oudere merrie dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

oudere merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:54

hallo,
ik had even een vraagje,
ik heb de dierenarts al gebeld maar daar word ik niet veel wijzer van, die begint direct over goed voeren, op tijd aan de bel trekken als het fout gaat blablabla.

ik heb een oudere merrie op stal (net 19) en daar zou ik graag nog 1 x een veulentje van willen hebben,
het is een goed dressuur paardje geweest met een super karakter, ze is goed gezond, altijd goed geent en nog een felle dame met goede conditie.
toch vind ik het eng blijven om nog een veulentje te nemen vanwege haar leeftijd,
heeft iemand hier ervaring mee? ik wil haar niet kwijt voor een veulen, dan liever geen veulen.
mijn schoonvader fokt welsh maar die heeft alleen jonge dieren vandaar dat ik graag jullie mening nog even wil horen.
ps ze heeft 1 keer eerder een veulen gehad op 4 jarige leeftijd.

alvast bedankt,
groetjes demi

Lieszje

Re: oudere merrie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:01

Ik zou het niet meer doen.
Maar dat komt omdat ik een 19-jarige merrie kende die dus overleden is bij de bevalling.

Natashaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:16

Heeft je paard al ooit eerder een veulen gehad ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:18

@Natashaa
'ps ze heeft 1 keer eerder een veulen gehad op 4 jarige leeftijd.'

ik ken je merrie niet en de hele omstandigheden eromheen niet, maar ik zou het wel doen
uiteraard niet als het een aanzienlijk risico voor haar levert, maar anders toch wel
heb je toch nog iets van haar later (als je het veulen niet verkoopt)

ainty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 06:49

mijn merrie is 21 en weer drachtig,
als de merrie verder gezond is,
zou ik het zeker nog een keertje proberen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:21

hallo allemaal,
ik heb het geprobeerd en ze is drachtig, ze doet het tot nu toe prima en begin mei zal ik haar veulen kunnen verwelkomen.
de bedoeling is dat ik een "vervanger "heb dus het veulen mag zeker blijven, daarom wil ik er ook graag 1 van haar daar het echt een lief paard is, goed karakter en geen rare ziektes/afwijkingen.
ik ben erg benieuwd, heb haar 2 keer gescant voor controle en alles ziet er goed uit.

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:28

van het winter heb ik een merrie gereden die ook drachtig was, en heeft in juni een prachtig mooi veulen op de wereld gezet. de merrie en het veulen zien en voelen zich super. deze merrie is 17 jaar.

molenweides

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:27

kan nog best, hier staat er 1 van 21 die door de vorige eigenaar is gedekt.
ze is goed gezond en heeft nu 3 jaar overgeslagen.
is per paard verschillend

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:28

en hoe oud mag een merrie maximaal zijn voor een 1e veulen?

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:32

een jaar of 12, 13 wordt over het algemeen aangehouden als uiterste leeftijd voor t eerste veulen.... tenminste dat is mij verteld. Heb hier twee 17 jarige lopen die allebei weer dragend zijn, de een voor de vierde keer, de andere voor de elfde.
Zolang je merrie gezond is, goed in d'r vel zit enz. kun je t rustig proberen. Als t echt niet meer gaat worden ze vaak niet meer dragend, de natuur regelt zichzelf vaak wel....