Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:41

Ik vind het onderschrift van eppie38 al belachelijk.
Eerst schrijft ze alsof ze hem niet wil, maar het doet om de kleien te redden, en nu zegt ze lieve billy over 3 maanden zijn we weer samen, ik hou van je!
A: ze doet alsof hij van haar is
B: ze doet alsof ze wilt van hem is en ze al jaren op hem wacht. zijn we weer samen.... ze jat gewoon een paard.

Als ik yvonniej was zou ik het wel weten, je mocht naar het politiebureau om je te verantwoorden.
Of ik in staat ben om het geld op te hoesten en de nodige zorg zou ik niet door zo iemand laten bepalen.
Vind dat yvonniej zig nog netjes verwoordt en leren kan ze altijd. als hij in de opfok gaat leert hij gelijk paardengedrag.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:44

randalinpony schreef:
Citaat:
En de eerste 2 jaar moet je er weinig mee doen, zie dan niet goed in wat er verkeerd zou moeten gaan.


Dan ben jij duidelijk nooit in aanraking geweest met flessenveulens.



En als Cayenne o.a mij bedoelt: mijn opmerkingen zijn zeker niet hatelijk bedoeld.

Maar nogmaals: er zijn genoeg flessenkinderen die heel goed terecht komen en fijne gebruikspaarden worden. Robijn is ook een prettig dier in de omgang al ben ik zeker in zijn jonge jaren probleempjes tegengekomen.

Maar er zijn er zat die uiteindelijk, na heel veel goede bedoelingen bij de slager belanden. Alleen maar denken dat je ze een paar jaar in de opfok hoeft te gooien, zo werkt het gewoon niet.

Om een flesseveulen goed groot te brengen is meer nodig dan goede bedoelingen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:47

kappiegirl schreef:
mevrouw x kan met niets aantonen dat dit veulen van haar is bij de politie ze heeft geen chip/paspoort van hem dus kan ook niets beginnen tegen ts. Politie en justitie willen bewijzen zien als je ergens aangifte van doet en ik denk niet dat heel veel mensen X zullen helpen in die situatie volgens mij zijn er niet veel mensen die weten dat x het veulen had.
X heeft geen been om op te staan en de ts heeft dat wel die voet een veulen en dat deed x niet of niet voldoende.

de advertentie waar ik op heb gereageerd van dat 4weken oude veulen is van het internet af dus misschien dat dit veulen het zelfde is en dan ben ik heel blij dat hij nu toch goed terecht is gekomen al is het via x eerst niet goed gegaan. Ik hoop dat het veulen groot en sterk zal worden.
Mijn dierenarts zij dat als ik het echt wilde ik het moest doen maar dat ik een hoop geld kwijt zou zijn en hij niet zeker wist of dit veulen verder goed gezond zou zijn enz. en dat was voor mij een rede dat ik het niet gedaan heb hij adviseerde me om gewoon een veulen te kopen dat al 6maanden zou zijn en bij de merrie weg kon en dat heb ik ook gedaan nu.
Ik heb 2 kinderen en 4paarden en ik kon het dan niet nog eens opbrengen om dit diertje elke zoveel uur overdag en snachts te voeden dat zou ik niet getrokken hebben. Neemt niet weg dat ik een schuldgevoel had toen ik besloten had het niet te doen...

Heel veel succes en sterkte en hoop dat het helemaal goed gaat komen met het veulen.
dus jij vindt het normaal dat ts een veueln jat omdat het geen chip hebt. ik zou haar alleen daar om het veulen al niet gunnen.

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:48

randalinpony schreef:
Citaat:
En de eerste 2 jaar moet je er weinig mee doen, zie dan niet goed in wat er verkeerd zou moeten gaan.


Dan ben jij duidelijk nooit in aanraking geweest met flessenveulens.


Nou toevallig wel al is het al wel 16 jaar geleden, bij de boer waar ik toen mijn
paard had staan, had een veulen wat met de fles opgevoed moest worden en heb ik ook heel wat nachten bijgezeten, was een merrie d-pony en het is een
erg lieve pony geworden, dus zie ik geen probleem nee.

Buuv
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:51

Hallo,

even mijzelf voorstellen voordat ik hier reageer, ik ben een buur van Yvonne en ben zeer goed op de hoogte van de situatie met het veulentje.

