Afspenen, hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen

Afspenen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 11:35

Dit is dus het 4e en het 5e veulen die ik afspeen. Samen, de één is 5 maanden en de ander 4,5 maanden. Ik doe het nu, omdat ik veel geleidelijker voer voor de veulens kan veranderen, nu staan ze nog steeds op het gras, en ik geef ze twee kilo veulenbrok bij, dus allebei een kilo. Het gaat hartstikke goed, maar ik heb alleen niet de mogelijkheid om ze zo neer te zetten dat ze elkaar niet zien. Ik zet de veulens liever niet bij de sloot, en ik wil ze wel beide op gras laten staan, want de merries moeten blijven bewegen vanwege de uiers. Ik heb ze in één keer uit elkaar gehaald. De uiers gaan hartstikke goed en alleen de eerste dag opgezwollen.

Hoe doen jullie dat? Dat afspenen, daar ben ik wel een benieuwd naar. :D

Nog belangrijk; de een is een Shetlander x Welsh, en de andere is een Kantje's Ronaldo dus we verwachten dat het een D pony word.

regina

Re: Afspenen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:21

ik haal ze er ook altijd in 1 keer vanaf en bij mij kunnen ze elkaar ook nog gewoon zien. tot nu toe is het altijd nog goed gegaan. ze lopen nu weer gewoon bij moeders maar ze herkennen haar niet meer als hun moeder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:06

Ga dit topic even volgen.
Heb namelijk voor het eerst een veulen in het land lopen en heb hier dus geen ervaring mee.

Laten jullie het veulen dan bij een andere merrie lopen en zetten moeders apart of juist andersom?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:07

Moeders samen in een wei en de veulens samen in de andere wei.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:12

Hmm dat gaat hier dus niet lukken omdat ik maar 1 veulen, 1 moeder en mijn eigen merrie heb lopen.

Misschien dat ik eens met een vriendin kan overleggen. Zij heeft een veulen van dezelfde leeftijd. Samen afspenen is misschien best een goed idee.

Als dat niet kan doe ik denk ik dan toch maar moeders even apart en het veulen bij mijn merrie in. Die is er heel gek mee dus dat is wel fijn.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 14:13

Dat lijkt me dan de beste oplossing. :j

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:14

ik haal ze NOOIT in een keer eraf

dat is voor de merrie een hel. en daarnaast kan ze er zware ontstekingen van krijgen! dat is echt NOT DONE!

Ik begin met een uurtje eraf halen voor de training. dan een paar uurtjes als ze mee gaat naar les. dan snachts
en zo bouw ik dit af. bij mij staan ze soms tot een jaar nog wat slokjes te nemen.
op een gegeven moment haal ik ze een maand echt uit elkaar en dan is het meestal ook over

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:22

onze veulens worden in het begin gewoon tijdens het voeren bij de merrie in stal gezet.. nu zijn ze allemaal 4 a 5 maand oud en eten ze gezellig met zn 9en op het erf. Straks als ze allemaal oud genoeg zijn komen ze bij de peuters en kleuters in het land (enters en twenters) en dan tegen februari komen de twenters in de merrie kudde.. snappen jullie het nog?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:41

Wij hebben de luxe van onze merries en veulens zelf op een groot stuk land te zetten (met aparte stalletjes). Ze spenen dus als het ware natuurlijk. Wanneer de melkproductie van de merrie afneemt, stopt het veulen vanzelf met drinken. Wanneer we zien dat het veulen helemaal niet meer drinkt en de merrie haar veulen beu wordt, zetten we ze in een apart stalletje (met tralies) dus ze kunnen mekaar zien. Dit is meestal rond hun zevende maand. En daarna staan ze nog tot hun 3,5 gewoon bij de moeder in de wei. Gaat altijd goed, zonder stress,...
Ik begrijp dat niet iedereen het zo kan doen, maar wat ik zeker niet zou doen is het veulen in 1 keer spenen. Ik zou rond de vierde/vijfde maand beginnen met elke keer een paar minuten uit elkaar en dat zo verder uitbouwen, echt volledig spenen zou ik dan rond de zesde maand doen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 20:40

Misschien nog belangrijk; ze stonden op twee weiden, naast elkaar. Het hek wat er tussen stond had een opening en die stond open. Ze stonden al vrij ver van elkaar af, iedere keer een stukje verder. :) Toen stonden de veulens in de éne wei en de merries in de andere, en ik heb het hek gewoon dichtgedaan.

