Lengte veulen als paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Lengte veulen als paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:30

Hoi hoi

Ik weet niet of het hier goed staat maar denk het wel.
Is er soms een manier hoe je kan bereken hoe groot je veulen in de toekomst word?
Zie namelijk vaak dat mensen een schatting geven van hoe groot het veulen word vandaar.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:33

door naar de stokmaten te kijken van de vader en moeder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:34

jelledaantje schreef:
door naar de stokmaten te kijken van de vader en moeder

Dat wil niets zeggen. Ik heb een merrie gedekt gehad met een hengst van dezelfde hoogte, toen het veulen uitgegroeid was, was deze 10 cm groter dan de ouders...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:17

Het pijpbeen, dat onderste lange bot in het voorbeen. Daar kijken wij naar, als deze even lang is als die van de moeder, dan word het veulen ongveer even hoog als de moeder. Dat bot is volgens mij direct na de geboorte al op 90% van zijn uiteindelijke lengte.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:27

ShamalArabs schreef:
Het pijpbeen, dat onderste lange bot in het voorbeen. Daar kijken wij naar, als deze even lang is als die van de moeder, dan word het veulen ongveer even hoog als de moeder. Dat bot is volgens mij direct na de geboorte al op 90% van zijn uiteindelijke lengte.

zo heeft onze dierenarts ook een schattig gegeven van ons veulen inderdaad. en tot nu toe groeit ze als kool en heeft het de hoogte van haar vader al bijna overschreden :D die was maar 1.42m en de merrie is 1.67m dus ben ik al heel blij mee mijn veulen word geschat op 1.60m iets groter kon ook nog wel. met 8maanden is ze nu 1.40m geweest.