Veulen al 2,5 week aan de diarree

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabina198

Veulen al 2,5 week aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:24

Mijn veulen van 2,5 week is sinds zijn geboorte aan de diarree.
Hij is 4,5 week te vroeg geboren.
De dierenarts is al verschillende keren geweest om antibiotica en vitamine spuiten te geven.
In het begin heb ik hem ook finidair gegeven.
Zijn poep was inhet begin geel,maar nu is het donkergroen en het stinkt.
Wie kan mij helpen,ik heb heel bokt rond gekeken,maar kan geen vergelijkbaaar iets vinden.
Hij heeft geen beschikking tot een liksteen.

Alvast bedankt.

Renee

Re: Veulen al 2,5 week aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:27

Appart, dat het geel was dan. Ik denk dat zijn darmen niet zo snel op gang komen o.i.d. Ben benieuwd wat het uiteindelijk is :=

nic35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:59

Een veulen dat 4,5 week te vroeg geboren werd, dat is wel erg veel te vroeg. Ik zou niet teveel zelf uitproberen, overleg het met de dierenarts, desnoods een andere DA vragen.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:03

Ik heb dit vorig jaar ook aan de hand gehad...
1 groot drama...eerst idd geel en daarna donkergroen en hevig stinkend...die van ons poepte ook bijna water op het laatst.
Hij is helemaal binnenste buiten gekeerd in de kliniek in Emmeloord, maagonderzoeken, darmonderzoeken, mest gechecked...
Uiteindelijk niets gevonden, hoogstwaarschijnlijk heeft het iets te maken met het feit dat de darmen nog niet ''klaar''waren, die van ons heeft ook vanaf dag 1 gedoe gehad, zelfs tot ruim 1 jaar aan toe, nu staat hij op de wei en afkloppen gaat het eindelijk goed.
Hij as er eigenlijk steeds net niet...dus net niet mooi in het haar ed...
Overleg met je dierenarts, en iig een bloedtestje laten doen...
Succ6

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:26

Mijn veulen was vorig jaar 4 weken te vroeg.
Ik kreeg van de DA diarree remmers toen zij aan de diarree was en na een week was het over.
(Bij mij ging het om een shetveulentje en ik kreeg diarree remmers voor honden die was goed te doseren omdat zij dus erg klein was en 4 weken te vroeg.)

sabina198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:40

Dank jullie wel voor de reacties.

waterlelie48: Volgens de dierenarts was het ook zo dat alles nog niet helemaal rijp was.
Hij eet ook zand.

Weet iemand of je een shetveulen zandweg mag geven????

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:49

Ik dacht van niet maar probeer het veulen van het zand af te houden want die van mij deed het ook was net 3,5 weken oud en toen kon ik de DA laten komen omdat het veulen zandkoliek had.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:08

Wat ook heel goed helpt tegen diarhee is netelthee gemengt met as. Dit is een super ouwe boeren remedie voor paarden. Heb het gebruikt bij revalidatie van sterk verwaarloosde dieren (letterlijk een kapstok) met bijna geen darmwerking ... het heeft geholpen ... maar het is vrij intensief werken.

Let wel erop dat het veulen niet TE veel rijk groen gras krijgt onder zijn neus ... alleen al een bladje op-sabbelen kan tot diarhee leiden. Let op de voeding van de moeder!!! Alles dat bij haar 'laxerend' werkt krijgt nu ook het veulen via de melk. Als 'verstoppend' middel niet werken bij het veulen of niet toegepast kan worden wegens leeftijd ... probeer toediening via merrie, natuurlijk niet in de dossage om haar geconstipeert te doen maken maar een beetje zodat het veulen via de melk opneemt.

Ook heb ik al gehoort van het toedienen en werkzaam effect van yoghurt bij heel jonge dieren. Wel erg 'zuiver' yoghurt met hoge percentage melkzuurvormende bacteriën die in de darmen voorkomen, welke een verstoorde darmflora (bacterie-evenwicht) helpen herstellen.

De volgende voeding werkt ‘stoppend’ bij diarree: bosbessen, bananen, geraspte appel (geen appelsap), worteltjes, rogge en ongekookte havermout (goed pletten)
Na een periode met diarree is het nodig om de darmflora oftewel het bacterie-evenwicht in de darmen te herstellen.

Goede producten die helpen tegen diarhee en kunnen gebruikt worden bij paarden/veulens:
- Aloe vera !!! aanrader!!!
- aluinwortel ... ??? nog nooit gebruikt bij een veulen ??
- Blauwe bosbes .... mag ZEKER gebruikt worden bij veulen!!
- brandnetel ... ik weet zeker dat dit werkt bij volwassen paard!!
- knoflook ... !!! dit is iets dat je aan de merrie kan geven om zo via het melk de veulen te helpen
- duizendblad
- gember
- salie
- St. Janskruid ... hierook aan merrie geven om veulen te helpen
- Tijm
- Venkel ... oer oude remedie bij babies met darm problemen
- Weegbree ... moet je in iedere wei kunnen vinden !!! waar er brandnetels staan vindt je ook weegbree, kleine or grote.

sabina198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:12

@Peterina heel erg bedankt voor deze informatie.
Ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte.
Trouwens zand weg mag niet gegeven worden aan een veulen,volgens mijn dierenarts.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:25

Toch zou ik het eerst met je DA communiceren hoor wat je hem gaat geven..Je weet niet of bovenstaande ook goed is voor zo'n jong beestje!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:21

Hoe is het veulen verder?

Mijn Friese veulen had het nl. ook. Vreselijk aan de diarree, weken lang. Maar hij leek zelf nergens last van te hebben, viel ook niet af. Waarschijnlijk kwam het bij hem door een aantal factoren. Allereerst begon hij natuurlijk mee te knabbelen met mama, waar hij aan moest wennen. Toen werd mama hengstig, waar ze behoorlijk diarree van kunnen krijgen. Dus moeder en kind naar de hengst, waar ze volop krachtvoer kreeg en de diarree eerder erger werd dan minder. Daarna ging het weer even goed, totdat helaas de merrie niet drachtig bleek en weer hengstig werd. En ja hoor, veulen weer aan de diarree.
Weer naar de hengst, wél drachtig dit keer en sindsdien heeft het veulen geen diarree meer.

sabina198

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:54

@ Diablo
Het veulen is verder fit en komt goed aan,alleen heeft hij heel erge jeuk aan zijn hoofd.
Ik heb ook met de dierenarts overlegt en dus geen zandweg gegeven.
Ik heb hem nu weer 4 dagen finidair gegeven,en nu is zijn poepje weer harder.
Ben gisteren gestopt dus we wachten af.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:57

likt het veulen soms (te) veel aan een zout blok?
Dat kunnen ze ook diaree van krijgen heb ik ervaren