wanneer begint een veulen alles te eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naat_je

wanneer begint een veulen alles te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 14:33

Mijn merrie veulen is vandaag 15 dagen oud, maar eet eigenlijk alles al (met maten natuurlijk), is dit normaal?
vanaf een dag of 2-3 drink ze al water uit de ton en doet dr moeder na met gras eten. Als moeders biks eet, dan MOET ze dat ook hebben en ik heb haar ook echt al kuil en stro zien eten.
Ze groeit als Kool en moeders lijkt genoeg melk te hebben. Ook is ze goed actief, maar zweet wel veel (van het groeien?)

alvast bedankt voor julie reacties

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:34

ja hoor dit is heel normaal zodra de tanden doorkomen gaan ze eigenlijk aan alles proeven en knabbelen, zo leren ze ook wat ze wel en niet kunnen eten.
Edit: veulens hebben vaak zo'n dons vachtje dat is natuurlijk lekker warm maar als het al warm is moet ie zn lichaamswarmte toch ook kwijt dan gaan ze dus zweten
Laatst bijgewerkt door Jilletje op 01-07-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:35

ik zweet ook veel met dit weer. :D

Over de rest durf ik niks te zeggen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:06

Je hebt het bewijs bij jou thuis in de wei lopen: 15 dagen dus :D
Hier staat er een veulen van krap 3 weken die dit ook doet. Vooral het grazen en water drinken.

petitparis

Re: wanneer begint een veulen alles te eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:17

misschien dat een extreem nieuwsgierig veulen inderdaad zo vlug alles probeert, maar of het effectief iets ervan "opneemt" hangt er toch vanaf of het al tanden heeft of niet

mijn paard heeft een heel dun vachtje en staat soms ook te zweten bij deze temperaturen. En je veulen heeft nog zo'n geweldig donsvachtje, dus tuurlijk zweet het om z'n warmte kwijt te geraken

naat_je

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:06

Ja, ze heeft al tanden (echt geen porem, lijkt wel een haas, alleen 2 voor tanden).
en ik weet wel dat het warm is, maar het viel me eigenlijk gister avond pas op, toen het aan t afkoelen was en ze had niet gekker gedaan als anders en was aan bijdekanten volledig bezweet (maar geen verhoging).

maar inderdaad, ze doet het nog :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:53

Dit hoort thuis in Kraamstal.
Verplaatst van VSW-->KS.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:14

Die van mij is morgen pas 2 weken en eet al sinds vorige week gezellig met moeders mee, vooral de merriebrok vind hij erg lekker! Het lijkt wel wat knullig aangezien hij nog amper tanden heeft :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:21

bij ons ook een veulen van nu 14 dagen en eet al hooi, hapt al gras weg en zelfs een veulenbrokje ging er met smaak in :D
is dus heel normaal.
enne dat zweten ook hoor,onze dame had het gister flink warm

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:40

Heel normaal hoor deze hier was heel snel weg met water na een dag of vier misschien wel eerder. De rest volgde snel:D

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:14

die van mij is nu ruim een maand en loopt zelfstandig naar de waterbak en zuipt die helemaal leeg. En moeders geeft genoeg melk alleen vind die knapperd van mij water wat frisser dan die lauwe melk van mams.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:19

Hier ook Puzzle eet ook al gezellig met mama mee. Ze krijgt van mij zelfs al een apart bakje met en paar veulenbrokjes zodat ze toch wat te knabbelen heeft. Ze voelt zich dan ook al een hele grote meid met haar bakje brokjes :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:21

Met water zou ik toch even oppassen. Ze hebben de melk van moeders harder nodig. En als ze teveel water drinken, drinken ze te weinig melk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:25

same here!!! :-)
Ik heb momenteel twee boefferkes. En drinken bij de mama en eten wat de andere eten.
Ik geef ze momenteel niets bij. Pas vanaf hun derde maand krijgen ze hun eigen maaltijd? Maar zowiezo blijven ze tot hun e maand aan de mama, dus kunnen ze het normaal goed redden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:52

Mijn veulen van vorig jaar (Drakensteyn) was ook een snelle. Vond veulenbrok al heel vroeg lekker, maar vond geweekte merriebrok al snel beter te pruimen dan veulenbrok!
Het veulen van dit jaar (Vue) is een stuk kieskeuriger. Melk en grasjes daar laat ze het bij, hoewel ik elke dag een klein beetje (vingerpuntjes) slobber in haar mondhoeken stop, omdat ze wel interesse toont in de voerbak van haar moeder. Maar meer om er in te STAAN :( .

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:37

Volledig normaal! 1 tip ga je veulen NIET scheren. De vacht beschermt ze ook tegen de vliegen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:27

Ik heb mijn veulen de afgelopen warme periode gewoon geregeld gewassen met water en een flinke spons. Vond ze heeeeeeerlijk.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:15

Nou, mijn veulen probeerde zelfs al op dag 1 hooi en strootjes mee te knabbelen! Nog geen enkel tandje, maar ze probeerde alles! Na die eerste dag ging ze het land op en daar begon ze moeders ook na te doen met grazen. Ze dronk meteen heel goed, maar vond het knabbelen op hooi en gras enzo heerlijk.

Na ongeveer 2 weken werd het heel warm en ging haar veulendons uitvallen. Koppie is al een tijdje aan het kalen en het hele vachtje volgde al snel.