In de verhalen "mis" ik toch wel een paar dingen en dat is het volgende:
-Al dagen voordat Yvonne het veulentje kocht, was ze al bezig met voorbereiding voor plaatsing ervan. Gezorgd voor hooi / stro en de planning was om het de eerste paar dagen bij haar in de (aangepaste) tuin te plaatsen, voor het voederen. Echter, nog VOORDAT ze uberhaupt daar naartoe ging, is besloten om toch eerst nog te kijken naar veulenopvang. Helaas nog niet bekend met dit forum, vonden we een opvang, echter met 3 weken was het al te oud en kon daar blijkbaar niet geplaatst worden. (Ben even kwijt op welke opvang het ging.) Omdat het veulen er in eerste instantie er minder goed uit leek te zien dan het was, besloot Yvonne voor het welkzijn van het veulentje er toch al om te gaan en dus planning in de tuin voor die paar dagen. Tenslotte was er dan ook even een paar dagen de tijd om her en der nog na te vragen, wat goed had gekund met genoeg kennissen, boerderijen, paardenhouders, etc. hier in de buurt. Tijdens de rit terug echter is toch besloten om het paardje niet thuis te plaatsen, maar is het dus bij "Eppie" geplaatst. (Dus hij heeft er nog geen seconde gestaan, zoals vermeld was.) Eerlijk gezegd, dat was al een betere optie dan optie 1 en ook mogelijk voor korte periode, tot vaste opvang gevonden was. Fijn dat het veulentje daar mocht staan.

Na plaatsing van het paardje daar is Yvonne zeer zeker tot in de late uren er mee bezig geweest, nog de nodige spullen gekocht, zoals de melk, emmertje, etc om vervolgens vroeg weer op en weer tot laat daar te zijn, tot enkele dagen later zij verbaasd en ontdaan terug kwam dat ze er niet meer bij mocht. Ik heb gezien wat ze allemaal gekocht heeft al voor hem, dus ik begrijp al die hoge schulden bij "Eppie" dan ook niet???

Zelf heb ik diverse kennissen met jarenlange ervaring met paarden en heb die dagen ook nog geinformeerd, ook samen met haar voor goede plaatsing / verzorging, want ookal is het mijn veulen niet, welzijn hiervoor ging mij zeker aan het hart.

Wat betreft de camping: deze ligt vlak bij waar het paardje stond bij "Eppie", nog dichterbij dan ze zelf woonde, wat ook maar een paar km is overigens. Dus zo had ze zeker nog meer mogelijkheid om met enkele minuten bij haar paardje te zijn. Geen kwestie van "ik ben op de camping en zoek het er maar mee uit" dus, wat ik hier wel een beetje vind overkomen.

Ik wil verder eigenlijk voor nu alleen eigenlijk nog maar zeggen, Yvonne heeft een (veel te) groot hart voor dieren (en uiteraard haar eigen gezinnetje). Inderdaad in het geval van een moederloos veulen is dit niet handig geweest, maar ook zij heeft hier van geleerd en ik weet zeker dat met alle hulp het absoluut goed gaat komen met Jay Jay.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:59

Oke, fijn dat het zo goed gegaan is, kennelijk een boer die goed wist wat het diertje nodig had. ;) Bovendien ging het om een merrie, toch net makkelijker. In mijn jonge jaren heb ik ook een merrie gereden die met de fles is grootgebracht, fantastisch lief sociaal paard waar kleine kinderen mee langs de weg konden.

Maar ik heb inmiddels al heel veel verhalen gehoord van flesseveulens die wel even verder van de pad zijn geraakt, tot een geval van een hengst die losbrak en een hele pensionstal zo terroriseerde dat mensen zich in stallen schuilhielden tot de eigenaresse, de enige die met hem overweg kon, hem ving. Deze toen nog hengst zag niet echt verschil tussen een hengstige merrie en een toevallige voorbijganger...

Kortom, geen voer voor de goedbedoelende leek, en daar blijf ik bij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:03

Ik vind het heel erg hoe dit allemaal is gegaan, ik hoop dat Yvonne hulp krijgt om haar eigen veulen wat ZIJ zo graag heeft willen redden eventueel te houden of zelf te beslissen aan wie ze het verkoopt. Ik vind dat TS veel te ver is gegaan en zich gewoon zonder nadenken iemand benadeelt door zich toe te eigen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:05

Buuv schreef:
Hallo,

even mijzelf voorstellen voordat ik hier reageer, ik ben een buur van Yvonne en ben zeer goed op de hoogte van de situatie met het veulentje.

