hengst veulen mag niet terug naar eigen stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou1

hengst veulen mag niet terug naar eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:00

hai even een berichtje van mij .
mijn paard is bevallen op 16 juni van een hengstveulen. :D
heb haar voor de bevalling verplaats naar een bevallingsstal .
heb tegen de vrouw van de boer (waar ik normaal sta)gezegd ivn met de bevalling ga ik naar mensen toen die er verstand van hebben .
dat vond ze mijn beslissing en als ik meende het te moeten doen was dat mijn beslising.
nou is het veulen 1,5 week oud en hoorde van een stal genoot dat er rond ging dat ik niet terug mocht met het veulen . :(:)
haha hoe kinderachtig kun je zijn tegen een veulen van 1.5 oud .
dus de boer gebeld maar zo kinderachtig als hij is zegt hij gewoon hengsten komen hier niet . :(
maar hij laat zich door andere gek maken .
dus moest ik op zoek naar een aneder stal .
even naar mijn oude stal gegan en bingo er zijn wel nog mensen die niet moeilijk en kinderachtig doen tegen een veulen van 1.5 week oud
ga in het wekend even langs voor alles te bespreken en dan gaan we om.
ik bedank claudia van de manege brunsummerheide :D voor het ter beschikking stellen van een stal .
zijn er nog mensen die zo iets mee gemaakt hebben ????
hoor graag jullie mening hier over . }:0

bulck

Re: hengst veuelen mag niet erug naar eigen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:09

Tja dat is die meneer zijn recht e. Hengstenveulens worden groot en kunnen voor overlast zorgen.
Heb het zelf vroeger meegemaakt met een hengstpony, echt zelfs een superbrave. Maar niet toegestaan op die stal, dus zijn we gewoon verder gegaan. Staleigenaar zag wel plots 10 paarden verdwijnen :-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:15

Ik kan me er wel in vinden eigenlijk..niet de manier waarop..maar een hengstenveulen wordt ooit ook een jaarling hengst..En dan krijg je er mee problemen mee. Maar nogmaals, de manier waarop is niet netjes!

Ik heb niet exact hetzelfde mee gemaakt maar mijn merrie bleek na aankoop drachtig en ik besloot de merrie te houden en dus ook het veulen te laten komen. Ik heb tig keer aan moeten horen dat ik de merrie maar weg moest doen of terug moest doen naar waar haar ik dr gekocht had (dit is me ook aangeboden) Echter is mijn merrie voor mij niet een oude fiets en bleef ik bij mijn standpunt. De stal waar ik dr kocht bood aan om de merrie en veulen dan iig onderdak te geven zolang het veulen bij de moeder liep, perfect! Dit wist mijn stalhouder ook..het veulen zag op 3 april het licht en op 4 april werd me gevraagd wanneer ze gingen....................10dgn laten zijn ze daadwerkelijk gegaan en ze gaat straks ook niet weer terug :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:32

KS-itp --> KS

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:28

even een stipje .
hij bleef er niet staan maar alleen voor 5maanden of 4 zolang als hj bij zijn moeder is
de opfok was al besproken,
dus zie het probleem niet .
zolang als hij aan de voet bij mamma liep zou hij er bliven niet meer en niet minder .
maar er is een hele grote af gunst bij ons op stal das niet normaal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:33

beetje raar , het is een veulentje en hengst veulentjes zijn niet erger als merrie veulentjes ...
je weet van te voren toch niet of het een dame of een heer wordt ...
veel stallen willen geen hengsten , ook waar mijn merrie staat niet , maar als ie geruind wordt als zijn leeftijd daar is , is er geen probleem ....
waarschijnlijk zijn ze op je stal niet blij dat je je paard voor de bevalling hebt verplaatst en is dat de eigenlijke reden ...succes met je kleine man en zijn mamma

