Pleegmoeder...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Pleegmoeder...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 12:50

Ons veulen Balou is nu 3 maanden oud, en het leek ons wel leuk om alvast een speelkameraadje voor hem te zoeken. We wilden geen rijpaard erbij, dus we kwamen op het idee van een pony.
Dus 2 weken geleden een shetlandmerrie met hengstveulentje gekocht. We zochten een veulen van ongeveer dezelfde leeftijd, maar Boris bleek jonger te zijn, namelijk van 3 juli.
Maar het ging super, de moeders accepteerden elkaar en de veulens zochten elkaar gelijk op.
Het ging ook geweldig, tot vanochtend...
Toen we moeder pony, Mandy, dood in de stal vonden... |(
Ondanks dat we haar nog maar 2 weken hadden was de schrik en verdriet natuurlijk groot. Het meest hartverscheurend was en is haar 5 weken kleine hengstveulentje die nu alleen achterblijft.
Volgens de dierenarts heeft ze een aneurysma gehad, dus een inwendige bloeding. Dat kan door een tumor, of door gewoon een zwakke plek in een ader geweest zijn. Domme pech, dus... :n
Gelukkig heeft ze niet geleden, maar is ze volgens de dierenarts rustig ingeslapen.
En ik dacht dat paarden juist het zwakke soort was, dat ponies altijd oud zouden worden... ;(

Via de DA hebben we nu veulenmelk, en moeten we nu kleine boris zelf grootbrengen. De verhoudingen die erop staan zijn voor paarden, heb maar een kwart aangehouden maar dat drinkt hij nog niet leeg. (wel een paar slokjes). Geen idee of dat voldoende is? En moet ik hem veulenbrok bijvoeren, en hoeveel?
We gaan in ieder geval nu een andere pony met veulen erbij halen, in de hoop dat hij een pleegmoeder krijgt. Als iemand tips heeft hoe we dat het beste aan kunnen pakken, graag...

Bij pinto (de moeder van Balou) hoeft hij niet in de buurt te komen. Toen hij nog een moeder had was er geen probleem, maar nu ziet ze hem ineens als een indringer en jaagt hem weg als hij dichterbij komt.

Als iemand tips heeft, graag, hoop dat de "nieuwe" moeder hem accepteert maar de kans is natuurlijk klein.

MarloesRixt

Re: Pleegmoeder...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:54

Aller eerst heel veel sterkte met het verlies van de merrie!

Ik vond dit stukje tekst op internet, misschien kan je er wat mee?

Centrale Moederloze Veulens

Het kan voorkomen dat om een of andere reden de merrie of het veulen voor, tijdens of na de bevalling komt te overlijden. Voor deze merries en veulens is de Centrale Moederloze Veulens opgericht. De moederloze veulen centrale brengt moederloze veulens en veulenloze moeders bij elkaar. Daarnaast kan de centrale informatie verstrekken over de voeding die een moederloos veulen nodig heeft. Ze hebben bijvoorbeeld ook telefoonnummers van fabrikanten die kunstmelk en kunstbiest fabriceren, en telefoonnummers van fokkers die biest ingevroren hebben.

De Centrale Moederloze Veulens is dag en nacht bereikbaar op het volgende telefoonnummer: 070 311 03 67.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:57

e kunt het veulen eens het zadel dek van de merrie opleggen. Daar zit haar eigen geur in misschien accepteert ze het dan wel. Mijn pony heeft lange tijd 2 veulens gevoed omdat de andere merrie er gewoon geen zin in had. Het kan opzich wel maar ligt ontzettend aan het karakter van mams.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:24

MarloesRixt schreef:
Aller eerst heel veel sterkte met het verlies van de merrie!

Ik vond dit stukje tekst op internet, misschien kan je er wat mee?

Centrale Moederloze Veulens

Het kan voorkomen dat om een of andere reden de merrie of het veulen voor, tijdens of na de bevalling komt te overlijden. Voor deze merries en veulens is de Centrale Moederloze Veulens opgericht. De moederloze veulen centrale brengt moederloze veulens en veulenloze moeders bij elkaar. Daarnaast kan de centrale informatie verstrekken over de voeding die een moederloos veulen nodig heeft. Ze hebben bijvoorbeeld ook telefoonnummers van fabrikanten die kunstmelk en kunstbiest fabriceren, en telefoonnummers van fokkers die biest ingevroren hebben.

