Wat te doen met veulen tijdens rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

Wat te doen met veulen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:10

Hallo, ik weet niet of dit hier goed staat, maar anders wordt het wel verplaatst.

Mijn merrie is op 14 mei bevallen van een merrieveulen. Dit veulen groeit zeer goed en de merrie is mooi aan het herstellen. Nu ben ik al aan het proberen ze een beetje te 'scheiden'. (moeders in de bak en kleintje erbuiten 2 min)

Nu is mijn probleem, de kleine raakt volledig in paniek als er maar een touwtje tussen haar en haar moeder zit. En als zij begint te schreeuwen, reageert de moeder en wordt dan onrustig. Dit is dus niet als de kleine niks doet. Wandelen met de kleine het bochtje om kan wel.

Gister wilde ik beginnen met een rondje stappen aan de longe met de merrie, maar de kleine laat zich dus niet scheiden van haar zonder een hele hoop kabaal.

Mijn vraag: hoe doen jullie dit? Met het longewerk en het rijden? Het veulen laten meelopen is toch niet goed?
Moet ik toch doorzetten, of is het blijkbaar gewoon nog te vroeg om weer te beginnen? (vind ik ook niet erg, dan geef ik ze nog een maand)
De merrie is een 2 maanden voor de bevalling ingereden. Dit pakte ze heel goed op.

Lyonesse

Re: Wat te doen met veulen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:13

Toen mijn veulen 2 weken was ben ik begonnen ze apart van elkaar vast te zetten. Hij liep er tijdens het rijden dan wel naast. Een weekje later liet ik hem op stal en dan steeds wat langer. Hij zag mams niet, ging wel wat te keer, maar was vrij snel rustig. Toen ze dan uiteindelijk 24/7 in de kudde kwamen toen hij een maand was, wilde veulen niet eens meer mee als ik mams ophaalde :)

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:16

Ik heb twee weekjes met het veulen erbij gereden. Tot afgelopen zondag... Merrie rende met veulen keihard de bak door en toen struikelde ze met mij er op |(
De eigenaar vertelde dat toen ze haar voor het dekken ophaalde het veulen niet mee wou. En ik heb het veulen zondag echt ook moeten dwingen om mee te gaan dus we hebben gister voor het eerst het veulen in het land gelaten. Ging erg goed. Ze liep mooi mee. Was in het begin wat stijfjes en onrustig maar ik heb voor het eerst weer goed kunnen rijden! Ze lette helemaal op en ontspande :j
Ik zo dus als ik jou was het veulen achter laten :)

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:19

Veulen op stal laten staan, eerst laten wennen dat de merrie wel weer terug komt door eerst maar een paar minuten weg te blijven.
En dit ga je dan langzaam opbouwen.
Bij ons blijft het veulen vanaf het begin gewoon op stal staan.
Ondanks dat ze veel kabaal maakt!
Het lijkt me trouwens wel verstandiger om het veulen in een goed afgesloten box te zetten , dan in een half open box of in de wei.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:22

Veulen op stal werkt hier niet. Dan raakt de merrie compleet in de stress. Veulen op de wei bij de kudde laten gaat wel goed, dan is de moeder meer gerust gesteld. Ze roept wel, maar dat is het.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:23

Ja de eerste paar keer is de merrie bij ons ook iets gestresst maar het is maar net wat je ze aan leert.
Merrie moet het veulen en andersom ook niet kunnen horen als ze van elkaar gescheiden zijn!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:25

Ik heb ze 1x op stal uit elkaar gehaald, ze konden elkaar niet horen. Toen flipte mijn merrie, die kroop bijna over de box heen. Ze is ook heel erg gefocussed op haar veulen. Op de wei gaat beter bij mij. In een kudde is toch rustgevender voor de merries.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:27

veulen op stal laten staan, maar rustig opbouwen.
vorig jaar ging er ook een veulen compleet door het dolle toen de moeder werd bereden, 2 weken later was het goed.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:33

Veulen was hier wel relaxed, moeder niet zo :D

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:40

Idd rustig opbouwen. Niet te lang in t begin en dan steeds met een aantal minuten uit bouwen. Als merrie flipt, proberen af te leiden met wat lekkers of zoiets, dat t niet erg is dat ze bij t veulen weg is.
Het verschilt ook per paard. Mijn paard vond t heerlijk om ff rust te hebben en niet zo'n kleintje dat haar steeds 'stoorde'.

