fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tiso

fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:33

hallo,

mijn grote vraag is: zou je je merrie tussen nu en een maand nog laten dekken?

waarom wel.
en
waarom niet.

wat is het verstandigst, ook met de uitkomst voor volgend jaar om weer te laten dekken

gomir

Re: fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:09

-> KS

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:14

Waarom niet?
Je merrie wordt hengstig tot in september dus je hebt nog even ;)

Als je bedenkt dat er nu nog veel veulens geboren worden dan kun je ook bedenken dat er nu nog veel merrie's gedekt worden, aangezien de draagtijd 11 maanden is worden die veulens dus volgend jaar in mei geboren, niks mis mee.

Overigens zijn hier al véél topic's over geweest, tot wanneer te dekken en waarom wel of niet dus ik zou zeggen; gebruik de zoekfunctie eens ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:34

Mei is toch een prima maand om geboren te worden voor een veulen? Aangezien ze 11 maanden dragen moet je dan in juni dekken. Geen enkel probleem toch?

Voor volgend jaar evenmin.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:16

oke, ja hoorde veel mensen in omgeving die zeiden ja maar das veel te laat zou ik niet doen.
dus vroeg me af wat meningen van andere waren.

heb wel beetje gekeken in zoek functie maar nog niet met mijn vraag echt tegen gekomen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:06

vroeg dekken heeft als voordeel dat er nog tijd genoeg is om de merrie het volgende jaar gelijk in de veulenhengstigheid wéér te laten dekken. Heb je die ambitie niet dan is er helemaal niets op tegen om je merrie binnen nu en een maand nog te laten dekken hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:41

Dat het laat zou zijn hoor je vaak van mensen die zelf niet fokken.
Het enige voordeel van vroege veulens is dat ze ouder zijn tov hun jaargenoten. (dus een veulen van februari is 4 maanden ouder dan een van juni maar officieel gezien zijn ze even oud, vanaf januari van het jaar dat ze 3 worden mogen ze op concoursen komen ookal is die van juni dan nog maar net 2,5)
Dat vroege veulens harder zouden groeien is onzin, wel is het zo dat heel late veulens (aug, sept) vaak wat achterstand hebben in de eerste winter maar meestal halen ze dat de volgende zomer gewoon weer in.

De voordelen van veulens die later worden geboren, bv april, mei en juni, wegen nauwelijks op tegen dat ene voordeel van een vroeg veulen. Grootste voordeel van een later veulen is dat ze vanaf dag 1 al lekker buiten op de weide kunnen, vers gras eten en volop beweging.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:48

ik heb bij mij zelf gezegd dat voor mij augustus te laat zou zijn om te dekken. Dan komt de kleine pas in juli en het weideseizoen is afgelopen in september/oktober dan is de kleine pas een maand of 3. Ik heb mijn merrie vrij vroeg laten dekken ze is eind maart begin april uitgerekend (officieel 1 april). Dan kan ze lekker met moeders op de weide tot eind september en dan naar de veulenopfok.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 08:19

oke bedankt voor jullie meningen.

anneliesdj: dank je wel voor de uitleg.
heel uitgebreid, nu begrijp ik ook wat de meeste mischien ermee bedoelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:01

Persoonlijk vind ik half mei tot begin juni de beste tijd, april is het vaak nog wat koud 's nachts en juli is wel weer erg laat.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:10

oke als ik bijv. de merrie over drie weken laat dekken dan komt het veulen rond mei/juni is het best een mooie tijd..

oke dank je wel..

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:43

Mijn merrie wordt ook een dezer dagen pas gedekt :j Niks mis mee. Het voordeel wat al genoemd is; het is over het algemeen fatsoenlijk weer, niet te koud, niet te nat, en ze kunnen meteen lekker buiten genieten.

Sportfokkers, zoals aangegeven, proberen wel hun veulens zo vroeg mogelijk in het jaar te krijgen.

Overigens is mijn eigen merrie pas in augustus geboren, haar moeder is dus in september gedekt geweest ;)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:52

Tiso schreef:
oke als ik bijv. de merrie over drie weken laat dekken dan komt het veulen rond mei/juni is het best een mooie tijd..

oke dank je wel..

Dan moet het wel allemaal in 1 keer lukken natuurlijk. ;)

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:39

haha ja dat is waar

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:34

Ik zou het als ik een merrie had wel doen.
Mei/Juni is toch een mooie tijd voor een veulen om geboren te worden :)