In de verhalen "mis" ik toch wel een paar dingen en dat is het volgende:
-Al dagen voordat Yvonne het veulentje kocht, was ze al bezig met voorbereiding voor plaatsing ervan. Gezorgd voor hooi / stro en de planning was om het de eerste paar dagen bij haar in de (aangepaste) tuin te plaatsen, voor het voederen. Echter, nog VOORDAT ze uberhaupt daar naartoe ging, is besloten om toch eerst nog te kijken naar veulenopvang. Helaas nog niet bekend met dit forum, vonden we een opvang, echter met 3 weken was het al te oud en kon daar blijkbaar niet geplaatst worden. (Ben even kwijt op welke opvang het ging.) Omdat het veulen er in eerste instantie er minder goed uit leek te zien dan het was, besloot Yvonne voor het welkzijn van het veulentje er toch al om te gaan en dus planning in de tuin voor die paar dagen. Tenslotte was er dan ook even een paar dagen de tijd om her en der nog na te vragen, wat goed had gekund met genoeg kennissen, boerderijen, paardenhouders, etc. hier in de buurt. Tijdens de rit terug echter is toch besloten om het paardje niet thuis te plaatsen, maar is het dus bij "Eppie" geplaatst. (Dus hij heeft er nog geen seconde gestaan, zoals vermeld was.) Eerlijk gezegd, dat was al een betere optie dan optie 1 en ook mogelijk voor korte periode, tot vaste opvang gevonden was. Fijn dat het veulentje daar mocht staan.

Na plaatsing van het paardje daar is Yvonne zeer zeker tot in de late uren er mee bezig geweest, nog de nodige spullen gekocht, zoals de melk, emmertje, etc om vervolgens vroeg weer op en weer tot laat daar te zijn, tot enkele dagen later zij verbaasd en ontdaan terug kwam dat ze er niet meer bij mocht. Ik heb gezien wat ze allemaal gekocht heeft al voor hem, dus ik begrijp al die hoge schulden bij "Eppie" dan ook niet???

Zelf heb ik diverse kennissen met jarenlange ervaring met paarden en heb die dagen ook nog geinformeerd, ook samen met haar voor goede plaatsing / verzorging, want ookal is het mijn veulen niet, welzijn hiervoor ging mij zeker aan het hart.

Wat betreft de camping: deze ligt vlak bij waar het paardje stond bij "Eppie", nog dichterbij dan ze zelf woonde, wat ook maar een paar km is overigens. Dus zo had ze zeker nog meer mogelijkheid om met enkele minuten bij haar paardje te zijn. Geen kwestie van "ik ben op de camping en zoek het er maar mee uit" dus, wat ik hier wel een beetje vind overkomen.

Ik wil verder eigenlijk voor nu alleen eigenlijk nog maar zeggen, Yvonne heeft een (veel te) groot hart voor dieren (en uiteraard haar eigen gezinnetje). Inderdaad in het geval van een moederloos veulen is dit niet handig geweest, maar ook zij heeft hier van geleerd en ik weet zeker dat met alle hulp het absoluut goed gaat komen met Jay Jay.

en weer een stukje van het verhaal...

ik dnek dat yvonniej zeker veel te lief is.
TS eigent zich veueln toe. en zou daar pislink om worden.

verder schaam ik me op dit moment om bokker te zijn, wat kunnen sommige diep zinken.
ik lees gewoon hele verhalen over hoe je hem het makkelijkst kunt jatten van X. ziek gewoon.
als je hem voert ben je de eigenaar? en hem gewoon via de rechter proberen weg te krijgen. %)
eppie had zelf ook wel kunnen bedenken dat ze de kosten moest verhalen op eigenaar en dat kan langer duren als een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:09

kappiegirl schreef:
xyvonnex schreef:
IK stuur mijn mail verkeer met de paardehandelaar mee.dat is toch genoeg.


