Wel hengstig, maar geen follikel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwaantje1975

Wel hengstig, maar geen follikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:43

Mijn merrie, nu met een veulen aan de voet van 2 maanden oud, heeft het nogal moeilijk om weer drachtig te worden. De vorige keer (vorig jaar) was haar eerste keer, en is ze eind april hengstig gespoten, en 5 dagen erna geïnsemineerd, en nog eens de 7e dag. Telkens met een spuit oxytocine 4u ervoor, 12u erna en 24u erna. Ze was direct drachtig, en de dracht verliep voorspoedig. Met resultaat een gezond hengstveulen op 15 april dit jaar.
Ik wou haar niet direct met de veulenhengstigheid drachtig maken, maar eerst een paar weken wachten, tot ze voldoende hersteld was. We zien het heel moeilijk als ze hengstig is. Dus komt de veearts, met zijn draagbaar echo apparaat regelmatig scannen. Maar een follikel kwam er niet. Toen heeft hij ze 3 keer (met ruim wat tussentijd) hengstig gespoten, zonder resultaat. Op echo waren er geen follikels te zien. Ze is ook telkens bezocht door een "snuffel"hengst. En die bleef ze afslaan.
Nu heeft de DA iets voorgesteld, een soort spiraaltje, die bij de merrie ingebracht wordt, en waarschijnlijk geleidelijk hormonen afgeeft. Deze moet 12 dagen blijven zitten. Daarna wordt dit verwijderd, wordt ze nogmaals hengstig gespoten, en dan zou ze 90 % zeker een eisprong moeten krijgen. Heeft er iemand al ervaring hiermee ? Wat zijn de bevindingen ? Pro en contra's ? Ik denk als dit niet lukt, ik het opgeef voor dit jaar. Haar eigen hormoonhuishouding mag ook niet te veel lijden hieronder.
De reden waarom ze geen eisprong krijgt, zou volgens de DA zijn omdat ze met een veulen loopt. Ook heeft ze nogal wat cysten in haar baarmoeder, maar die had ze vorig jaar ook al, en weet niet in hoeverre dit een effect heeft op de vruchtbaarheid. Ze is een BWP merrie, 15 jaar oud, 1m65.

Nieke

Re: Wel hengstig, maar geen follikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:08

Een kennis van ons heeft hetzelfde probleem met zijn merrie(is ook al een oudere merrie). Zij wordt niet drachtig als ze een veulen aan de voet heeft. Oplossing: telkens een jaartje wachten...en dan vanzelf vol.

Zwaantje1975

Re: Wel hengstig, maar geen follikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:58

Ik denk dat het dus inderdaad zoiets zal worden, als het nu niet lukt met dat spiraal ding. Heb de verpakking gezien, en is normaal gezien iets wat ze gebruiken bij runderen...