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:37

Jammer dat het zo op deze manier is gegaan. Misschien is de boer bang dat het veulen snel door de draad gaat, of dat hij (erg vroeg) al last krijgt van ''hengstenstreken''. Ben eerder bang dat ze niet blij zijn dat jij je paard hebt weggehaald voor de bevalling, en omdat je hebt gezegt dat je haar bij mensen wou zetten die meer verstand van paarden hebben als zij, zou ik ook niet leuk vinden om te horen, ook al is het zo.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 17:21

nou ze waren het met me eens dat het ook beter was als ze daar was ,
en als ze er niet had gestaan waren moeder en veulen dood gewezen door de inzet van deze andere mansen leven beide nog
kan van alle kanten het wel begrijpen ,maarja als je ergens staat waar ze geen verstand hebben van bevallingen wat doe je dan blijf je met het risico dat het maar goed zal gaan
of zoek je een veilige oplossing voor je merrie,
en daar bij zijn het boeren geen manege maar koeienboeren en ze hebben geen gevoel voor paarden en andere dieren vinden ze maar lastig .
maar als het de eerste van de maand is dan is hij voor je daar en als iedereen betaald heeft is het (tegen dovemans oren praten)de deur weer dicht.
als ze echt ervaring ermee haddden dan was ik ok niet weg gegaan
maar las je hoort dat ze aan je paard ziten te voelen(mensen van stal dan)en ze een uierontsekking ervan heeft en er bloeddrupjes mee komen wat doe je dan .
ik zal ten alle tijden voor mijn paard kiezen altijd .
al moet ik dan naar een andere stal met haar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:04

groot gelijk , ben dan maar blij dat het nu zo gelopen is , en je een andere hopelijk betere plek hebt gevonden ...
overigens staat mijn paard ook gestald bij een boer met koeien en ander beesten spul , maar hij heeft wel gevoel voor paarden ....
alleen denken boeren een beetje makkelijker als de meeste stadse mensen met paarden ...
maar je hebt gelijk dat je je merrie bij die mensen weghoudt :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:10

wat lastig zeg! Ik vind de manier waarop ook neit helemaal netjes eigenlijk.
Stel, je was met haar daar gebleven en ze was ook daar bevallen, was het dan ook zo dat je weg moest?
Anders vind ik dat ze beter van te voren hadden kunnen zeggen dat je niet meer welkom was (want zo cru is het) als je merrie een hengstveulen zou krijgen.
Vind het een beetje raar hoor, net of hengstveulens direct dekken of dat ze HENGST zijn.. (oooeeh eng)

Je mag in ieder geval blij zijn dat je een fijne plek hebt gevonden nu!

moniqe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:10

hengsten worden lastig ja als ze een paar maanden oud worden toch??
dan vin dik dat ze het veulen er tijdelijk kunnen laten staan.
en dat ze je zeggen als i vervelend word om een nieuwe stalling voor hem te zoeken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:16

hengst veulen wordt niet eerder lastig als een merrie veulen , hengsten worden wat moeilijker om het moment dat ze weten en ontdekken dat ze met hun dingetje meer kunnen als plassen .. zo rond de 1,5 a 2 jaar oud zijn ze dan al ....
maar er zijn mensen genoeg die beginnen te beven bij het woord hengst :))
heeft ook veel met opvoeding te maken , hoor !!!
of ze lastig zijn of niet .

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:19

beetje kinderachtig dat ze een hengstje van 1.5 week weigeren, ik vorig jaar een hengst gekocht van toen 1 jaar, en die mocht eigenlijk ook niet komen van die boer, toen heeft ie daar nog even gestaan en ben daarna opgerot naar een stal waar die wel normaal kon staan :D

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:23

Jammer hoor dat ze zo kinderachtig doen, een veulen van 1.5 week, en daarom zo veel moeite? tjonge jonge. nee die weet al precies wat dekken is.. :S

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:50

Ik vind dit een rare houding van de staleigenaar. Ik kan mij indenken dat zij geen hengsten willen maar dan zou dit zijn na bv 6 maanden (speenleeftijd). Zijn er wel andere veulens op stal? Zo niet, kan het zijn dat je stalhouder geen veulens wil (toch vaker problemen met uitbraak en omslachtig of de omheining en terrein niet op ingesteld). Echter dit had jij dan tijdens de dracht moeten horen van hen. Dit is niet echt een nette manier.
Wat kun je doen?
Ik zou op zoek gaan naar een andere stal waar jij met merrie en veulen welkom bent. Succes en sterkte.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:42

inderdaad heel raar van de stalhouder. Je gaat je afvragen waar hij nu eigenlijk bang voor is. Dat het kleine hengstje de merries dekt (onmogelijk maar ja je weet niet wat de boer weet). Dat hij totdat de hengst gecastreerd wordt extra voorzieningen moet regelen ?
Of misschien wel heel vergezocht dat als de andere stalhuurders zo een schattig kleintje ze zien ze er volgend jaar ook 1 bij hun merrie willen ?