Ja maar dat maakt je natuurlijk nog geen eigenaar ik heb ook mail verkeer over dit veulen van de handelaar. Ik ben daar ook geweest maar heb hem niet mee genomen. Maar dat maakt mij toch geen eigenaar van een veulen omdat ik e-mails heb van de handelaar?
Ik heb ik die mail ook staan dat als ik hem als ik hem echt leuk vind ik hem s'middags nog kom ophalen. Dat was de donderdag voor jij hem hebt mee genomen toen ie net op internet stond.
Ik heb wel eerst de haalbaarheid bekeken wat ik zou kunnen doen voor dit veulen en naar aanleiding van mijn dierenarts besloten het niet te doen omdat het gewoon heel veel tijd inneemt en ik dat niet kan maken tegen over mijn gezin en mijn andere paarden.



Wat is dat nou voor iets raars, Yvonne kwam toch met dat veulen aan? Gaan jullie nu twisten wie de rechtmatige eigenaar is? Nou de koper en dat is Yvonne geweest, dat weet toch iedereen in dit topic?

Ik heb ook geen idee hoe ik met een moederloos veulen om moet gaan, heb wel 10 jaar eigen paarden, ik zou ook gaan informeren en het dier alvast mee nemen. De intentie is goed geweest en ook de intentie om bij anderen te raden te gaan om het veulen het beste te laten krijgen. Maar de intentie om het dan als een gewild stukje speelgoed af te pakken, vind ik not done, om dan je schoon te praten met slechte opmerkingen en voorts het veulen gewoon zonder overleg ergens te plaatsen, erug grof...

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:09

Als ze hem op tijd laat castereren, moet een hengst ook niet echt een probleem zijn.
Maar er zullen best gevallen zijn waar het verkeerd mee is gegaan, maar er zijn zeer zeker
ook genoeg goede gevallen.

megahafJarig

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:11

Het kan inderdaad wel flink foutlopen met flessenveulens (dat is algemeen geweten), maar als ik al die forums hier op bokt bekijk, waarbij het dan gaat om paarden die bij de moeder en in de kudde grootgebracht zijn, dan stel ik vast dat een heleboel mensen toch ook problemen hebben met "normale" paarden (bokt staat er vol van!). Dus waarom zo heftig reageren?
Het veulen staat nu bij soortgenoten in de opvang, het is niet alleen. En blijkbaar staan de buren aardig klaar om te helpen. Dus laten we nu vooruit kijken, misschien kan Yvonne binnenkort wat meer vertellen als ze al eens naar het veulen gaan kijken is (of iemand anders van bokt die in de buurt woont), hopelijk krijgen we af en toe een update en dan duimen maar voor Jay Jay.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:14

Ik ben eigenlijk meer geinteresserd in hoe het met het veulen gaat, dan wie de eigenaar is en wie er wel of niet gelijk heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:15

yvonniej: als je nog eens hulp nodig heb om te bewijzen dat je de eigenaar ben ben ik je man.
heb topic toch al opgeslagen in favourits, ben benieuwd of eppie zich nog meldt.

quintusgl

Berichten: 4454
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:16

gekvanfleur schreef:
en weer een stukje van het verhaal...

ik dnek dat yvonniej zeker veel te lief is.
TS eigent zich veueln toe. en zou daar pislink om worden.

verder schaam ik me op dit moment om bokker te zijn, wat kunnen sommige diep zinken.
ik lees gewoon hele verhalen over hoe je hem het makkelijkst kunt jatten van X. ziek gewoon.
als je hem voert ben je de eigenaar? en hem gewoon via de rechter proberen weg te krijgen. %)
eppie had zelf ook wel kunnen bedenken dat ze de kosten moest verhalen op eigenaar en dat kan langer duren als een dag.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Wie zijn wij om te bepalen dat Yvonne het niet zou kunnen met hulp van anderen. Iedereen hier heeft zeker ervaring met flessenveulens als ik het zo lees.........
Als we dan toch allemaal ervaring hebben met zulke veulens, geef dan Yvonne tips iv haar af te branden.
er zal zeker een moeilijke periode voor yvonne aankomen en ze zal tegen veel dingen aanlopen, maar hoemeer hulp ze krijgt des te beter krijgt jayjay het. (en laten we het veulen bij de naam noemen die de eigenaar het gegeven heeft (jayjay dus en geen Billy). als ik Yvonne was zou ik wel proberen om stappen te ondernemen dat Jayjay niet zomaar daar in friesland weggehaald kan worden door Eppie (wat ik nu een beetje aan ie komen en dat ze hem nooit weer terug vind). Eppie: super wat je gedaan hebt door hem te helpen, maar probeer Yvonne te helpen ipv tegen te werken, zou een betere oplossing voor JJ zijn. jullie hebben beide het beste met hem voor.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:19

