3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilma0408

3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:00

Hallo allemaal,

Wij vragen ons af vanaf welke leeftijd het beste is om je merrie een veulen te laten krijgen.
Er is tegen ons een aantal keer gezegd dat we onze, nu 3 jarige merrie, dit jaar nog moeten laten dekken zodat ze volgend jaar, als allen goed verloopt, een veulen krijgt omdat ze daar meer verantwoordelijkheid van krijgt en ze zelf erg veranderd qua bouw wat alleen maar in haar voordeel zou werken.

Wij zitten echter erg te twijfelelen aangezien we haar nog zo'n guppie vinden.

Wat is jullie mening hierover?

Groeten Kimberley

Tamadine

Re: 3 jarige merrie geschikt voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:02

Ik zeg: je eigen gevoel achterna gaan.

Jullie vinden dat ze er nog niet aan toe is (en jullie kennen de merrie als de beste als het goed is), dus dan zou ik het niet doen.

Wacht dan gewoon nog een jaartje.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:04

Kijk goed naar je merrie, als jij vind, nee nog even niet doe het dan niet!!!

Ga rustig rondkijken welke hengst je voor haar wil!

sommig merrie hebben bij het 1ste veulen toch wel, zo iets van....wat moet ik er mee. sommige merrie hebben gelijk een goed moeder gevoel

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:06

Mijn merrie is gedekt met haar 2e in de koppel (heb haar dus dragend gekocht zonder dat ik het wist) merrie zelf is er idd veel mooier en volwassener van geworden..uiteraard is met 3 jaar een veulen krijgen te vroeg maar mijn merrie is een super moeder en heeft er zelf weinig onder te lijden gehad! Juist als je merrie nu nog een puppie is kun je haar laten dekken en haar straks nog weer een tijd rust geven als ze het veulen heeft..lekker het land op!

Voorbeeld;

http://thijs.starba.net/shiba/cache/Fot ... C01079.JPG
zo kocht ik dr, vers uit het land en dus dragend

en zo is ze nu (met veulen);
http://thijs.starba.net/shiba/cache/eur ... CF0805.jpg

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:09

Mijn merrie is ook met 3 jarige leeftijd gedekt, en was ook best wel een puppie. Dit is idd ook veranderd en het veulen heeft haar niet slecht gedaan in de bouw ofzo.
Ik zou gewoon voor je eigen gevoel gaan. Maar als je dit jaar nog een veulen wilt niet te lang wachten, want anders zit je wel met een erg laat veulen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:12

Mijn merrie kocht ik toen ze net 3 was. Later bleek ze drachtig te zijn, voor haar 4e jaar had ze een veulen en dat heeft haar goed gedaan! Ze heeft met het veulen lekker de hele zomer op de wei gestaan en in het najaar, nadat het veulen is afgespeend, hebben we haar pas beleerd. (met 4 en een half jaar dus). Ik zou het dus gewoon doen als je een veulen wilt!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:44

Wij dekken de 3jarigen 'altijd'. En dan als 4jarige na de geboorte (het afspenen) rustig aan het werk. Dat schema bevalt ons goed.

jarver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:18

Wij dekken altijd onze 2 jarigen en als 3 jarige nog een keer en daarna gaan ze de sport in

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:35

-> KS

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:48

Zoals Jeanine zegt over haar 2-jarige, als ze gedekt worden in de groep ofzo dan zijn ze er kennelijk aan toe. In de natuur gaat het net zo. Ook dan worden ze vaak als 2-jarige al gedekt. Als 3-jarige is het zeker wel mogelijk. Alleen als je zelf vindt dat je merrie er nog niet aan toe is dan moet je het niet doen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:43

ik vindt dat een 3-jarig paard zelf nog niet volwassen genoeg is om gedekt te worden. Ze kunnen het met hun lichaam misschien wel aan (ook al zet ik daar vraagtekens bij een dracht vergt veel van een lichaam). Maar in hun hoofd zijn de meeste paarden dan nog echt veel te jong. Ze worden wel volwassener met een veulen maar het zijn zelf nog zulke kinderen. Ik ben voorstander om merries pas vanaf hun 4e te laten dekken. Ik vond mijn merrie vorig jaar met 4 in haar hoofd en lichaam echt nog te jong. Ik heb haar nu met 5 wel laten dekken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:47

InekeH87 schreef:
ik vindt dat een 3-jarig paard zelf nog niet volwassen genoeg is om gedekt te worden. Ze kunnen het met hun lichaam misschien wel aan (ook al zet ik daar vraagtekens bij een dracht vergt veel van een lichaam). Maar in hun hoofd zijn de meeste paarden dan nog echt veel te jong. Ze worden wel volwassener met een veulen maar het zijn zelf nog zulke kinderen. Ik ben voorstander om merries pas vanaf hun 4e te laten dekken. Ik vond mijn merrie vorig jaar met 4 in haar hoofd en lichaam echt nog te jong. Ik heb haar nu met 5 wel laten dekken.

