Ik heb mijn merrie laten dekken (4-8-09) Nu had ze in de eerste paard dagen dat ik haar thuis had staan steeds een enorm vieze vulva! Is dit normaal als een merrie voor t eerst en natuurlijk is gedekt?
inge176
Geplaatst: 16-08-09 15:40
Ja dat is normaal. In de periode dat de baarmoedermond nog open staat (tijdens de hengstigheid) scheidt de merrie het overtollige zaad dat niet nodig is bij de bevruchting af.
Peterina
Geplaatst: 19-08-09 11:48
Als de merrie op 4/8 gedekt is dan moet tegen 10/8 normaal alles 'opgeruimt' zijn. Mocht je merrie nu alsnog een vieze vulva hebben met afscheiding, z'n 2 weken na dekking, dan hou het heel goed in de gaten!! Hangt er een geur aan? Is de afscheiding geel-achtig, oranje getint? .... ONMIDDELIJK de dierenarts erbij halen !!!! Bij twijfel, laat je dierenarts het even controleren.
mijn merrie had dat ook. En is na 18dagen gescant en was inderdaad vocht tezien met heel veel vlokken. op 32dagen weer laten scannen en ja hoor baarmoederontsteking en hengstig gespoten. Nu ben ik aan het wachten tot de hengstigheid weg is en de merrie weer op nieuw hengstig word dan word ze weer geinsemineerd en maar hopen dat het dan echt wel lukt. Maar ik ben bang als ik jou verhaal zo lees dat je merrie het zelfde heeft als mijn merrie had. Succes hoop bij jou dat het wel goed zit.