Is het niet verstandiger om alle informatiestromen te beperken tot de toestand van het veulen? Dit lijkt mij in alle gevallen veel fijner, bokt kan jullie niet verder helpen en aan oordelen en veroordelen hebben jullie niks. Ik hoop dat deze kwestie tóch door een 3e bevoegde persoon wordt opgelost met het belang van het veulen voorop. Persoonlijk vind ik het online zetten van dit soort berichtgeving niet professioneel of serieus overkomen tegenover de "eigenaar" en andere leden van bokt. Als dit een topic is om tips te krijgen over een moederloos veulen is dit prima, maar als er vervolgens allemaal verhalen bijkomen en er wordt afgeleid van de hoofdzaak dan houd het bij mij een beetje op. Nogmaals, zo helpen we niemand verder, ook het veulen niet. Daarom lijkt het mij om verschillende redenen verstandig om het topic op slot te zetten en te hopen dat een derde bevoegd persoon uitspraak zal doen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:19

quintusgl schreef:
gekvanfleur schreef:
en weer een stukje van het verhaal...

ik dnek dat yvonniej zeker veel te lief is.
TS eigent zich veueln toe. en zou daar pislink om worden.

verder schaam ik me op dit moment om bokker te zijn, wat kunnen sommige diep zinken.
ik lees gewoon hele verhalen over hoe je hem het makkelijkst kunt jatten van X. ziek gewoon.
als je hem voert ben je de eigenaar? en hem gewoon via de rechter proberen weg te krijgen. %)
eppie had zelf ook wel kunnen bedenken dat ze de kosten moest verhalen op eigenaar en dat kan langer duren als een dag.


Hier ben ik het helemaal mee eens. Wie zijn wij om te bepalen dat Yvonne het niet zou kunnen met hulp van anderen. Iedereen hier heeft zeker ervaring met flessenveulens als ik het zo lees.........
Als we dan toch allemaal ervaring hebben met zulke veulens, geef dan Yvonne tips iv haar af te branden.
er zal zeker een moeilijke periode voor yvonne aankomen en ze zal tegen veel dingen aanlopen, maar hoemeer hulp ze krijgt des te beter krijgt jayjay het. (en laten we het veulen bij de naam noemen die de eigenaar het gegeven heeft (jayjay dus en geen Billy). als ik Yvonne was zou ik wel proberen om stappen te ondernemen dat Jayjay niet zomaar daar in friesland weggehaald kan worden door Eppie (wat ik nu een beetje aan ie komen en dat ze hem nooit weer terug vind). Eppie: super wat je gedaan hebt door hem te helpen, maar probeer Yvonne te helpen ipv tegen te werken, zou een betere oplossing voor JJ zijn. jullie hebben beide het beste met hem voor.

ze wist geneens dat hij in friesland was, dus zou idd uitkijken dat ze niet met hem aan de haal gaat.
bij mij had je de politie op de stoep bij zo"n grapje, niemand gaat er ongestraft met mijn paard vandoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:21

Sisco4life schreef:
Is het niet verstandiger om alle informatiestromen te beperken tot de toestand van het veulen? Dit lijkt mij in alle gevallen veel fijner, bokt kan jullie niet verder helpen en aan oordelen en veroordelen hebben jullie niks. Ik hoop dat deze kwestie tóch door een 3e bevoegde persoon wordt opgelost met het belang van het veulen voorop. Persoonlijk vind ik het online zetten van dit soort berichtgeving niet professioneel of serieus overkomen tegenover de "eigenaar" en andere leden van bokt. Als dit een topic is om tips te krijgen over een moederloos veulen is dit prima, maar als er vervolgens allemaal verhalen bijkomen en er wordt afgeleid van de hoofdzaak dan houd het bij mij een beetje op. Nogmaals, zo helpen we niemand verder, ook het veulen niet. Daarom lijkt het mij om verschillende redenen verstandig om het topic op slot te zetten en te hopen dat een derde bevoegd persoon uitspraak zal doen.

snap wat je bedoelt, maar nu het veulen het zo goed doet zat ik het topic nog eens door te lezen.
en schrok me wild, er gaat hier gewoon iemand met andersmans paard vandoor! en bokt stimuleert het.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:22

ik vind het een beetje een soap worden als er steeds meer mensen reageren die zogenaamde kennissen zijn.....
zoek en vecht het lekker allemaal thuis uit!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:29

Nou, bokt... volgens mij zijn er vanaf het begin kanttekeningen geplaatst door een aantal mensen bij de gang van zaken...

