Hoe kan ik kijken of mijn merrie geschikt is om haar te laten dekken?
Moet ik dit laten doen door een VA en wat zijn hier de kosten van en wat wordt en dan onderzocht?
Of zijn er ook andere manieren?
Ik wil haar volgend jaar lente of zomer laten dekken! Wil namelijk nog een jaartje wachten zodat ik ook een beetje een spaarrekening kan opbouwen voor de kosten van het dekken, de dracht het veulenen etcetera en de kosten van inentingen, ontwormingen, merriebrok etc.
Ik zou eerst en vooral eerst kijken bij jezelf, wat wil je met het veulen doen, zelf houden of verkopen. Als je het zelf wil houden, waaraan moet het voldoen, is het om wedstrijden mee te rijden, recreatief, springen, dressuur ... Heeft mijn merrie papieren, wat is haar afstamming, dat je geen hengst kiest met zelfde ouders Is ze al drachtig geweest, hoe verliep dat ? wat zijn de positieve en negatieve punten van mijn merrie, waar moet ze verbeteren ? En anders gewoon wachten tot volgend jaar, en de VA laten scannen als je ziet dat ze hengstig wordt. De VA neemt dan een echo, kijkt of de folikel groot genoeg is, of er een folikel is, en bekijkt de baarmoeder, eierstokken en zo. Dan zul je vast meer weten !
PercyLeen
Geplaatst: 14-07-09 21:07
Als je serieus overweegt om met je merrie te fokken vraag dan eens om advies bij een hengstenhouder.
Heeft je merrie papieren? Wil je laten dekken door een goedgekeurde hengst bij een stamboek?
Als je zekerheid wilt of je merrie gezond genoeg is om een veulentje te kunnen krijgen wat overgens meestal wel zo is als ze goed in het velletje zit en niet ziek is. Kan je de dierenarts vragen of die haar helemaal wil na kijken dat is natuurlijk altijd goed. En daarna kun je gaan kijken of je een veulen koopt of een veulen fokt. Succes