Drachtig + IBOP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Drachtig + IBOP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 12:23

Ik vraag dit op het forum omdat ik moeilijk kan inschatten wat hiermee te ervaringen zijn en ik graag ervaringen hierover lees.

Een merrie van mijn kennis is 3 jaar geleden op de keuring geweest en daar voorlopig ster geworden, voorlopig in die zin, ze had voldoendes voor alle onderdelen alleen liet de galop niet zien. Als ze een verrichting loopt en daarin wel galoppeert (wat ze best kan!) dan kan ze definitief ster worden. Toch wel de moeite waard.

De merrie heeft nu twee veulens gehad en is nu als het goed is drachtig van de derde (nu 3 weken, weet dan niet precies wanneer ze uitgerekend is). Is het haalbaar om deze merrie na het afspenen (veulen is van 26 mei) zadelmak te maken en dan in het voorjaar voor te stellen voor de IBOP? Of zeggen jullie, liever 1 jaar geen veulen want dan kun je d'er optimaal voorstellen. Het is overigens geen optie (helaas!) om al eerder dan het afspenen te beginnen met trainen, daarvoor staat de merrie te ver weg.

Zo draafde de merrie drie dagen na het veulenen door de wei.

Afbeelding

BKS

Re: Drachtig + IBOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:26

Het hangt er denk ik wat van af hoe het met de conditie gesteld is na het afspenen. Voor het goed zadelmak maken kun je een maand of drie uittrekken. Je zit echter met een verlies aan buikspieren (onder) en andere spieren omdat ze nog niet aan het werk is geweest, hoe lang het duurt voor dit wat opgebouwd (lees strak) is valt moeilijk te zeggen, is voor elk paard weer verschillend......

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:48

Dank voor je reactie. Ik heb het idee dat deze merrie wel redelijk gemakkelijk is, maar zeker weten doe je het nooit. Ik heb haar halfzus zadelmak gemaakt, dit heeft nooit problemen gegeven, maar voordat deze echt een beetje goed ging lopen. Deze merrie is echter al 6, dus dat is toch ook weer anders. Je kunt haar in die zin wel beschouwen als 3-jarige, de vraag is: gaat zo'n jury dat ook zien.
Overigens moet er ook een IBOP zijn in februari/maart (en dan het liefst een beetje in de buurt).

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:29

Welnu je kunt het gewoon proberen en kijken "waar het schip strandt". Is ze er klaar voor kun je meedoen zo niet dan laat je het over gaan, heb je haar in ieder geval zadelmak. Dit wordt wel spannend met een 6 jarige inderdaad die zijn vaak niet zo ontvankelijk als een drie of vierjarige......

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:09

Ik heb ook met een drachtige merrie meegedaan aan de ibop in oktober. Veulen kon er 1 juli vanaf dus toen heb ik er opgepakt. Ze was toen al zadelmak. Het ging goed, ze is toen Elite geworden :D
Ik denk dat als je naar een ibop gaat in februari-maart dat ze dan te dik is.
Mijn merrie was voor mei uitgerekend en die begon in februari-maart dik te worden.. Heb dr tot die tijd gereden en kon merken dat ze geen zin meer had, veel slomer. Dus toen ben ik gestopt.
Ik denk dat je te krap in tijd komt als je dr ook nog zadelmak moet maken en de jury is ook zeker strenger naar oudere paarden..

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:40

Hi Mnonn, dank voor je reactie! Ik denk dat dat zadelmak inderdaad teveel tijd zal gaan kosten. Ik kan het ook over 2 jaar uitspreiden. Eerst zadelmak maken en doorrijden totdat het te zwaar wordt en dan volgend jaar oppakken.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 15:38

Dat zou ook een hele goede optie zijn, het is maar net of het tijdsbestek je in de weg zit of niet....

laantje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:01

mijn merrie was drachtig tijdens de IBOP en ook al erg zwaar. Had dus erg veel last van haar lijf. Maar iedere merrie gaat weer anders met haar drachtigheid om. Oftewel je kan er niets van zeggen. gewoon proberen en kijken waar het schip strandt.