok (ong. 250 gram). Ze is nu al iets schraler aan het worden en ik heb het idee dat deze dracht vrij veel van haar gaat vergen. (mag ook wel ze is nooit echt dun geweest. Nu is ze op ideaal gewicht ribben net niet te zien maar wel goed te voelen.) Mijn merrie krijgt wel iedere dag minimaal een half uur beweging en er wordt minimaal 3 keer in de week een vol uur gereden. Er is onbeperkt ruwvoer en meerdere uren weidegang verdeeld over de dag.