Vraagje over de uier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Vraagje over de uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:00

Hallo Bokkers,

Ik vroeg mij af hoe lang de uier van een merrie dik mag blijven wanneer het veulen op een leeftijd van 2 maanden overleden is? Iemand die mij hier duidelijkheid over kan geven?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:01

Is ie al wel minder dik geworden? Mijn veulen is do. gespeend en de merrie staat zo goed als schraal in het voer en haar uier neemt nu al duidelijk af..

Als je het niet vertrouwd je DA laten komen, als ze een uier ontsteking krijgt ben je verder van huis!!

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:03

moet binnen een week toch wel flink afgenomen zijn...(de spanning) helemaal weg duurt wel wat langer..

sjaslique

Re: Vraagje over de uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:06

Het betreft hier niet mijn eigen paard. Maar de uier is naar mijn idee maar minimaal geslonken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:08

Staat ze gewoon volop in het voer? Je kan een merrie waar van het veulen er net af is het beste minimaal terug zetten in voer..die van krijgt een handje muesli en een paar plukjes hooi per dag..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 17:09

Naar mijn weten staat ze wel gewoon vol in het voer. Weet in ieder geval dat ze hooi krijgt in normale hoeveelheid en brok volgens mij ook gewoon.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:11

Brok er af halen, helemaal..of een klein handje! Dan gaat het het snelst..

Die van mij staat sinds do. op stal en mag ook niet op de wei..ze had echt een mega uier en de druk is er nu al helemaal af..na het weekend gaan wij het voeren weer opbouwen

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:36

sjaslique tsja meid kan je niet zo goed helpen idd na t spenen 1 week schraal voeren maar wel hooi of kale weide, bij mij was na 3 wk de uier al een heel stuk weg.

Als jij denk dat ze gewoon vol voer krijgt is t niet goed. Uierontsteking is t ergste wat je dan kan krijgen. Paarden kunnen daar zelfs aan dood gaan als t naar binnen slaat. Ik zou als ik jou was even actie ondernemen. Je kan natuurlijk ook altijd (voor een tip) een DA bellen. Ze kunnen je vast verder helpen! En t kost je alleen beltegoed of abonneekosten.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 20:01

Bedankt voor jullie reacties. Nogmaals het is niet mijn paard of van een vriendin ofzo, maar het veulen is ook niet normaal afgespeend, maar overleden. Weet niet of daar nog verschil in zit.