Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. De kosten van mijn eerste veulen (grote maat New Forest) waren bij LANGE na niet zo hoog als wat Ineke zegt. gem schreef:Lijkt me wijs om eerst eens van TS te horen wat voor een paard of pony ze heeft. De kosten van mijn eerste veulen (grote maat New Forest) waren bij LANGE na niet zo hoog als wat Ineke zegt.
Vooral de hoeveelheid veulenbrok slaat m.i. nergens op. Een veulen van 3 weken - 8 maanden 1,5 kilo veulenbrok per dag gedurende 7 maand?? Sorry hoor...... mijn veulen heeft de eerste maanden met 1 zak veulenbrok gedaan, en ben daarna overgegaan op mee-eten met moeder (merriebrok) omdat hij dat veel lekkerder vond.
En verder, het is net wat Elisabeth zegt: je kunt het net zo gek maken als je wilt. Natuurlijk zijn er een aantal "verplichte" kosten zoals chippen en paardenpaspoort (dat moet nou eenmaal volgens de wet), maar niemand zegt dat je het veulen moet enten, dat je zo vaak moet scannen (ik heb, nu bij mijn tweede veulen, ook alleen een 18 dagen scan laten maken), dat je je merrie tegen rhino moet laten enten, dat je geboortemelders moet hebben. Dat is allemaal aan de eigenaar zelf om al dan niet voor te kiezen.
Natuurlijk kun je allerlei onvoorziene kosten hebben omdat merrie of veulen iets gaat mankeren, ik zal dus niet zeggen dat het niet nodig is een flink gevulde bankrekening achter de hand te houden. Wat ik zelf wel gedaan heb is een verzekering nemen waarin de kosten van verlies van foetus en veulen gedekt zijn.
InekeH87 schreef:De voerkosten die ik heb berekend heb ik van de pavo website afgehaald. Daar staan de hoeveelheden voor veulens. Ik geef de veulens hier vanaf een maand of anderhalf brokjes bij. Met 2,5 maand zitten ze op ongeveer 1 kilo brok per veulen verdeeld over 5 a 6 voerbeurten. Hiermee ontlast ik de merrie wat meer en het is goed voor het afspenen als het veulen al brokjes gewend is.