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:36

hai even een updat
ik heb een stal gevonden waaar crazy en mamma welkom zijn en het hele goede nieuws is ze staan dag en nacht lekker buiten op een helen grote omheinde wei met nog een ander veulen van 3 weken oud met mamma .
dit kost me wel een rib uit mijn lijf maar ik ga voor mijn paardjes en denk niet aan mij voor een paar maanden .
en dan zien we verder wel .
maar voor nu mag hij daar heen en dan zien we wel weer verder tegen die tijd .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:53

Tja...ik geef de stalhouder eigenlijk wel gelijk. Je vertrekt, zegt ook nog eens..ik ga naar een stal waar ze er verstand van hebben...om vervolgens na 1 1/2 week maar weer even terug te komen, dus dan hebben ze er wel verstand van? Bij mij was je er denk ik ook niet meer ingekomen. Heb je de stal doorbetaald of ben je zo weg gegaan?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:22

Maar je hebt dus nu gelukkig weer een andere stal gevonden. Ook relaxt dat ze lekker dag en nacht buiten kunnen blijven!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:27

Ik ben het helemaal met aerdenhout1 eens.

Als dit bij mij zou gebeuren had ik ook gezegd dat je weg kon blijven zolang het veulen erbij liep. Zoals jij het zegt lijkt het net of je de stalhouder niet vertrouwt.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:22

nou ik st aer al 7jaar en heb altijd mijn stal betaald en nu ook nog dus van een wan betaler ben ik niet ,
zoiets zou ik me niet naar laten zeggen.
en dat ik me netjes heb af gemeld is ook waar daar hun geen verstand er van hebben en ikke zelf ook niet ,
wat doe je dan als je de kans krijgt om bij mensen te staan die er wel verstand van hebben ,
en door hun in grijpen is ook alles goed gegaan .
hij is een koeienboer en heeft geen verstand en hart voor paarden en dieren vindt die maar lastig (maar de eerste week van de maand is hij aan spreekbaar en kan je de stal betalen en daarna is niemand meer thuis )
ja das iemand die hart voor dieren heeft en als de omheing kapot is dat je lang moet wachten ja das fijn ,
maar ik ben en was nooit een lastige klant .
ben ik nu ook niet ik zoek voor een andere oplossing
daar nogmaals mijn paarden voor gaan voor een koeienboer .
en iedereen die zegt nouja zelf schuld ,
zou die niet hetzelfde doen voor zijn paard????
en er was al een plaats besproken in de opfok dus ik had alles al netjes geregeld .
hij zou niet tot 1,5 jaar bij ons maar 4 tot 5 maanden en dan naar de opfok.
en bij deze stal war ik nu ga mag hij ook maar 2maanden blijven omdat die man zijn eigen veulen met 3maanden wordt af gespeent en dat vindt ik toch te vroeg dus ga dan nog eens ergens anders met hem heen ,
ja kom maar op met comentaar ,
maar als ik iemand vraag weet jij dan iets ,tja dan is het nee weet ook niks.
dus moet ik doen wat ik denk dat ik goed doe.
hun komen op de eerste plaats punt uit .
of is er iemadn hier die een oplossing weet dan??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:38

En bij deze verschrikkelijke koeienboer heb je 7 jaar gestaan??
Als hij geen verstand heeft van paarden en er volgens jou ook geen liefde voor heeft en het alleen maar om het geld te doen is, zou ik na een maand al zijn vertrokken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:40

Als je zo over mij zou praten kon je allang vertrekken.

Lyniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:56

Tjaa da's echt kinderachtig

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:40

Wie vind je kinderachtig, TS of degene die zegt het met de 'koeienboer' eens te zijn.