Geen gestress, niks. Maar verder wel in één keer uit elkaar dus. :)
En nu gaan ze steeds een stukje verder van elkaar af, qua weiden.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 20:46

Ik heb juist gehoord, dat wanneer je ze met dagdelen afspeent, (dus eerst een uur en dan steeds langer tot een nacht en verder) dat ze dan juist uierontsteking krijgen. Ik heb ook van de dierenarts te horen gekregen dat ik dit absoluut niet moest doen en juist in 1x afspenen. Dat dit het beste is voor de merrie en haar uiers. Van tevoren de merrie haar krachtvoer afbouwen en 2 dagen van te voren helemaal niks meer aan krachtvoer. En dan afspenen. Door de onregelmatigheid van wel/niet drinken krijgt de uier het juist moeilijk.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:42

Ik heb het vorig jaar aan de merrie zelf over gelaten en weet eigenlijk niet eens wanneer het veulen is gestopt met drinken. Er was geen stress en geen dik uier, lekker de natuur haar gang laten gaan. Nu loopt er weer een veulen bij en ook nu laat ik het aan de merrie over. Ze geeft vanzelf wel aan wanneer ze het genoeg vind en het bevalt mij prima zo.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 20:49

Ik heb het veulen 1 wk lang in de stal naast de merrie gezet en toen naar de opfok gebracht. ( in 1 x uit elkaar gehaald)Daarvoor reed ik met de merrie gewoon wedstrijden en zo was de kleine steeds een paar uur bij dr weg.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:22

@ kriebel, klopt is ook zo! (wel voer afbouwen dat ze minder melkproductie heeft)

mijn veulen blijft dit jaar ook bij mij thuis en ik neem de merrie voor 2 weken mee naar m n werk en er komt dan een vriendinnetje voor mijn veulen hier naar m n huis. tot nu toe altijd in 1x afgespeend en vrij weinig stress hoor, op een gegeven moment zijn de merries het toch zat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:01

Wij doen de laatste week 's nachts de merries en veulens op stal, de veulens krijgen dan een eigen box. Na die week brengen we de veulens weg 3-4 weken weg, ze komen dan bij twee jonge merries en een ander veulen te staan. Na 3-4 weken komen ze gewoon weer thuis in een aparte wei, dan is het ook al wat later in het seizoen en komen ze 's nachts op stal.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 00:21

ik ken mensen die hun veulen van 4-5 maanden in een klap bij de moeder weghalen en op de trailer zetten naar de opfok. Maar ik ken ook mensen die de natuur hun gang laten gaan, en een draadje spannen als het "veulen" 8-12 maanden is. Als je de mogelijkheid hebt is de laatste optie voor de psyche van moeder en kind natuulijk het beste. Anders adviseer ik het langzaam of te bouwen, wat betreft contact tussen moeder en kind, en op den duur een draadje te spannen. De eerste mogelijkheid is aangetoond dat het slecht is voor de gemoedstoestand van moeder en kind.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:32

_Lott schreef:
ik haal ze NOOIT in een keer eraf

dat is voor de merrie een hel. en daarnaast kan ze er zware ontstekingen van krijgen! dat is echt NOT DONE!

Ik begin met een uurtje eraf halen voor de training. dan een paar uurtjes als ze mee gaat naar les. dan snachts
en zo bouw ik dit af. bij mij staan ze soms tot een jaar nog wat slokjes te nemen.
op een gegeven moment haal ik ze een maand echt uit elkaar en dan is het meestal ook over

mijn merrie gaat ook gewoon mee op wedstrijd enzo, zijn gewoon een paar uur weg!
Hier dus absoluut geen stress!
Ik begin al vroeg ( paar weken) met de moeder even uit stal te nemen, bijv bij hoefsmid enz.
Dit bouw ik steeds op, veulen blijft rustig op stal, en moeder vindt het heerlijk om even geen moeder te moeten zijn!
Veulen wordt binnenkort geveild, als hij dus verkocht is gaat hij meteen naar de nieuwe eigenaar, en moeder mee naar huis!
Wordt hoog tijd, want veulen is van begin april!
Hij trekt er behoorlijk aan!
Moeder heeft nu tot na de veiling echt vakantie, het enigste wat ze moet doen is eten, veel eten! :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:40

zo doe ik het ook hoor

Ik hou het veulentje er nog even lekker aan, en ga in oktober gewoon lekker starten :)
Ik zie ook duidelijk dat merries het heerlijk vinden om even geen moeder te zijn
Vooral als ze jong zijn nemen ze die taak nogal 'zwaar' op zich.
het dagelijkse uurtje in de bak is voor haar absoluut geen straf.
Onze 18 jarige merrie heeft er een stuk minder moeite mee dan de jonge merries.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:12

