Overlevingskansen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belleke

Overlevingskansen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:25

Kan iemand even zijn ervaringen delen over een veulen die de veulenziekte heeft gehad? Het "gele water" zoals ze zeggen.
Mijn veulentje is 2 dagen oud en is dus sinds deze morgen in behandeling met antibiotica en vitaminen. Ik tap om het uur melk af bij de merrie aangezien ze zelf niet in staat is om recht te staan omdat haar gewrichten achteraan helemaal opgezwollen zijn, ook de komende nacht zal dit gebeuren; Drinken doet ze echter super.
Heeft iemand dit al meegemaakt?
Wat zijn haar overlevingskansen?

Ik weet dat de kliniek mss beter zou zijn, maar aangezien ze al 1500 tot1600euro vroegen om aan te beginnen, zie ik dit niet mogelijk als een gezin met kleine kinderen.

Help me even verder aub!!

Fury08

Re: Overlevingskansen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:31

Je hebt PB!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:34

Oei meid, dat zijn niet de leuke dingen indd.
Mijn veulen heeft ook de veulenziekte gehad, met een ontsteking erbij in het groeigewricht.
Ze heeft in Moerbeke gestaan, en was uiteindelijk 2500 euro kwijt.
De prognose die ik meekreeg was 3 %...........
Erg slecht dus, en er is me wel tig keren gezegd dat ze het niet ging halen, en dat het nooit meer goed kwam.
Echter ik heb doorgezet, met hele intensieve zorg .....
Nu een jaar later kan ik zeggen dat ik een gezond veulen in de wei heb rennen.
Dus ja, het is een keuze die je moet maken. De 1 is er erger aan toe dan een ander.
Ben bereid je te helpen als je wilt...

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:52

Bedankt voor je snelle reactie. Zoals ik al zei is de kliniek geen optie, heb niet zoveel geld voorhanden, we zijn een gezin met 2 kleine kinderen, net verbouwd, dus ja...
Wat hebben ze daar dan allemaal gedaan? De DA komt hier nu 2 keer per dag AB geven en vitaminen.
Waarschijnlijk heeft ze niet snel genoeg gedronken. Ze is 's nachts geboren, maar aangezien we niet wisten wanneer ze zou veulen en ze nog niet kegelde of zo, waren we nog niet de wacht aan het houden, voel me enorm schuldig nu.
Ik heb ze direct in de vroege morgen aangelegd, maar het was wss al te laat.
De DA vermoedt zelfsdat het aangeboren is van in de baarmoeder.
Ik hoop echt dat ze het haalt, ik zie ze al zo graag en ze is pas een dag oud.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:57

Overweeg dan in godsnaam wel om plasma te laten geven! dat is eigenlijk wel heel erg belangrijk, en zal de overlevingskansen aanzienlijk vergroten!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:00

Jeetje wat vervelend :(:)

Mijn hengstje kreeg in zijn 1e week veulenziekte en had een overlevingskans van 50/50, na een paar weken onder behandeling te hebben gestaan rende hij gelukkig weer rond.

Verder heb ik er geen ervaring mee, ik weet alleen dat hij het 2e veulen van dit jaar was in onze regio en de 1e had het al niet overleefd. Gelukkig waren we er vroeg bij en was het nog redelijk te behandelen, ook al was het voor hem niet fijn om elke keer van die vervelende prikken te krijgen.

Ik hoop dat het bij jou ook goed afloopt!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:06

Plasma geven doet hier de DA idd ook, schijnt al heel veel uit te maken.
Verder heel, heel veel sterkte!!
En nog even een vraagje, kan je de DA niet vragen voor te doen hoe te spuiten dat je het zelf kan doen? En indien in een ader, een kathetre vragen, dat zou jou een hoop DA kosten schelen.

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:08

Saffier schreef:
Plasma geven doet hier de DA idd ook, schijnt al heel veel uit te maken.
Verder heel, heel veel sterkte!!
En nog even een vraagje, kan je de DA niet vragen voor te doen hoe te spuiten dat je het zelf kan doen? En indien in een ader, een kathetre vragen, dat zou jou een hoop DA kosten schelen.

De adertjes zijn heel erg fijn, dat het echt heel juist moet zitten, heb liever dat hij het doet, hij rekent niet steeds een visite, alleen 1 keer en dan de producten, is echte een fijne mens.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:11

De aders zelf inspuiten lijkt me geen goed idee, we moesten ons mini veulentje al met 2 man in bedwang houden en de 3e probeerde zo recht mogelijk in de ader te spuiten. Het was geen fijn gezicht want het bloed loopt overal over je handen en kleren.

Zorg er in elk geval voor dat er altijd een extra persoon aanwezig is want als de DA mis spuit ben je nog verder van huis.

Toen het bij ons in de laatste behandelingsweek zo goed ging dat hij weer goed kon lopen hebben we besloten met de paarden naar de DA te lopen, ze wonen schuin tegenover ons dus dat is geen probleem en het scheelde een hoop kosten.