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:04

kwestie van rustig op bouwen elke dag even langer uit elkaar.
Veulen in een helemaal dichte box en met d merrie wat gaan doen.
Mijn veulen blijft alle enkele uren alleen en is maand oud. Gaat veulen raar doen? niet naar kijken laat hem maar met rust moet het toch een keer leren zorg alleen wel dat er in d ebox geen dingen zijn waar hij zich zeer aan kan doen
succes

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:42

Merrie staat met alleen het veulen op het land, wel met 1 draadje ertussen naast andere paarden.Ze kunnen hier niet ver genoeg uit elkaar zodat ze elkaar niet horen. Alle boxen hebben een onderdeur maar geen bovendeur.
Op de manege waar ik reed, hadden ze ook een merrie en haar veulen apart gezet, maar het veulen raakte zo in paniek dat het heen en weer langs de muur ging lopen en zo de zijkanten van het hoofdje open schuurde...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:43

Ik zet ze altijd op stal :j Met onder- en bovendeur dicht natuurlijk.

In het begin even wennen, maar na een tijdje snappen ze het wel hoor :+ Na een paar maandjes laat ik ze gewoon met de andere paarden in het land.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:34

Haal de moeder eerste dag er gelijk kwartier ervanaf.
Het veulen laat op stal met persoon erbij. mocht er wat gebeuren kan die ingrijpen.
Dit breidt steeds langer uit. Ook ga met veulen alleen op stap dat hij leert dat niet erg is dat moeder weg is.
Veulen is 14 mei geboren, en is nu gewend 3kwartier zonder moederte zijn.
Kan er alleen overal mee naar toe lopen, stilstaan vastzetten.
Dekjes erop leggen, voetjes afspuiten enz.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:44

ik ben al vroeg begonnen om ze apart te zetten, de merrie te poetsen zodat het veulen haar wel zag,en zo opgebouwd dat ik met de merrie weg kon en het veulen alleen in de stal was met mijn andere pony. ging echt perfect!
scheelt ook veel met spenen straks
succes!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:30

het veulen op stal, en idd onder en bovendeur dicht want ze willen nog wel een sprongetje proberen te wagen. langzaam opbouwen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:34

Wij lieten het veulen gewoon op de wei, tussen de andere paarden. Kon hij mams nog wel zien, alleen niet aan de melkbar.
Dat werkte voor ons super, want hij begon pas te schreeuwen als hij haar niet meer zag.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:16

Deze schreeuwt dus ook als ze haar moeder nog wel ziet. Ze schreeuwt als ze er niet naartoe kan.

Bovendeuren hebben we niet en op het land kruipt ze onder het draad door........

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:56

kriebel je hebt toch een rek boven je staldeur?
doe je die dicht en plaats je een oppasser erbij en dan ga je proberen steeds wat langer weg te blijven en geef je het veulen wat hooi of iets anders te eten.
Duurt ff maar gaat met de tijd steeds beter..

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 13:07

Ik heb geen rek meer. Zowiezo vind ik een rek te gevaarlijk. Wat als ze met haar benen tussen het rek komt?!
Gister heeft ze 5 min alleen op stal gestaan, ik buiten de box bij de deur. Heel erg onrustig en veel hinnikken, maar het zakte wel een beetje. Wel probeerde ze dus over de deur te komen. (daarom bleef ik er dus ook bij)

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:04

ik liet het veulen altijd gewoon in stal en ging zelf met de merrie in de bak. meestal bleef er eerst iemand bij het veulen en later toen we meer paarden hadden dan ging het veulen wel bij de buurvrouw staan. het was altijd gillen en schreeuwen na moeder en moeder na kind. ik bouwde het altijd heel langzaam op. eerst 1 rondje in de bak de volgende keer 2. moeder en kind gewoon laten roepen. ( ook al vond mijn merrie het toen niet erg om even bij der kind weg te gaan) op een duur stond het veulen lekker te eten in het hooi als ik aan het rijden was en was er ook niemand meer bij het veulen.

jufmim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:45

Ik heb ook alleen een onder deur en boven open, kan ook niet dicht. Ik laat mijn bijrijdster bij het veulen, voor het geval hij gaat klimmen. Ze roepen wel naar elkaar, maar het gaat steeds beter, kan nu 10 min rijden...

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:22

Dat is wel een idee ja.
Nu nog iemand vinden die bij t veulen wil blijven. Net heb ik ze ook weer even uit elkaar gezet. Moeders stopt al vrij snel met roepen, maar die kleine.....
En ze kan klimmen!

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:24

Bij mij staan ze op de wei tussen de kudde. Ik haal me merrie er gewoon uit wanneer ik wil, en dat gaat goed. Soms roept de kleine eventjes, maar dat is het.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:40

Bij ons kan die kleine onder het draad door, dus dat is geen optie.

Vandaag was er niemand op de boerderij. Dus ook geen babysitter...maar de bak was dus helemaal vrij.
Bell aan de longeerlijn en de kleine los. Ze is 1x in de lijn gelopen en daarna ging ze haar eigen ding doen achter in de bak. Dus ging heel goed :-D
Maar ja, een lege bak komt niet zo vaak voor...