Veulen 1 dag oud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belleke

Veulen 1 dag oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:29

Deze ochtend is ons tinkerveulentje geboren, ze drinkt en ze ligt neer, voor de rest niets, is dit normaal? Dacht altijd dat een veulentje vanaf de eerste dag rond huppelde en sprong of heb ik het nu helemaal mis.
Ze staat op de wei, met een gote stal op, maar ze ligt alleen maar in het gras, is dit niet te koud?
De bevalling is vlot gegaan, nageboorte ook snel afgekomen, DA is al langs geweest en alles was ok zei hij, alleen goed in het oog houden dat ze drinkt en dat doet ze wel, steeds als ik ga kijken staat ze even recht om te drinken om daarna terug te gaan liggen.
De moeder is wel beschermend, maar eens ik haar even vast houd is alles ok en is ze rustig.
Moet ik nog iets speciaal doen of zo, vraag liever wat meer dan dat ik iets fout zou doen.

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 23:57

kan iemand me nog snel even gerust stellen, anders ga ik er een ganse nacht van wakker liggen denk ik! :))

sindy11

Re: Veulen 1 dag oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 23:59

als veulentjes genoeg hebben gedronken gaan ze helemaal plat liggen om te slapen. Als ze niet genoeg binnen krijgen, dan blijven ze in beweging.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:00

toen mijn veulentje werd geboren was ze de eerste dagen ook heel erg rustig hoor, ze hoeven niet perse rond te springen

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 00:00

Bedankt!!!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:03

nee, als je maar goed kijkt dat hij om de 2 uur iig een bierflesje aan melk binnen krijgt.
En gewoon goed in de gaten houden, zo'n veulen is nou eenmaal nachtwerk haha!

succes

Truelove___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 00:10

als ze geboren zijn gaan ze proberen op te staan (soms moet je helpen) en dan gaan ze drinken en met een volle en warme buikje en de afweerstoffen van mamamma gaan ze slapen omdat ze moe zijn van de bevaling zo ik denke

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 07:45

sindy11 schreef:
als veulentjes genoeg hebben gedronken gaan ze helemaal plat liggen om te slapen. Als ze niet genoeg binnen krijgen, dan blijven ze in beweging.

Misschien voor een uurtje, maar daarna niet meer hoor.....
Ik heb genoeg veulens gezien die te weinig drinken, dat heb je zo door.

@TS Het is normaal dat een veulen veel rust, voor de zekerheis zou je de tempratuur opkunnen nemen als je niet gerust bent.
Maar als ze zich niet lekker voelen heb je dat zo door hoor!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:25

Het zijn toch net baby's :-) Slapen eten en poepen is de eerste dagen het enigste wat ze veel doen :-) Zorg dat het lekker naar buiten kan en dan gaat het vanzelf wel lekker met mams meehobbelen ........... er komt een dag dat je denkt pffffffffffffff ga nou ff slapen hahaha.

Maar wel goed in de gaten houden

Succes

belleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:33

Het gaat dus niet goed, zoals ik al vermoedde! Aangeboren geel water, de DA is al geweest en moetennu om het half uur melken en ze laten drinken.
Ze heeft dus aan de achterste benen enorme zwelling en ze kan zelf nie opstaan, drinken doet ze gelukkig wel uit de fles.
Ik weet niet of ze er door komt, dus ja...
Toch bedankt voor de antwoorden.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:39

Wat erg voor je meis! Ik hoop dat het goed komt.. Kon de DA de eerste keer daar niks aan zien dan? Omdat die had gezegt dat het allemaal goed was.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:42

Wat naar om te lezen! Ik zal duimen dat alles ok komt.
Inderdaad raar dat het ineens op is komen zetten, is de zwelling misschien niet van het blijven liggen ofzo? Wat denkt de DA ervan?

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:42

Oei dat is vervelend. Wel goed dat je op je eigen intuïtie bent afgegaan en de DA hebt laten komen! Sterkte met de kleine!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:47

Agos meis... Eerst de vreugde dat het veulen gezond is en dan zoiets.
Maar goed dat je op je gevoel af bent gegaan. Ik zal hier ook meeduimen.

Ik weet dat ons veulen de eerste dag ook dronk, en veel sliep. Als hij stond dan stond hij voornamelijk stil, maar moeders zorgde er wel voor dat hij moest lopen, door hem zachtjes in zijn kont te bijten. De tweede dag was hij al een heel stuk levendiger.