als ik mn merrie gevlochten heb, en dr transportbeschermers komen in zicht, begint ze te kappen en te stampen!
Gaat in n drafje de trailer op! :D
Merrie is 10 en nu drachtig van dr 7e veulen ( Vivaldi), ze heeft ervaring zat dus! :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:26

haha zo enthousiast zijn die van mij daar weer niet mee

heb beide een merrie die téveel merriegedrag vertoont

Dus dat gaat er bij hun ook niet inzitten :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:32

Bij haar eerste veulen heb ik het zo gedaan en nu wil ik het bij het tweede veulen weer zo doen:

Vanaf een aantal weken gaan merrie en veulen uit elkaar. Opbouwend van een paar minuutjes merrie aan de hand mee en veulen op stal onder toezicht, tot de merrie een aantal uren/ dagdeel mee uit rijden en veulen op stal.

Veulen blijft er bij tot hij/ zij een maand of 6 jong is, dan gaan merrie en veulen de trailer op naar veulen's nieuwe adres. Samen een paar uurtjes in een paddock of wei en dan merrie weer op de trailer en veulen begint met het nieuwe spannende leventje..

In principe gaat de merrie dan wel een week of 2 in een andere wei om alle geur van het veulen uit de eigen wei te laten spoelen. De uier moet een paar dagen gekoeld worden, krachtvoer wordt een paar dagen niet gegeven.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:41

Hier gaat de merrie gewoon dr eigen wei weer in, staat niet veel eten op, dus hoef ze daarvoor niet binnen te houden!
Staat eerste dagen heel schraal in het voer, maar hoef nooit n uier te koelen!
Voel er wel aan, zodat ik bij evt uierontsteking gelijk DA kan bellen!
Staat altijd binnen n paar dagen droog, en roept echt nooit naar dr veulen!
Vorig jaar kwam het veulen na drie weken terug op stal, en ze gaven allebei geen krimp!
Moeder en kindertjes zijn allemaal nogal cool in de kop!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:45

De merries zijn hier wel regelmatig weg om te trainen en de veulens blijven daar altijd rustig onder..
Normaal moest ik het volgende doen:

Merries binnen terwijl de veulens buiten waren of andersom
Sinds dit jaar heb ik een apart weiland en zullen de merries het weiland opgaan terwijl de veulens nog even thuis blijven..
Daarna is het andersom, de merries komen naar huis en de veulens gaan het weiland op voor vandewinter

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:51

Ik wacht meestal af tot het veulen niet zo veel meer drinkt EN de merrie het veulen ook niet zo vaak laat drinken; de leeftijd verschilt ... maar meestal ligt het rond de 6 maanden oud.
Als ik zie dat de merries het niet meer zo vaak toelaten dan zet ik de merries op stal met een hek voor de gangdeur. De veulens gaan op een 'dikke' wei met een oudere bekende merrie (oma!) met toegang tot de afdak en daardoor het hek. Zij kunnen hun moeders zien en ruiken maar kunnen er niet bij.
Moet er wel bij zeggen dat ik op dit gebied heel! makelijke merries heb en echt oplet dat het net de juiste moment is om de scheiding in te voeren.
In de latere namiddag/vroege avond komen de veulens binnen samen in een grote stal, krijgen hun bak en hooi, en de merries mogen een paar uurtjes buiten hun benen streken op een magere wei.
Ik heb vroeger probeert met longeren van de merries maar toen stond het hele stal op stelte, dus nu hou ik het rustig.
Er wordt wel wat onzeker geroepen en tussen oma en de afdak gelopen het eerste uur maar noch oma of de merries reageren erop dus uiteindelijk kalmeert het veulen en gaat grazen.
Ik heb een keer een veulen gehad die na 2 dagen erg ziek werd met hoge koorts enz, deze heb ik meteen terug bij de merrie gezet en op een latere tijdstip gespeend (toen zonder enige probleem).

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:29

Mijn veulen blijft nu thuis in het land tot 1 november, daarna gaat hij de opfok in. Hij staat dan samen met mijn a pony jaarling hengstje.

Mijn merrie gaat naar de stal waarvoor ik werk, ze staat dan de eerste paard dagen op stal, zonder krachtvoer. Ook rijd ik al weer een tijdje wedstrijden en zijn ze het beide gewend.