De Centrale Moederloze Veulens is dag en nacht bereikbaar op het volgende telefoonnummer: 070 311 03 67.

Bedankt voor de tip... Heb al even gebeld. Het enige dat ze beschikbaar hebben is een ezeltje.
We gaan het eerst met een andere shetland met veulen proberen, hoop echt dat het goed gaat.

Ik heb Boris trouwens nu bij zijn moeder, dat was de tip van de dierenarts zodat hij kan accepteren dat de moeder dood is, maar hoe lang moet hij daarbij blijven? Gaat me nogal aan het hart om te zien dat hij steeds probeert te drinken.... ;(

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:40

Jeetje wat vervelend joh! Zo kort van elkaar mogen genieten! Ik ben benieuwd hoe t nu verder gaat en hoop dat je snel een merrie vind. Sterkte iig!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:57

Laat hem erbij totdat hij zelf aangeeft geen interesse meer in de moeder te tonen. Dan heeft hij goed afscheid kunnen nemen en is het voor hem ook klaar.

Het is vrij lastig om een veulen aan een merrie te koppelen, dus misschien is de veulenopvang in Friesland ook nog een optie.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:04

Allereerst sterkte met het verlies.

Kun je Pinto niet melken en dat aan de kleine Boris geven. Ik stel me zo voor dat 'echte' melk altijd beter is dan de melk van de dierenarts.
Ik hoop voor je dat het lukt met de andere shetland merrie.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 18:42

Pinto melken gaat niet lukken, die vind dat niet goed.
Maar... heb vandaag dus een shetlandmerrie met een evenoud veulen weer gekocht. In de wei ging niet zo goed, Boris rende alleen maar schreeuwend van de pony naar de paarden en weer in vol galop richting stal en terug naar ons. Ging me echt aan het hart, zo'n eenzaam roepend veulen.
Dus de pony met beide veulens op stal gezet en de merrie eerst vastgehouden en wat musli gegeven. Ondertussen begon Boris te drinken, en ze bleef rustig dooreten.
Nu staan ze nog steeds met zijn drieen, af en toe laat ze toe dat hij bij haar drinkt, af en toe bijt ze in zijn staart als hij het wil proberen en springt hij weg.
Klinkt toch redelijk positief of niet?
Als ik me ermee bemoei (even "nee" zeg als ze wil bijten, hoef ik haar niet eens vast te houden) laat ze hem wel gewoon drinken. Verder valt ze hem ook niet aan...
Ik hoop wel dat dit goed blijft gaan, dat ze niet vannacht ineens agressief wordt... Kan dat, of blijft het nu goed gaan? Ben in ieder geval al opgelucht dat Boris nu rustig is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:41

Zo te horen lijkt dat goed te gaan. Kun je ze vanacht buiten laten staan? Dan heeft het veulen wel de kans om weg te rennen mocht de merrie opeens toch raar doet

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:44

Ik zou het wel goed in de gaten houden ik denk dat kleine Boris nog wel extra moet krijgen, en ook opletten dat het andere veulen niet te weinig krijgt nu ze met zijn tweeen drinken.
Je bent er natuurlijk niet continue bij dus je kunt er niet van uit gaan dat beide veulens nu genoeg melk krijgen.

Heel erg veel succes.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:53

Je kunt de nieuwe merrie licht sederen en dan het hengstje er bij laten drinken. Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het wil nog wel eens werken. Heel veel succes in ieder geval!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:48

En hoe zijn ze de nacht doorgekomen??

