veulen opvoeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndRein

veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:53

hallo iedereen..!

ik heb een 3 maanden oud veulentje op stal staan.
hij heet Wessel en het is een hengst. en ohja het is een haflingertje. :o
nu moet ik hem dus zelf opvoeden en het gaat best goed.
ik zou alleen wel wat tips kunnen gebruiken van mensen die hier verstand van hebben of meiden die zelf ook een veulen hebben.

1.aan het halster lopen.
toen Wes 2 weken oud was heb ik hem laten wennen aan het halster. hij vond het allemaal prima. maar als ik met hem wil lopen gaat hij nogal trekken en proberen weg te rennen. hoe ik het oplos: ik blijf naast hem. als hij gaat trekken zet ik hem stil, tel tot 5 en loop dan verder. als hij gaat rennen en bokken precies hetzelfde. als hij het goed doet beloon ik hem.

2. poesten.

ik heb hem tot nu toe alleen nog maar ik de stal bij mama gepoetst. hij vind het erg lekker op geborsteld te worden alleen gaat dan in de bostels bijten.
hoe ik het oplos: ik zeg EEeeh!! op een boze toon en duw hem weg. net zolang tot hij ermee stopt.. maar ik twijfel of ik hem een tikkie op zijn neusje moet geven.. ik heb gelezen dat je een veulen niet mag slaan omdat het nog niet begrijpt wat goed en fout is. iemand een idee?

3. bijten.

Wessel bijt graag in alles wat los en vast zit. ik ga voor hem een jollybal kopen zodat hij daarin kan bijten maar hij bijt dus ook in : jassen, veters, en in je broekspijpen,noujah eigenlijk bijt hij gewoon in alles ;) :o
kortom:... een schatje :P

groetjes Deborah

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:22

Emiel Voest heeft een speciaal programma waarin het opvoeden van veulens aan bod komt. Met name op zijn 2e videoband (fase 2), ik weet niet of die nog wordt uitgegeven.

Als je veulen, of jong paard iets in zijn mond steekt kan je hem ook helpen met zijn leuke ideetjes, door de borstel nog net even wat verder in zijn mond te stoppen, dan is de lol er snel af }> .

midgie

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:41

Ik denk dat je nog niet te veel moet willen en verlangen van een veulen, laat het nog lekker even bij zijn mama staan en als je van de wei naar stal of wat dan ook wil lopen, laat mama dan voor en neem het veulen dan aan het halster mee. hij loopt dan echt wel achter zijn moeder aan en het beste kun je een veulen gewoon aan halster en kont meenemen, dus je hand een halster touw en jij of iemand anders een arm onder zijn kont als hij niet wil lopen.
Zeker niet trekken je kan daar flink zijn nekwervels mee beschadigen,
Bijten en happen is ook heel normaal gedrag zeker voor een klein hengstje , zorg dat hij niet de kans krijgt om het te doen en mocht dat wel het geval zijn is het je eigen schuld,
Leer hem spelenderwijs wijken voor druk, leer zelf wat meer over hoe paarden met mekaar omgaan.

Maar zou zeggen zet hem het komende jaar lekker op de wei met vriendjes daar leert hij nog het meest van ,
Een borstel even net wat verder in de mond duwen vind ik niet eerlijk, dat doe je bij een peuter toch ook niet die alles ondekt met zijn mond, vind dat erg dieronvriendelijk, is ook helemaal niet voest achtig dus snap niet dat een persoon zo tegen strijdig kan reageren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:43

Dat is niet van Voest maar van Parelli, je hoeft het ook niet half in z'n strot te duwen natuurlijk :+, maar net ietsje verder, dan is de lol er gewoon snel af. :j

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:55

@arabesk: okee ik al eens kijken of ik die video te pakken kan krijgen. bedankt :D
@midgie: ik vraag echt niet teveel van hem hoor.. en precies zoals je schrijft: ik laat hem achter z'n moeder aanlopen aan een halsterje het gaat al steeds beter goed dat je het zegt van die nekwervels maar ik trek nooit aan zijn halster (leg m'n arm achter zijn kont precies zoals je zei ;) )

bedankt meiden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:22

Parelli vin dik soms erg onlogisch, maar ja dat is een discussie op zich;-)
Ik zou er niet voor kiezen om het net even verder te duwen, een dier ondekt met zijn mond net als een jong kind en daar zijn ook andere oplossingen voor lijkt me.