Maar ik zie dat jij het al geregeld hebt ;)

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:45

Sugarfoot schreef:
De aders zelf inspuiten lijkt me geen goed idee, we moesten ons mini veulentje al met 2 man in bedwang houden en de 3e probeerde zo recht mogelijk in de ader te spuiten. Het was geen fijn gezicht want het bloed loopt overal over je handen en kleren.

Zorg er in elk geval voor dat er altijd een extra persoon aanwezig is want als de DA mis spuit ben je nog verder van huis.

Toen het bij ons in de laatste behandelingsweek zo goed ging dat hij weer goed kon lopen hebben we besloten met de paarden naar de DA te lopen, ze wonen schuin tegenover ons dus dat is geen probleem en het scheelde een hoop kosten.

Maar ik zie dat jij het al geregeld hebt ;)

hoelang heeft de behandeling bij jullie geduurd en wat is er allemaal toegediend?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:48

Onze behandeling heeft ongeveer 2 weken geduurd en hij is behandeld met een antibioticakuur dat sloeg gelijk goed aan.

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:53

Sugarfoot schreef:
Onze behandeling heeft ongeveer 2 weken geduurd en hij is behandeld met een antibioticakuur dat sloeg gelijk goed aan.

En wanneer kon hij weer rechtop of heeft het nooit zo erg geweest dat hij dat niet meer kon?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:01

Onthoud goed dat je als burger niet zelf in de aders mag spuiten!
En dat zoiets echt wel kundigheid vereist.
Je kan met mis spuiten enorm veel schade berokken!

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 23:10

Zal ik niet doen hoor, we zijn nu steeds met 3 om het te doen, 1 bij de merrie en 2 bij het veulen om haar erg stil en gestrekt te houden.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:43

Jeetje wat naar joh! Hoe is t de nacht doorgekomen? Sterkte

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 10:12

Ze heeft deze nacht om het 1,5 uur gedronken, deze morgen probeerde ze opnieuw recht te staan, maar ze zakt nog steeds door haar achterhand, pfff wil echt niet opgeven, maar het is moeilijk, ...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:49

Op deze leeftijd heb je gelijk de ergste vorm te pakken, bloedvergiftiging.. Een bedreven DA kan de gewrichten ook op stal spoelen, dat scheelt al. Maar je kunt ook bij de kliniek aangeven dat je dit niet in 1x kunt betalen en vragen of dat in maandelijkse termijnen kan. Normaal hoeft dat geen probleem te zijn.

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:18

Kan iemand nog zijn/haar ervaringen delen aub?

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:18

Straks kunstmelk halen en bijgeven, kom niet aan de hoeveelheid die ze zo moeten hebben!

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:21

Heb er nog nooit van gehoord maar.
Heel veel sterkte..

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:03

DA is net geweest, hij zegt dat ze het goed doet, haar slijmvliezen zijn mooi roze en dat duidt toch wel op genoeg antistoffen, enkel de gewrichten moeten nu ontzwellen, ten laatste vrijdag moet ze rondlopen. Zolang ze genoeg drinkt en nu al af en toe eens opstaat, is er veel hoop. En drinken kan ze amaai, ben net poedermelk gaan bijhalen om bij te geven, want kan zoveel niet melken, je zou ervan verschieten hoe zwaar dat is. Ik blijf haar wel melken, zodat de melk op peil blijft. Ze kan zelfs af en toe zelf zuigen als ik haar een beetje ondersteun, dus heb weer wat hoop!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:45

Zo te horen lijkt het al iets beter te gaan!

Mijn veulen kreeg ook weer roze slijmvliezen en de zwelling heeft nog even geduurd bij hem maar uiteindelijk kwam hij er weer bovenop.

En even over je vorige vraag: Hij heeft wel kunnen lopen maar lag meestal op de grond, hij kwam nog wel zelf omhoog om te drinken maar ging daarna vaak weer liggen.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:51

Jeetje wat een verhaal gelukkig lijkt het weer beter te gaan. Ik kan alleen maar zeggen van jou verhaal heb ik weer wat geleerd ik wist niet dat zoiets als een veulenziekte bestond maar weet nu wel waar ik rekening mee kan houden het hoeft natuurlijk niet te gebeuren maar zou altijd kunnen.

Heel veel sterkte en dat het veulen maar snel weer helemaal opgeknapt is en lekker rond kan rennen in de wei bij zijn mama. Succes ik weet hoe het is als je in onzekerheid zit maar weet ook dat het goed kan aflopen met de juiste zorg en dat zit bij jou ook wel goed.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:17

Ik ben blij om te lezen dat het beter met haar gaat! Volhouden hoor.. Dan komt het echt wel goed :D

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:53

plasma heeft die van een vriendin van me afgelopen week ook gehad ( a 300 euro)
die was eigenlijk een beetje opgegeven, maar mag morgen naar huis!! ok die heeft in de kliniek gestaan met 24u bewaking en infuus enz enz
maar die plasma heeft echt geholpen, overleg eens met je DA