Mijn merrie is vanaf het eerste moment een super moeder..ik merk echt aan niks dat ze er moeite mee heeft! Ze lopen momenteel 24/7 op het land met nog een merrie en veulen..wat is er mooier voor een jong dier om zelf nog even extra te mogen genieten! Als ze er niet aan toe zijn worden ze niet dragend :n Natuurlijk had ik mijn merrie zelf nooit met 2 laten dekken..maar een maiden merrie krijgt over het algemeen een ook een wat kleiner veulen! En als je naast de dracht niks van je merrie vraagt is het goed te doen hoor..(als 3 jarige)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:06

Jeanine in jouw geval had je er ook niet veel aan kunnen doen. Maar wat ik vaak zie is dat mensen de merrie met 2 a 3 laten dekken en dan in de eerste maanden gauw even inrijden, zodra het veulen er is een paar maanden de weide op en dan vol in de sport. Dat gebeurt helaas nog steeds vaker dan dat je denkt. Wat ik met de jonge paarden heb meegemaakt is dat ze in hun hoofd nog zulke kleuters waren en echt nog niet toe aan de zorg voor een veulen. Er zijn altijd uitzonderingen en bijna iedere merrie zorgt wel voor haar veulen maar het blijft niet goed om zulke jonge dieren te laten dekken.

In de honden en kattenwereld geldt er een advies dekleeftijd ( niet iedereen houd zich eraan ) vanaf die leeftijd is het dier volwassen genoeg om een dracht aan te kunnen. Bij paarden is die grens er niet en dat vind ik soms wel jammer.

Feit blijft dat een dracht heel veel van een lichaam vergt, het dier wordt zwaarder en gaat daardoor anders bewegen. Voor de groei van het veulen en na de geboorte de melkproductie zijn veel bouwstoffen als calcium nodig, deze bouwstoffen heeft een merrie van 2 a 3 zelf nog heel veel nodig. Alleen merriebrok is dan niet genoeg om aan deze behoeften te voldoen. Je zal dan extra mineralen supplementen moeten bijvoeren en de merrie goed blijven onderhouden.

Ik ben het er wel mee eens dat voor een 3-jarige beter is om gedekt te worden en dan met veulen een tijd op de weide te staan zonder dat er met haar gewerkt wordt. Dan om een 3-jarige in te rijden en dan met een paar maanden al met wedstrijden te beginnen. Je doet veel meer kwaad door met een 3 of 4-jarige iedere dag (of om de dag) 1 uur vol te werken, als dat je doet door een 3-jarige te laten dekken en haar met rust te laten tijdens de dracht.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:11

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie is vanaf het eerste moment een super moeder..ik merk echt aan niks dat ze er moeite mee heeft! Ze lopen momenteel 24/7 op het land met nog een merrie en veulen..wat is er mooier voor een jong dier om zelf nog even extra te mogen genieten! Als ze er niet aan toe zijn worden ze niet dragend :n Natuurlijk had ik mijn merrie zelf nooit met 2 laten dekken..maar een maiden merrie krijgt over het algemeen een ook een wat kleiner veulen! En als je naast de dracht niks van je merrie vraagt is het goed te doen hoor..(als 3 jarige)

Je schrijft dat met 3-jaar je merrie een supermoeder was. Ik was met 11 ook een supermoeder (gelukkig niet mijn eigen kinderen). Ik heb mijn jongste broertje en zusje, die waren toen een paar maanden oud en net 1 jaar oud, zelf moeten opvoeden. Mijn moeder was daarvoor niet in staat en wij kregen geen hulp van de instanties. Ik heb 2 jaar school gemist maar de kinderen kwamen niets te kort. De rekening hiervoor kreeg ik later. Het is niet goed voor een kind om constant achter andere kinderen aan te lopen. Voor paarden licht dit natuurlijk anders maar vlak de belasting die een veulen op de psyche van het paard doet niet uit.

(oei ik klink nu heel zweverig terwijl ik zo echt niet ben)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:28

Wow Ineke, heftig..je eigen verhaal..

