Vraagjes over veulengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Vraagjes over veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:08

Mijn merrieveulentje heeft al sinds ze een paar weken oud is de gekke gewoonte om over de mest van haar moeder heen te plassen. Ook als ze eigenlijk niet moet, probeert ze er een paar drupjes uit te persen, en soms moet de mest van moeders meerdere keren 'beplast' worden.
Dit gedrag doet mij eerder denken aan dat van een hengst, maar misschien zijn er Bokkers die dit herkennen bij hun veulens?

Verder vraag ik mij af hoe lang veulens de mest van hun moeder blijven eten; mijn veulentje doet dit nl. nog steeds af en toe, en ze is inmiddels bijna 3 maanden.

friesiszwart

Re: Vraagjes over veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 06:58

Veulens nemen het gedrag van moeder over en in het geval van jouw veulen plast zij dus opdezelfde plek waar haar moeder ontlasting achterlaat. Zou er verder geen verklaring voor hebben en dit is mij nooit bewust opgevallen bij een veulen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:22

friesiszwart schreef:
Veulens nemen het gedrag van moeder over en in het geval van jouw veulen plast zij dus opdezelfde plek waar haar moeder ontlasting achterlaat. Zou er verder geen verklaring voor hebben en dit is mij nooit bewust opgevallen bij een veulen.

Dank je wel voor je reactie. Hier had ik ook aan gedacht, maar vroeg me af waarom ze dan niet mest op dezelfde plek - want dat doet ze duidelijk niet.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:01

mijn merrie veulen doet het ook wel eens, vandaag nog.
geen idee waarom ze dat doet.
ook eet ze de poep van haar moeder op :')
misschien omdat hier goede stoffen inzetten ofzo.
volgens mij is dit niet slecht hoor.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:53

dat plassen heeft de mijne ook een tijdje gedaan. Poep blijven eten.. is niet goed. In beginsel niet erg. Misschien mist ze dan wat mineralen, 3 maanden is al best wel oud. Geef je dr wat veulenbrokjes? Daar zitten alle vitamien en miniralen in.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:58

veulens plassen inderdaad vaak over de mest/urineplekken van de merrie heen. Veilig laten weten dat je bij dezelfde kudde hoort. Mest eten is niet zo zeer voor de vitaminen en mineralen maar meer omdat een veulen bij de geboorte nog geen eigen darmflora ( goede bacterien) heeft en deze zo van de moeder overneemt. Het ene veulen doet dit langer dan het andere maar is verder niet zo'n probleem.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:32

vanessakusje schreef:
dat plassen heeft de mijne ook een tijdje gedaan. Poep blijven eten.. is niet goed. In beginsel niet erg. Misschien mist ze dan wat mineralen, 3 maanden is al best wel oud. Geef je dr wat veulenbrokjes? Daar zitten alle vitamien en miniralen in.

Bedankt voor alle reacties! Het is dus volkomen normaal gedrag, gelukkig.

Mijn veulen krijgt (bewust) geen eigen krachtvoer, hoewel ze wel van haar moeder zou kunnen mee-eten (die krijgt vitaminen-mineralenbrokjes, speciaal voor zogende merries en veulens), maar dat doet ze niet.