Ideale dekdatum ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Ideale dekdatum ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 14:36

Hallo,

Eerste keer dat ik hier post maar ik heb toch een vraagje dat best hier thuis hoort. Wat is volgens jullie nu de ideale datum om de merrie te laten dekken ?
Ik heb voor mijn 18de verjaardag namelijk de kans cadeau gekregen om een zeer goede quartermerrie te laten dekken door een hengst naar mijn keuze. Het veulen hou ik natuurlijk zowiezo zelf. Maar nu lees ik her en der verschillende meningen over het wanneer wel of niet te laten dekken.
Dus wat is de ideale datum ?

Gr

InekeH87

Re: Ideale dekdatum ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:41

Ik laat mijn eigen merries allemaal in mei dekken. De veulens komen dan in april. Ze staan bij ons toch iedere nacht binnen dus het is niet erg dat het in april nog af en toe best fris kan zijn. Als de merrie niet in een keer drachtig raakt heb je de rest van het seizoen nog tijd genoeg om haar nog een aantal keren te laten dekken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:42

Ik zou op het moment laten dekken dat ze na 11 maanden dracht direct lekker het land op kunnen.
Ook heb je dan nog genoeg tijd om opnieuw te dekken als het niet meteen pakt.

Mijn merrie is in mei dit jaar gedekt. Dus ik verwacht eind april het veulentje, dan kan ze na 1 week al lekker het land op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:52

De mooiste maanden om te dekken zijn mei en juni. Zo heb je in april/mei een veulen in de weide. Dat blijven de 2 mooiste maanden voor een veulen m.i.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:04

mijn merrie is voor de 4e keer 5 juni gedekt en eindelijk drachtig. Ik zeg zelf april mei de beste een mooiste tijd. Eerste veulen was bij dekking in mrt zo geboren op 26 feb. Wel wat te vroeg vond ik maar ondat t voor t eerst was (de dekking) waren we vroeg begonnen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:08

Ik vind een veulen in mei mooi. :j Mijn merrie is 6 juni geinsemineerd. Maar zo om mij heen zie ik dat anderen meestal wat eerder zijn met een veulen in april.

Bij ons staan ze dan ook al 24/7 buiten, dus het weer speelt dan een vrij belangrijke rol.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:13

ik begin ook in mei met dekken. heb dit jaar de 1e hengstigheid in mei wel overgeslagen omdat ze voor het eerst hengstig was. en omdat ik weet dat mijn merrie een cyclus van 2,5 week heeft heb ik de volgende hengstigheid afgewacht. ze is 7 juni voor het laatst geinsemineerd en drachtig bevonden dus verwacht mijn veulen 1e week van mei. kunnen ze met een beetje geluk gelijk de wei in en zijn de temperaturen ook wel aangenaam meestal.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:02

Wij hebben eigenlijk ook het liefst dat er in april uiterlijk in mei een veulen geboren wordt. Heeft te maken met de temperatuur en afspeen moment en eventuele verkoop van ons veulen.
Mocht het een keer gebeuren dat we perongeluk een goed veulen fokken.... tja dan willen we mee naar de keuring.
Op zo'n keuring wil je niet dat je veulen net 1mnd is en moet opnemen tegen veulens die al 3mnd ouder zijn.Geeft ook een vertekent beeld van de dieren.

Voor ons voordeel en voor de merrie met veulen ook veel vlugger op land kunnen staan.

1x febr. veulen gehad is niet ideaal ivm de kou!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:05

Dekken in juni, in ieder geval als je je veulen veel buiten wilt hebben, want april is vaak nog erg koud.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:42

die van ons is ook voor het eerst begin mei gedekt. eind juni hadden we namelijk een keuring waar we persé heen wilde, dus als het de eerste keer niet lukte, hadden we nog genoeg tijd om haar nog een keer voor de keuring te laten dekken (onze merrie bleef namelijk op die stal staan tot ze drachtig zou zijn.).
gelukkig kregen we na een maand het bericht dat ze niet hengstig was geworden en is ze die week drachtig gescand.
wij verwachten het veulentje dus ook in april volgend jaar.