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:22

Ze zijn de nacht goed doorgekomen. Heb ze wel binnen laten staan omdat Boris op de wei alle kanten op rende en hinnikte.
We zijn om de 2 uur erbij geweest, en dan even de merrie wat brokjes gegeten terwijl boris dronk. Op gegeven moment had hij het al door, als wij kwamen probeerde hij al te drinken...
Helaas moeten we nog wel steeds de merrie afleiden, ze probeert hem toch eerst te bijten. Als we "nee" zeggen en wat brokjes geven gaat het vervolgens wel goed...
Vind het in ieder geval wel positief dat ze niet schopt.
Ze staan nu op de wei, heb Boris vanochtend veulen(poeder)melk bijgevoerd. Zijn pleegbroertje wilde niets, maar Boris dronk toch nog een halve liter...
Hij hinnikt nog wel op de wei, loopt ook gezellig achter mij aan als ik de wei weer uitloop.
Hij snapt toch niet helemaal wie nu zijn nieuwe moeder is, dat wezen op 2 benen wat hem knuffelt en melk geeft of die andere merrie die niet zo lief is maar wel melk geeft.... ;)

Moet ik de merrie nu merriebrok bijvoeren? Of kan ze dan hoefbevangenheid krijgen? Ze zoogt tenslotte haar kind fulltime, en af en toe Boris erbij... Of zal gras en hooi voldoende zijn?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:29

wij hadden op stal ook hetzelfde .
2 ijslanders met ieder een veulen .

1 moeder overleed toen haar veulen zoon 4 weken oud was .
wij voeren hem zelf bij uit emmer , eerts ging het moeizaam .

hij had het gelukkig snel door , en groeit als kool .
verdr loopt hij dus bij andere ijslandermama met haar zoon .

hij had snel door dat hij alles kon doen , maar niet dichter als 2 meter bij de ijslander in de buurt te komen .

wij hebben het ook geprobeert bij die andere merrie te laten drinken .
werk elke keer zo'n gedoe , uit de emmer ging al vanaf een paardagen heelgoed .

staat nu nog een pony met veulen bij , ze spelen heerlijk de 3 veulens .
eten gaat als een speer .

hij heeft alleen nooit om zijn moeder geroepen heel raar .
veel succes ermee

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:19

Even wat foto's van gisteravond:

Afbeelding

Je ziet aan de oren van de merrie dat ze het niet leuk vindt...

Afbeelding

Maar na een waarschuwing van ons laat ze het wel toe.

Op de wei gaat het allemaal wat moeizamer aangezien ze dan weg kan lopen. Dus daar geven we wat musli of andere snoepjes als Boris wil drinken.

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:25

ahh wat zonde zeg. hopenlijk gaat de merrie het toch accepteran als hij vaker drinkt. wat ik op de foto's zie dan accepteerd ze het toch wel, veel merrie's schoppen ze gelijk weg.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:27

wat een schatjes zeg op die foto
en strekte met het verlies van de merrie
maar ziet er verder toch wel redelijk goed uit.
ik blijf het ff volgen

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:57

Wat fijn dat deze merrie het wel toelaat ook al moet je erbij blijven en waarschuwen.
Ik denk wel dat je de merrie brok bij moet voeren want ze zorgt nu eigenlijk wel voor 2 veulens ze moet dus wel genoeg melk blijven produceren ook voor haar eigen kind.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:43

Mabon schreef:
Wat fijn dat deze merrie het wel toelaat ook al moet je erbij blijven en waarschuwen.
Ik denk wel dat je de merrie brok bij moet voeren want ze zorgt nu eigenlijk wel voor 2 veulens ze moet dus wel genoeg melk blijven produceren ook voor haar eigen kind.

Kee, dank je... Maar hoeveel ongeveer?
Heb tot nu toe alleen maar paarden gehad, en kreeg van te voren al het advies (zonder 2 veulens dan) om geen brok te voeren omdat ponies vrij snel hoefbevangenheid krijgen. Dat is nu een beetje mijn angst...

De situatie is verder nog steeds onveranderd. Boris mag drinken als wij erbij zijn, zonder onze bemoeienis bijt ze hem weg. Hij mag wel in de buurt lopen, vandaag lag hij zelfs met zijn pleegbroertje zij-aan-zij in het gras, maar drinken is nog een stap te ver.
Het gekke is dat ze er zelf heel snel aan wennen. Ze staan nu weer voor de nacht op stal (in het weiland is het vannacht te donker om wat te kunnen doen) en zodra wij binnenkomen mag Boris drinken. Draaien wij ons om bijt ze hem weg... :n
Had eigenlijk verwacht dat het vandaag al zou wennen, na zo'n goed begin, maar zal dus weer een korte nacht worden... :Z
Ik heb ergens gelezen dat als een veulen 3 dagen bij een merrie drinkt hij de geur van de moeder overneemt en ze hem zal accepteren. Daar klamp ik me toch een beetje aan vast, hoop niet dat dit een fabeltje is...?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:01