Ik denk dat het per paard verschillend is..ik ken een jonge pony die zich helemaal wild schrok toen ze moest bevallen..bij mijn merrie ging echt alles van een leien dakje..en natuurlijk zal het geestelijk wel iets met haar doen maar ik denk wel dat het ene paard er beter mee om kan gaan dan het andere (mijn merrie is heel nuchter tussen dr oren)..Daarnaast loopt ze nu met een ervaren fok merrie (geen idee of ze iets van elkaar over nemen hoor) op de weide en is ze heel makkelijk met haar veulen..ze loopt niet achter haar veulen aan, veulen wordt heel vrij opgevoed (haha) maar ze verliest haar veulen geen moment uit het oog. Daarnaast is mijn merrie dus nog niet zadelmak en is ze dus niet extra belast en heeft ze al haar energie kunnen gebruiken voor het veulen (nog steeds)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:34

Je kan nooit een paard met een mens vergelijken. Een mens handelt naar verstand, een paard instinctief.
Een veulen beschouwen als een psychische belasting bij een paard, gaat niet op.
Onze 3-jrige is deze week gedekt, juist omdat het zo'n gup is. Juist door de dracht zwaren ze heel mooi uit en worden veel volwassener in de kopkes. Ze wordt nu tegelijkertijd ingereden.
Een paard wat zich wild schrikt als het moet bevallen, bestaat bijna niet. Die dieren hebben oerinstinct en ze weten gewoon dat ze moeten persen. Ik denk eerder dat het dier extreem pijn heeft gehad.
Een normaal paard kan gerust met 3 worden gedekt en ingereden worden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:41

ozzyhorse schreef:
Je kan nooit een paard met een mens vergelijken. Een mens handelt naar verstand, een paard instinctief.
Een veulen beschouwen als een psychische belasting bij een paard, gaat niet op.
Onze 3-jrige is deze week gedekt, juist omdat het zo'n gup is. Juist door de dracht zwaren ze heel mooi uit en worden veel volwassener in de kopkes. Ze wordt nu tegelijkertijd ingereden.
Een paard wat zich wild schrikt als het moet bevallen, bestaat bijna niet. Die dieren hebben oerinstinct en ze weten gewoon dat ze moeten persen. Ik denk eerder dat het dier extreem pijn heeft gehad.
Een normaal paard kan gerust met 3 worden gedekt en ingereden worden.

Deze pony toch echt wel, begon rondjes te lopen door de stal, wit vd ogen zichbaar en is uiteindelijk staant bevallen (en door de eigenaars vast gehouden) dus het bestaat wel degelijk..veulen lag goed en was niet extreem groot..het was er ook zo dus geen extreme bevalling ofzo...hoevaak hoor je wel niet dat sommige jonge dieren niet weten wat ze moeten doen, er zijn genoeg (jonge) paarden die het niet toestaan dat het veulen drinkt..

Wat ik niet kan rijmen met je verhaal is dat je paard nog een gup is en daarom gedekt wordt maar óók ingereden..waarom geef je haar niet de tijd om rijper te worden en haar dus lekker nog een jaar paard te laten? Mijn merrie is straks 3.5 als het veulen eraf is en dan pas gaat ze aan het werk..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:43

Een 3 jarige merrie kan je gerust laten dekken. Ze krijgt het veulen pas als ze 4 jaar oud is. En ze hebben pas 4 maanden voor de bevalling echt het gewicht van het veulen voelbaar.

Je merrie zal er ook minder schrikkeriger van worden. Die veulens halen wat rotgeintjes uit bij hun moeder waardoor ze een beetje immuun raken van gekke bewegingen bij hun in de buurt. (de meeste merries dan) ;)

Lekker veel weidegang geven aan je merrie en de bevalling in een ruime stal laten plaatsvinden.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:46

Staand bevallen is zo natuurlijk als het maar kan. Verder zegt het niks dat een vierjarige merrie eerst even moet wennen aan het moederschap. Komt nogal veel voor bij maiden, van elke leeftijd. Ze krijgen krampen als de baarmoeder weer krimpt, en kunnen daardoor even de kluts kwijt zijn.
Verder is inrijden geen doorrijden. Dat doorrijden komt later wel.
Hoe dan ook, bij een maiden, maakt niet uit hoe oud of jong, moet je zelf altijd de eerste dagen even goed opletten met alles.
Ben het verder eens met Downhill, een paard wordt er alleen maar minder nerveus van.