Nog even het laatste over flessenveulens:

Er zijn zat flessenveulens die goed terecht komen maar dat schreef ik al. ;)
Volgens mij schreef ik ook al dat snel castreren heel handig is en waarom. ;)

Als je er een wilt opvoeden, kan het echter geen kwaad je te realiseren dat een aantal dingen lastiger kunnen lopen bij een met een minder ideale start behept paard.

Ik wil best tips geven aan Yvonne voor zover mijn persoonlijke kennis reikt, maar volgens mij heeft ze nu dringend behoefte aan een ander soort advies.

Ik zie dat Eppie al drie dagen niet meer heeft ingelogd. Maar ik zou als ik Yvonne was toch voorzichtig zijn met de informatie die ze heer neerzet.

Kimbeerly

Berichten: 1917
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:46

Jeetje wat een gedoe allemaal, Ik hoop dat ze eruit komen, en dat het veulen er niet onder zal leiden.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat de TS te zeggen heeft over wat er nu allemaal verteld is.

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:11

gekvanfleur schreef:
kappiegirl schreef:
mevrouw x kan met niets aantonen dat dit veulen van haar is bij de politie ze heeft geen chip/paspoort van hem dus kan ook niets beginnen tegen ts. Politie en justitie willen bewijzen zien als je ergens aangifte van doet en ik denk niet dat heel veel mensen X zullen helpen in die situatie volgens mij zijn er niet veel mensen die weten dat x het veulen had.
X heeft geen been om op te staan en de ts heeft dat wel die voet een veulen en dat deed x niet of niet voldoende.

de advertentie waar ik op heb gereageerd van dat 4weken oude veulen is van het internet af dus misschien dat dit veulen het zelfde is en dan ben ik heel blij dat hij nu toch goed terecht is gekomen al is het via x eerst niet goed gegaan. Ik hoop dat het veulen groot en sterk zal worden.
Mijn dierenarts zij dat als ik het echt wilde ik het moest doen maar dat ik een hoop geld kwijt zou zijn en hij niet zeker wist of dit veulen verder goed gezond zou zijn enz. en dat was voor mij een rede dat ik het niet gedaan heb hij adviseerde me om gewoon een veulen te kopen dat al 6maanden zou zijn en bij de merrie weg kon en dat heb ik ook gedaan nu.
Ik heb 2 kinderen en 4paarden en ik kon het dan niet nog eens opbrengen om dit diertje elke zoveel uur overdag en snachts te voeden dat zou ik niet getrokken hebben. Neemt niet weg dat ik een schuldgevoel had toen ik besloten had het niet te doen...

Heel veel succes en sterkte en hoop dat het helemaal goed gaat komen met het veulen.
dus jij vindt het normaal dat ts een veueln jat omdat het geen chip hebt. ik zou haar alleen daar om het veulen al niet gunnen.


ik geloof niet dat je me helemaal begrepen hebt, ik zeg niet hoe je zo'n veulen het makkelijkst kan stelen van de rechtmatige eigenaar maar als ze alleen de mails van de handelaar heeft kan ze nog heel weinig. Als die meneer zegt "ik heb met hun afspraken gemaakt en hun hebben het veulen gebracht dus voor mij zijn hun de rechtmatige eigenaar" dan staat ze daar met haar mails en krijgt haar veulen straks niet van die meneer terug.
Er zijn aan een mail niet echt te zien of je daadwerkelijk de eigenaar bent, dat wil ik dus ook zeggen ik heb ook mails van die mensen dat ik met dat veulen bezig was en dat ik ben wezen kijken enz en er voor heb gekozen dat ik hem niet nam ivm de leeftijd en de tijd die je er extra aan kwijt bent enz.
Ik hoop alleen dat er aan het veulen gedacht word en dat hij het goed gaat krijgen.