Mijn shetlanders kregen toen ze een veulen aan de voet hadden een beker (gewoon zo'n plastic koffiebekertje) brok per dag en een bekertje muesli. Misschien kan je met de brok beginnen. Ik had toen 2 shetlanders met beide een veulen aan de voet en geen van beide is hiervan hoefbevangen geweest.

Ik hoop voor je dat het waar is en dat ze het veulen gaat accepteren als haar eigen na 3 dagen.

Wij hebben hier een trekpaard dat ook veulens accepteerd echter toen zij zelf een veulen aan de voet had mocht het veulen niet bij haar drinken maar het mocht wel bij haar en haar dochters lopen. Wij hebben het toen gevoerd met een bakje veulenkunstmelk en voor de rest liep zij bij de trekpaarden op het land. Zie hier het hele verhaal.
[VN] Trekpaard moedert voor tweede maal over KWPN merrieveulen let op dit is een oud topic...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:56

Vanmorgen is de dierenarts geweest. Boris' broertje, die we Beertje hebben genoemd, hoestte af en toe. Gelukkig was het slechts een verkoudheid, dus met een AB-kuurtje moet het snel over zijn.
De rest ook gelijk maar even gecheckt, maar Boris en mama Luna zijn goed gezond. Alles vervolgens nog een wormenkuur gegeven (die ze volgens de handelaar al gehad hebben, maar ik wil even nergens meer risico lopen. Tenslotte kan een aneurysma ook door wormen zijn veroorzaakt...).

De DA was verbaasd hoeveel de merrie goed vindt, volgens haar is de kans groot dat ze Boris binnenkort helemaal accepteert.
Ze adviseert om haar elke dag een beker musli bij te voeren (zoals jij al zei, Mabon) omdat ze nu twee veulens zoogt. En Boris nog wat veulenmelk erbij te geven, hij is toch nog wat angstiger om te drinken als zijn broertje aangezien Luna hem soms nog bijt.

Nog even een foto van vanmorgen, echte broederliefde... *D

Afbeelding

En nog even drinken bij mama:

Afbeelding

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:08

super dat het nu goed gaat. VInd het alle drie schatjes. Hoop dat ze snel went aan haar nieuwe zoontje.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:21

wat een prachtig gezicht. Ik denk dat je je stuk minder zorgen hoeft te maken nu.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:38

Het is inderdaad een lieve merrie, en ben blij dat Boris nu kameraadjes heeft.
Het drinken gaat echter nog niet vanzelf... Zo slim als ze zijn wachten ze tot wij met de musli komen, waarna Boris gelijk bij Luna gaat drinken en Luna de musli opeet. Geen musli, geen melk.. Hoezo slimme mama? ;) Elk ander moment dat Boris een poging doet wordt ie gelijk weggebeten...
We gebruiken deze voedingsperioden nu alleen om Boris wat extra voedingsstoffen te geven, via de moeder krijgen ze toch wat meer als alleen poedermelk.
Maar we moeten toch blijven bijvoeren, hij drinkt met gemak een halve liter veulenmelk weg. (en dat voor zo'n minimannetje)... :D

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:45

ik heb zo zelfde geval , mams is na een maand overleden. ik heb ook een poging gedaan om hem bij een andere merrie te laten drinken. dat ging op zich best zo lang ik er bij was. toch durfde ik het niet aan om de merrie met twee kinders bij elkaar te laten. ze deed op zich niks zolang hij maar niet wou drinken. inmiddels lopen twee merrie,s met drie veulens bij elkaar, en hobbel ik rond met emmertjes melk ( en daar gaat meer in dan een halve liter inmiddels :+ )

veul krijgt vier voedingen per dag 4 x 3 liter, en hij doet het heel goed inmiddels, hij speelt rent en kreolt met andere merrie met veulen.

bij jou gaat het vast ook goedkomen :D