232425

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:15

Ik denk ook dat het prima kan, ergens in de buurt is een merrie van 2,5 jaar ook net gedekt en drachtig.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:20

Ligt aan de merrie denk ik. Soms kan het juist goed zijn een merrie op 3 jarige leeftijd een veulen te laten krijgen en bijv. met 4 jaar in te rijden. Ik denk dat het best goed is!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:58

Gezien de rest van je openingstopic roept je titel wel wat verwarring op, vind ik. Als er zou staan: "3 jarige merrie geschikt om te laten dekken" zou dat correcter zijn.

Mijn merrie (d - pony) was ook 3 toen ik haar kocht, gedekt en dragend zonder dat ik het wist. Was ook best een guppie, dus zijn we met ruim 3,5 jaar gaan inrijden. Toen ik er achter was dat ze drachtig was (inmiddels al 9 maanden) zijn we met inrijden gestopt.
Met 4 heeft ze haar eerste veulen gehad en ze is er daarna alleen maar mooier en uitgezwaarder door geworden. Is overigens vanaf de bevalling af aan (ook helemaal zelf, zonder hulp gedaan) een supermoeder!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:08

mijn merrie nu 4,5 heb ik dit jaar 'pas' laten dekken: waarom? simpel madam was als 3 jarige nog echt een baby, hing heel erg aan moeders (wel afgespeend maar later weer samen) en ik vond haar te jong voor een veulen. Misschien als ze in 'het wild' had gelopen dat ze nu haar 1e veulen aan de voet had gehad hoor.
TS jij kent je merrie het beste, denk je dat ze volgend jaar in staat is om een goede moeder te zijn? Of heb je erge twijfels? Bij twijfel niet doen.

@ ineke: bij 'mijn' stamboek mag de merrie pas voor het eerst gedekt worden als ze 3 zijn, de hengstenhouders werken dan ook niet mee om een 2jarige te dekken. ben persoonlijk best blij met deze 'regel'.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:12

Jeanine84 schreef:
Mijn merrie is gedekt met haar 2e in de koppel (heb haar dus dragend gekocht zonder dat ik het wist) merrie zelf is er idd veel mooier en volwassener van geworden..uiteraard is met 3 jaar een veulen krijgen te vroeg maar mijn merrie is een super moeder en heeft er zelf weinig onder te lijden gehad! Juist als je merrie nu nog een puppie is kun je haar laten dekken en haar straks nog weer een tijd rust geven als ze het veulen heeft..lekker het land op!

Voorbeeld;

http://thijs.starba.net/shiba/cache/Fot ... C01079.JPG
zo kocht ik dr, vers uit het land en dus dragend

en zo is ze nu (met veulen);
http://thijs.starba.net/shiba/cache/eur ... CF0805.jpg

Dat is een verschil van dag tot nacht. Wow, echt mooi.

Maar het is hetzelfde als met hengsten, die te laten ruinen. Hengsten worden pas mooi als je ze hengst laat, haha. maar dus laat gaat ruinen. Niet iedereen heeft de mogelijkheid er voor.

Maar ze is nou al volwassen bijna, dat is echt gek, wat zo een kind allemaal kan aanrichten. En de buik leid er minder onder , aangezien die snel weer terug gaat, even suppeler en straker dus.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:17

inkepink schreef:
mijn merrie nu 4,5 heb ik dit jaar 'pas' laten dekken: waarom? simpel madam was als 3 jarige nog echt een baby, hing heel erg aan moeders (wel afgespeend maar later weer samen) en ik vond haar te jong voor een veulen. Misschien als ze in 'het wild' had gelopen dat ze nu haar 1e veulen aan de voet had gehad hoor.
TS jij kent je merrie het beste, denk je dat ze volgend jaar in staat is om een goede moeder te zijn? Of heb je erge twijfels? Bij twijfel niet doen.

@ ineke: bij 'mijn' stamboek mag de merrie pas voor het eerst gedekt worden als ze 3 zijn, de hengstenhouders werken dan ook niet mee om een 2jarige te dekken. ben persoonlijk best blij met deze 'regel'.

Ik heb een merrie, die is nu 2 jaar oud. Ze gedraagt zich echt anders als mijn andere merrie van nu 4 jaar toen. Raar is dat. maar 2 jaarig vind ik ook te vroeg, dat is net als dat een 13jarig meisje een kind krijgt, die heeft nog geen verstand van opvoeding en de lichaam ook niet, ik denk ook geen goed melkproductie.
Een meisje van 13 heeft de ouders nog die helpen, maar de merrie heeft geen ouders, alleen de mens en andere medegenoten, maar misschien ook geen ervaring, denk ik.

Ik vind het ook wel goed met sommige regels.