@Buuv toen ik bij het veulen ben wezen kijken donderdags zag het diertje er heel goed uit gewoon goed in zijn velletje en zag er gezond en we uit.
Mooi groot veulen. Toen ik de foto van Eppie zag hoe hij kwam was hij er erg mager aan toe. Een paar dagen later zag hij er weer super uit toen hij naar de veulenopvang ging en zo trof ik hem daar ook aan.

Buuv
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:25

@Kappiegirl: Yvonne heeft hem niet donderdag, maar zondag opgehaald. Verschil van 3 dagen. Ik vond hem er toen wel magertjes uitzien. Logisch dat hij na stalling en de goede verzorging nadien dus weer goed is opgeknapt.

Friesland is voor ons letterlijk aan de andere kant van NL, maar wellicht toch volgende week eens een kijkje gaan nemen. Heb ik goed begrepen dat jij daar niet te extreem ver vandaan woont?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:44

russel schreef:
Ik vind het heel erg hoe dit allemaal is gegaan, ik hoop dat Yvonne hulp krijgt om haar eigen veulen wat ZIJ zo graag heeft willen redden eventueel te houden of zelf te beslissen aan wie ze het verkoopt. Ik vind dat TS veel te ver is gegaan en zich gewoon zonder nadenken iemand benadeelt door zich toe te eigen.


Helemaal mee eens!

megahafJarig

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 00:27

En intussen zijn we allemaal heel benieuwd hoe het met het veulen gaat...

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Moederloos veulen van 4 weken gekocht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:24

Als ik Yvonne was zou ik als de duvel alle stallen in de wijde omgeving waar ze veulens hebben (liefst opfokbedrijven en handelaren) af gaan bellen om te vragen of ze nog een hulpje nodig hebben, met het verhaal erbij. Om te leren wat een veulen hebben inhoud en wat een veulen allemaal nodig heeft, zodat het dier ook over 3 maanden niets te kort komt en de rechtmatige eigenaar in elk geval de absolute basiskennis bezit, en de basisvaardigheden die hierbij komen kijken. En zij in elk geval weet wat er allemaal nodig is om een flessenveulen op te voeden en groot te brengen tot een behoorlijk paard met manieren.

Daarnaast zou ik als de duvel op zoek gaan naar een manege of zo waar ze lessen geven, en zo in elk geval een beetje leren rijden.

Verder zou ik het diertje over 3 maanden in een echte opfokkudde zetten. Of dat nou naast de deur is of voor mijn part in Friesland maakt niet zoveel uit, als het maar door paarden van allerlei leeftijden opgevoed wordt en Yvonne de tijd heeft om een spoedcursus veulens opvoeden te volgen.

Het blijft een feit dat het snel mis kan gaan met flessenveulens, daarom is het extra belangrijk om elke seconde die je hebt te gebruiken om kennis te vergaren over het daarmee omgaan. Het is ook een feit dat een noemenswaardig deel van de flessenveulens uiteindelijk opgroeit tot hele leuke en goed opgevoede paarden, die leuk mee komen. Daar tegenover staat dat een ook aanzienlijk deel met 2/3 jaar bij de slager beland omdat ze ronduit staatsgevaarlijk zijn geworden en geen enkel besef hebben van het feit dat ze paard zijn en geen mens. En dat de grens tussen een goed opgevoed en zich netjes gedragend paard en een onopgevoed levensgevaarlijk monster zeer dun is, en een enkel foutje de balans kan doen overslaan. Hier op Bokt zijn talloze voorbeelden van beide gevallen te vinden, zoek en lees en vooral: Leer! Je hebt dat veulen nu al in handen, je hebt een beperkte tijd om alles te leren wat je moet weten. In een ervaren opfokbedrijf kunnen ze je gaandeweg nog veel meer leren terwijl men ondertussen zelf ook een oogje in het zeil houdt, wat op een pensionstal of een hengstenhouderij op z'n zachtst gezegd lastig is. Bovendien heb je op een pensionstal te maken met tig verschillende meningen over het opvoeden van een paard, bij een opfokbedrijf weet je waar je aan toe bent en dat niet iedereen die je tegen komt er anders over denkt wat heel verwarrend is als je niet heel erg ervaren bent.

Tot slot: Ik hoop oprecht voor het diertje dat alles uiteindelijk goed komt, dat ie in goeie handen komt en uitgroeit tot een leuk en goed opgevoed rijpaard!