Veulen eet moeders staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Veulen eet moeders staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:49

Neee, mijn veulen heeft net in 3 uurtjes tijd de staart van der moeder op gegeten ;(
Deze moet nog naar de keuring. Ik baal zo!
Wordt er voor stamboekopname ook daarna gekeken? Het is boven heel mooi dik, en halverwege zie je ineens dat het helemaal smal is.
Kun je dit stoppen? Mij veulen is bijna 3 maand. Dus kan nog niet bij haar moeder weg.
En waarom doen ze dit?
Heb net de staart ingesmeerd met hertshoornolie...

Kimmes

Re: Veulen eet moeders staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:12

Hertshoornolie is heel goed, dan blijven ze er wel vanaf. Wel zonde dat je het blijkbaar in huis had en te laat bent gaan smeren :(:)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 23:15

Dankjewel voor je berichtje. Ja, ik was te laat, maar ze heeft het binnen een paar uurtjes gedaan. En ik ben bang dat ik wanneer ze straks binnen staan ze alleen nog maar meer gaat kauwen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:42

Heel veel veulens doen dat..... (En ik heb bij mij gemerkt dat het over het algemeen de hengstveulens zijn)

Ik neem aan dat ze bij de stamboek keuring niet naar de staart van het paard kijken, daar komen zijn bewegingen immers niet vandaan. Het lijkt mij wel dat ze kijken naar juiste inplanting etc, maar naar de dikte zou ik walgelijk vinden als ze dat doen...

xGOLDIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:11

Ik heb gemerkt dat ook onze veulens dat doen.
Hertshoornolie is inderdaad een goed middel.
Alleen hebben wij onze veulens (3) bij de moeders weggehaald, een week ongeveer, ze zijn immers oud genoeg.Daarna hebben we ze er weer bijgezet. Ze doen het nu niet meer ;)

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:34

Hier hetzelfde probleem, erg vervelend! (zacht uitgedrukt...)
Mijn merrieveulen eet de manen en staart van mijn merrie op en ook die van onze 2-jarige merrie (die deed het als veulen ook al, mams manen zijn net weer mooi lang |( )
Ik probeerde het eerst met azijn, maar dat blijkt niet genoeg te werken. Ik heb nog een andere spuitbus met heel vies stinkend spul, ben even de naam kwijt. Maar dat stinkt zo dat de paarden daar panisch van worden als ik dat er op spuit. En met die regenbuien is het er ook zo weer af. Dus baal er wel erg van. Ik ben ook wel benieuwd naar meer tips!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:37

wij gebruikten op mijn oude stage adres altijd cribox.....
beetje verwarmen zodat het vloeibaar word en dan zo in de staart smeren. ze worden er wel kei vies van maar das maar tijdelijk......
beter dat dan je hele staart naar de maan toch??

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:47

Cribox mee eens ;)