@ TS Dan ben je toch goed bezig, dat hij gaat trekken en bokken is heel normaal, hij weet nog niet met de druk om te gaan. dat kun je hem spelenderwijs bij brengen, je zou b.v met een wat langeren lijn kunne lopen, zodat als hij weg wil dat kan, een gewoon halstertouw is daar vaak te kort voor, hij zal echt niet te ver bij zijn moeder weg gaan.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:27

okeee ik doe hem aan een paniekhaak(zo'n halstertouw dat je snel open kan klikken als hij in paniek raakt) natuulijk zorg ik ervoor dat ik het niet open ruk naar het gewoon zachtjes open trek zodat hij weg kan als hij dat wil.. maar een langer touw is ook een oplossing :) dankjee

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:37

Ik doe echt weinig met een veulen hoor. Ik zou gewoon af en toe lekker op het land gaan kroelen met hem enzo. En als hij bijt zou ik toch gewoon een tik geven dan weet hij het. Hoeft niet hard te zijn als hij maar schrikt.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 18:53

okeee..... maar worden ze dan niet kopschuw.. het lijkt mij dat veulentjes sneller kopschuw worden dan als grote paarden...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:02

Nee hoor vooral hengstjes die zijn vaker wat stoerder zeker eentje die bijt! Wij hebben er nu ook 1 lopen die beet hij die gaf ik meteen een tik met platte hand aan de zijkant van zijn snuit schrikt hij maar voelt weinig. En als hij niet bijt ga je gewoon lekker over zijn hoofd aaien. Maar je moet het wel even volhouden want anders heb het geen nut en wel echt bijt en reactie.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 19:20

okee bedankt voor de tip.. op de zijkant van zijn neus met een platte hand dan doet het ind geen pijn

jaa het is zeker een dominat hengstje.. soms steigert hij tegen je op.. iemand daar nog een reactie op ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:53

Ja zon manneke moet je in de gaten houden. lok het niet uit en leer te voorzien wat hij gaat doen, laat hem iet te dicht in je buurt komen, knuffe mag maar hou het kort , voor hij bedenkt stout te worden moet je al afstand hebben genomen, mocht hij onverhoopt toch tegen je steigeren kun je hem even weg jagen door b.v het lange touw naar hem te zwiepen.
Misschien idd wel handig om jezelf eens in het freestyel systeem te gaan verdiepen, want zo`n ventje word alleen maar ondeugender en onder zoekender,

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 21:14

jaah ik weet waneer hij wil steigeren en waneer hij gewoon lief naar je toekomt maarrreeh wat is een freestyel systeem??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:21

Lezen op het inet Als je Freestyle op google in tikt krijg je denk ik wel wat of Voest.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:02

RT--> KS

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:08

ik heb het gelezen..!! intressant zeg!! bedankt ! :D

xmamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:33

Hoi sorry ik moest even wat kwijt.

Ook ik heb een veulen van nu bijna 6 mnd ook een hengstje en die begint nu ook een beetje met bijten.
Ik ben nu dus wat aan het googlen en vond ergens een tip..

Je veulen NIET slaan als hij bijt.. worden ze inderdaad kopschuw van.

Ik las net dat je dan eerder in zijn hals/bil moet knijpen
Andere paarden zouden hem straffen door te bijten en dat knijpen komt toch aardig in de buurt.

Ik zou hem dus niet gaan slaan....

