Mijn vriendin heeft een pony van ong. 1.43 m. Ze wil haar laten dekken door een grotere hengst, maar hoeveel cm kan het schelen? Ze heeft in een boek gelezen dat het veulen zich aanpast aan de moeder, en als ie geboren is misschien zo groot kan worden als de vader. Is dat waar? Ik hoop snel op antwoord!!
xxx Rosanne
LecyTinker
Geplaatst: 26-08-09 15:54
je veulen groeit naar hoe groot de baarmoeder van de merrie is, maar dat wil niet zeggen dat de bouw (de grofheid van de botten) van het veulen geen probleemfactor kan zijn. Vroeger werd gezegd dat als het volgens een natuurlijke dekking gedaan kan worden dat het geen probleem zou moeten zijn. Maar bij vrienden van mij hebben ze jaren geleden een veulen in de baarmoeder in stukken moeten zagen om het eruit te krijgen omdat het te grof was voor de merrie. Aangezien keizerssnedes niet gedaan worden bij paarden is het verstandig om te zorgen dat je paarden bij elkaar passen. Dus mocht het op een natuurlijke dekking kunnen en is je hengst niet veel grover dan je merrie dan zou het moeten lukken. Mocht het nou kunstmatig gedaan worden dan zou ik zeker even advies vragen aan je dierenarst of aan degene die de insiminatie zou komen doen. Wanneer er bij de merrie een eisprong opgewekt zou moeten worden dan zou je het ook voor de zekerheid nog eens na kunnen vragen wat hun aanraden.
Laten we het erop houden dat een paard te groot zal zijn en een b-pony te klein .
Ik denk dat de algemene maat is gewoon houden rond de maat van je merrie dus c-pony/d-pony maat (mits niet overdreven anders in bouw) en evt. een e-pony.
ximejall
Geplaatst: 26-08-09 17:33
Heeeey,
mijn ponytje
haha,
noujaa ik wou der eigelijk laten dekken door een grote E,klein paardje,
maarjaa het is de eerste x , heeft nog nooit een veulen gehad.
niet hele stevig gebouwde pony, maar ook geen arabier ofzo.
ze heeft wel een behoorlijk sterke rug en nek, moeder heeft waarschijnlijk quarter horse in gezeten....
vader is le matsjo, miss. kunnen jullie dan een wat beter idee van der krijgen
mijn doel was wel om een ffies groter veulen te krijgen...maar als dat niet gaat...
Je kan niet altijd naar maten kijken. Sommige hengsten geven ranke kleine veulens en dit geldt ook voor merries. Soms heb je een grote ruime merrie die een rank dingetje op de aarde zet. Soms heb je een ranke merrie en verwonder je je dat er zo een knots uit gekomen is. Je zou eens moeten kijken naar de afstamming van de hengst om te zien watt daar voornamelijk uit komt. En vooral als je merrie nog nooit geveulend heeft zou ik erop letten omdat het allemaal nog niet opgerekt is. Ze kunnen altijd nog wel inknippen, maar denk dat dat allemaal toch niet echt een prettige ervaring voor je merrie is. Heb het er eens met je dierenarts over.
Ik zou er ook mee oppassen, 2 jaar geleden is er bij een kennis van mij een veulen dood geboren omdat het waarschijnlijk gewoon veel te groot was het was echt een enorm veulen veel te groot voor de moeder.
als je vriendin groter wil gaan fokken dan zou ze dat in stappen moeten doen. Je kan niet van een merrie van 1.43 hopen dat ze binnen 1 generatie naar 1.60 gaat. Wat voor reas is die pony van je vriendin eigenlijk?