Veulen (2 mnd) likt muren, zand, cement, hout..help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vorstin

Veulen (2 mnd) likt muren, zand, cement, hout..help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:34

Ik dacht dat we alles al eens hadden meegemaakt, maar dit jaar hebben we een heel raar veulen. Ze likt nl. het cement - pleisterwerk uit de voegen en poept momenteel gewoon dun-grijs!!! Houtknagen doet ze ook..............mineralengebrek?

Er ligt stro in de stal en volop hooi, dus waarom dit bijna dwangmatige likken?

Sand Clear heb ik en ga ik er vanavond in 'pesten', ik heb de muren al bruingeverfd met Cribox, maar why on earth doet een veulie dit nou? Zoutblok wel of niet ophangen? (da zegt dat sommige veulens er stukken tegelijk afvreten)

En nog belangrijker: Wanneer stopt dit? Ook verdere tips welkom.
Laatst bijgewerkt door Vorstin op 07-07-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:38

Veulens eten nu eenmaal wat los en vast zit... Je zou hem op tekorten door de DA kunnen laten nakijken voor de zekerheid.
Onze hond maakte als pup gaatjes in het behang en likte dan de kalk erachter vandaan. Vanalles gecheckt maar het was gewoon een gewoonte geworden volgens de DA. 1x een mengsel van witte peper en water op 1 van de plekken en het was over O:) (waterbak was vlakbij dus hij was niet zielig)

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:41

:D :D OK, dan ga ik maar een vies brouwseltje fabrieken morgen. (ze is al 'heet' genoeg van zichzelf...eigenlijk ;) )

Rivendell

Re: Veulen (2 mnd) likt muren, zand, cement, hout..help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:01

Waarom staat dat veulen eigenlijk op stal? Negen van de tien keer is dit puur verveling en geen tekort aan iets dergelijks.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 16:09

Melanie5 schreef:
Waarom staat dat veulen eigenlijk op stal? Negen van de tien keer is dit puur verveling en geen tekort aan iets dergelijks.

Omdat er hier in Brabant een ware dazen invasie is en de paarden jammergenoeg het grootste gedeelte van de dag binnen staan wanneer het kwik boven de 20 graden is. Daar tegenover staat dat ze hier de hele winter door minstens 10 uur op de wei staan, dus eigenlijk alleen in de dazenperiode binnen. Dat van die verveling zou best eens kunnen kloppen. Al heeft madame een balzaal van 8 bij 4.

laantje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:37

ingeval van veel dazen overdag is het een oplossing om ze 's avonds en 's nachts buiten te doen. Een liksteen kan volgens mij geen kwaad.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:39

Ik zou ze ook s nachts buiten doen en een liksteen ophangen. Mijn jaarling staat dag en nacht buiten, ondanks de dazen en ze heeft e r niet zoveel last van. Als ze het vervelend vind worden gaat ze in de schuilcontainer staan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:25

Normaal gezien op de leeftijd van 2 maanden is het veulen nog volop melk aan het drinken bij de merrie dus indien de merrie gezond is met geen mineralen te kort zelf en voldoende melk geeft, zou in feit het veulen nog zijn buik vol krijgen en niet 'te kort' komen.

Wat wel aanleiding kan geven is het behoefte aan wat 'vaste voeding', iets om op te kauwen bij wijze spreken. Tijd dus voor veulenbrokken!!
Ook het doorkomen van tandjes kan aanleiding geven om alles en nog wat te bijten (inclusief mama's staart als ze lang op stal staan!!!). Een stevig stuk rubber slang of autoband (goed schoonmaken) helpt.

Wel oppassen met mineralen/zout blokken .... deze zijn 'TE' voor de nieren van een veulen en kunnen tot schade leiden. Idem met Sand Clear ... deze bevat een stof dat ook nog veel te straf is voor de darmen van een 2 maand oud veulen.

Als je twijfeld over de stand van de darmen (ivm kleur poep) geef het veulen ook een keer slobber ... moet gezien worden als een mini reinigingskuur ... of wat mais/sla olie.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:37

Lees eens wat meer over maagzweren dat lijkt het veulen te vertonen, hout eten, cement! Paardje wilt kauwen en speeksel aanmaken!

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:20

Zou best kunnen....inmiddels gaat het alweer een stuk beter. Ze eet meer gras en staat veel buiten.

Foolish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:38

Moet zeggen dat dat ook wel een beetje veulentjes eigen is, dus ik zou niet direct ergens van uitgaan.
Als je het echt niet vertrouwd gewoon de DA bellen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:55

Dazen of geen dazen, mijn merrie met veulen blijven buiten in de wei. Hebben een schuilstal, bomen en enkele dazenvallen.
Ze krijgen wel 2 x daags brok erbij en een paar dikke boomtakken om op te knagen als ze de drang hebben om de tandjes te testen, dus ik ga er vanuit dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen om geen andere "voedsel"-behoeften te hebben. Ook de kans op verveling, stal- en andere ondeugden probeer ik zo te vermijden.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:53

mijn veulentje eet op stal ook aan hout en andere dingen
nu staat ze 24 uur buiten en eet ze lekker gras.
k'weet niet of het mogelijk is, maar zet hem gewoon lekker 24 uur buiten.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:20

ik voer ze nu gehakselt zeewier toe waar extra zout en mineralen in zitten. Mijn merrie (met veulen) had last van het likken aan staal toen ik las dat het een mineralentekort kan zijn.
En het werkt heel goed. heb mijn merrie niet meer zien likken aan de tralies. Verder lopen mijn paarden buiten van s'morgens 9 uur tot s'avonds 7 uur. (uitgezonderd het rijden, dan staan ze met z'n allen op stal om zodoende het veulen ook rustig te houden)