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 16:29

nou..

ik heb het nu een 1.5 maand toegepast en het heeft heel goed gewerkt hoor! hij bijt nu helemaal niet meer.
het is wel belangrijk dat je hem blijft belonen.het is trouwends niet echt slaan maar gewoon een tikje om aan te geven dat hij niet mag bijten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:45

Ook mijn hengstje van 5 maand beet in het begin vrolijk overal in, en die krijgt gelijk een mep als hij dat doet. Nu doet hij het helemaal niet meer, en is absoluut niet kopschuw. Ook stijgeren vond meneer erg leuk, maar toen ik hem een keer een beste mep gegeven heb en hem even goed uit mijn ruimte heb gejaagd was dat ook over. En heb er nu een super veulen aan over gehouden die nog steeds vrolijk naar me toe komt rennen als ik er aan kom.

En over dat goed en fout, nee een veulen weet inderdaad het verschil niet, maar als jij hem dat niet gaat vertellen gaat hij het ook niet leren ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:51

waarom zet je hem niet in de veulenopfok, daar voeden ze elkaar op

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:57

hoi
ja zet hem in de opfok
mijn haffie van 8 maanden dit is ok een hengstje staat ook in de opfok
en ik merk dat hij hier veel van leerd
denk er eens over na ????
maar heel veel spezier met hem

gr nagano

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:16

garny95 schreef:

Een opfok met alleen veulens is niet echt een goede leerschool. Zelf hebben wij ook een hengst veulen van 7 maand. Een BWP'er in wording en al een zeer grote jongen en als hij jonger was redelijk brutaal.

Ik heb meermaals het advies gekregen om hem niet in de opfok te doen of met een ander veulen samen te zetten. Hij is redelijk dominant en het risico op kwetsuren is te groot. Hij zou baas kunnen gaan spelen over het andere veulen en dan heb je een veel groter probleem.
Er werd mij voorgesteld om hem in een kleine kudde (merries en ruinen) op te nemen met andere en vooral dominatere merries. Daar leert een hengstveulen respect hebben voor andere paarden en daaruit ook voor mensen.

Onze jongen is momenteel een goed handelbaar veulen, die weet waar zijn plaats is.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:26

Sandravm schreef:
garny95 schreef:

Een opfok met alleen veulens is niet echt een goede leerschool. Zelf hebben wij ook een hengst veulen van 7 maand. Een BWP'er in wording en al een zeer grote jongen en als hij jonger was redelijk brutaal.

Ik heb meermaals het advies gekregen om hem niet in de opfok te doen of met een ander veulen samen te zetten. Hij is redelijk dominant en het risico op kwetsuren is te groot. Hij zou baas kunnen gaan spelen over het andere veulen en dan heb je een veel groter probleem.
Er werd mij voorgesteld om hem in een kleine kudde (merries en ruinen) op te nemen met andere en vooral dominatere merries. Daar leert een hengstveulen respect hebben voor andere paarden en daaruit ook voor mensen.

Onze jongen is momenteel een goed handelbaar veulen, die weet waar zijn plaats is.

zo ook bij de mijne :D

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:45

Monster_tos schreef:
Ook mijn hengstje van 5 maand beet in het begin vrolijk overal in, en die krijgt gelijk een mep als hij dat doet. Nu doet hij het helemaal niet meer, en is absoluut niet kopschuw. Ook stijgeren vond meneer erg leuk, maar toen ik hem een keer een beste mep gegeven heb en hem even goed uit mijn ruimte heb gejaagd was dat ook over. En heb er nu een super veulen aan over gehouden die nog steeds vrolijk naar me toe komt rennen als ik er aan kom.

En over dat goed en fout, nee een veulen weet inderdaad het verschil niet, maar als jij hem dat niet gaat vertellen gaat hij het ook niet leren ;)

beetje rare manier van opvoeden,
maar dat is mijn mening...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:47

Dit is precies de manier zoals mijn merrie haar veulen ook opvoed, die gaat ook niet lief vragen of hij wil ophouden, maar hij krijgt gewoon een beuk, hap of mep van der.
Waarom zou ik het dan anders doen ?