Niet hengstig worden na bevalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Niet hengstig worden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:45

Ik heb een merrie die ik graag in de veulenhengstigheid had willen (proberen) te dekken.
Vorig jaar was ze bij haar 1e veulen over beschermend in de veulenhengstigheid en toen is ze later gedekt.
Dit jaar wou ik het weer meteen proberen, maar nu (ruim 40 dagen later) heb ik haar nog niet hengstig gezien terwijl ze regelmatig met verschillende hengsten geschouwd word (had dit jaar een grappenmaker die op 1 hengst niet hengstig toonde, en die ander wel, gelukkig moest ze onder die ander ;) ).
Bevalling ging niet helemaal vlekkeloos, maar ook niet dramatisch, veulen lag met 1 pootje terug en lag na wat hulp van de VA vlot goed.

Zelf heb ik het idee dat het lichaam er gewoon nog niet aan toe is. Voorheen is ze altijd regelmatig hengstig geweest en is ze in 1x drachtig geworden (vorig jaar 2e hengstigheid omdat ze de 1e keer te beschermend was).

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:03

Onze merrie is begin mei bevallen en daar komt ook de hengstigheid niet op gang. De merrie had geen hele zware bevalling, hij lag wat klem met de schouders maar het was snel verholpen. Ze is tot op heden niet hengstig geworden, ze is zelfs al een keer hengstig gespoten maar zonder resultaat. De eitjes groeien tot ca. 3cm en daarna verschromppelen ze. Als je tegen me zou zeggen dat de merrie een postnatale depressie had, zou ik je ook geloven :\ , merrie oogt niet zo vrolijk als anders. Momenteel knapt haar humeur ziender ogen op, maar de cyclus is nog steeds niet op gang gekomen. Wij slaan dit jaar over en beginnen volgend jaar wat eerder, blijkbaar is ze er nog niet klaar voor en we hebben geen zin om nu nog te gaan tobben met hormonen.

Dennis

Re: Niet hengstig worden na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:09

Ik heb ook niet zo'n trek om te gaan zitten gogelen met hormonen enzo. Ik heb vaak het idee dat ze er gewoon nog niet aan toe zijn.
Merrie zit verder goed in haar vel, moet nog een klein beetje haar af, maar het nieuwe haar glimt als een spiegel, is vrolijk, heeft flink wat looplust en gaat verder prima.

Had haar leeg willen laten, maar omdat ik dit jaar een hengst gehuurd heb (en dus onbeperkt er mee kan dekken) toch besloten om het te proberen.
Er mag een veulen in, het is geen moeten. Ik heb voor mij zelf gezegt dat ze tot het eind van de maand krijgt en dat ze anders leeg blijft.

Veulen is van 5 mei.
M'n andere merrie met een hele zware bevalling(ruim 20 minuten bezig geweest het veulen recht te krijgen, daarna aan de nageboorte blijven staan en een baarmoeder onsteking) is wel al gedekt. Veulenhengstigheid heeft ze zelf over geslagen en op 35 dagen was ze keurig hengstig en gedekt (en komende dagen weer schouwen, maar heb het gevoel dat ze wel drachtig is).

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:59

Het 1e veulen is bij ons eind maart geboren, de merrie heeft geen veulenhengstigheid laten zien en is pas half mei voor het eerst drachtig geworden en toen gedekt en ik heb haar niet meer hengstig gezien.
Normaal wordt deze merrie slecht drachtig met een veulen ernaast 2 jaar geleden hebben we haar niet drachtig kunnen krijgen dus niks is verklaarbaar.
Ik denk dat de natuur alles zelf regelt, hengstig spuiten ben ik geen voorstander van.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:03

Mijn merrie werd vorig jaar ook niet meer hengstig na de geboorte van haar (eerste) veulen. Bevalling was soepel verlopen, toch werd ze pas hengstig toen het veulen al drie maanden oud was.
Ze is toen onmiddellijk naar de hengst gebracht, waar ze dezelfde dag gedekt is. De dag erna wilde ze niets meer van de hengst weten, maar.....ze was wel drachtig!