Op welke leeftijd voor het eerst hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Op welke leeftijd voor het eerst hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 08:08

Op welke leeftijd werden jullie merries voor het eerst hengstig? Volgens de wiki worden merries op ongeveer 2 jarige leeftijd.

Mijn merrie staat sinds een week in een groep van 10 paarden met een dekkende ruin erbij. Alle merries zijn hengstig en de mijne lijkt dat ook. Ze rook heel voorzichtig aan de plas van een andere merrie en ging flehmen en eroverheen plassen. De volgende dag leek ze ook hengstig. Ze is nét 1 jaar geworden. Zou ze dit gedrag zuiver kopiëren of zou ze echt hengstig zijn?

Mizora

Re: Op welke leeftijd voor het eerst hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:26

Ze kunnen op een jaar ook drachtig worden dus dan zullen ze dan ook hengstig kunnen worden.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:30

Ik heb momenteel een hengstige jaarling, komt vaker voor. De anderen zijn het niet, denk niet dat ze het van elkaar afkijken.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:40

Bijna alle enter merries bij ons zijn hengstig. Komt dus veel vaker voor dan men denkt.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:49

Het is toch ook niet abnormaal? Koeien worden op dezelfde leeftijd ook tochtig. In het geval van Hippologic vind ik het niet zo veilig dat er een dekkende ruin bij rond stapt, niet dat daar jongen van komen maar hij kan een iel jaarlingetje wel verwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:23

Die Wiki daar staat wel meer flauwekul in.
Ze worden met een maand of 10 voor het eerst hengstig.

Die dekkende ruin hoef je niet blij mee te zijn. Er komt misschien geen bevruchting van maar zo'n ruin zorgt voor veel onrust in het koppel, hij kan je jaarling ook verwonden met dekken en door het dekken zelf kan ze een dekinfectie oplopen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:33

Wiki, dat kan toch elke leek aanvullen met info?
Om die ruin maak ik me dus ook zorgen, [***].

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:23

Het tweede levensjaar is dus als ze 1 jaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:26

Een veulen dat in februari of maart geboren wordt kan best eind van het jaar al een keer hengstig worden.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:27

11 mnd is geen uitzondering, ik zit ff terug te rekenen en eentje bij ons was nog niet eens een jaar toen ze echt heel erg hengstig was.

hips, verbeterd, ze was nog niet eens 11 mnd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 10:54

[***] schreef:
Die Wiki daar staat wel meer flauwekul in.
Ze worden met een maand of 10 voor het eerst hengstig.

Die dekkende ruin hoef je niet blij mee te zijn. Er komt misschien geen bevruchting van maar zo'n ruin zorgt voor veel onrust in het koppel, hij kan je jaarling ook verwonden met dekken en door het dekken zelf kan ze een dekinfectie oplopen.

Hij houdt zich vooralsnog bezig met een van de volwassen merries en heeft nog geen enkele interesse in haar getoond op die manier. Hij heeft maar in één interesse, ze gaat er ook echt voor staan (om vervolgens weg te galopperen als hij wil springen). Maar ik hou dat zeker in de gaten!

Ze wordt op dit moment onder de hoede genomen door een grote Friese merrie die haar tegen de rest beschermd, ook tegen de ruin (tot nu toe).

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:00

Als je jonge merrie hengstig genoeg is, en hij daar lucht van krijgt zijn de gevolgen niet te overzien. Wees alsjeblieft voorzichtig. Vandaag blijft ze er nog voor staan, morgen niet meer en kun je waarsch. de dierenarts bellen wegens verwondingen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:42

Mijn jaarling is ook al hengstig geweest. Mijn twenter is het dit voorjaar pas voor het eerst geweest.
Een eerdere merrie van mij was 2,5 dat ze pas voor het eerst hengstig werd (en vond dat eigenlijk vroeg zat ;) ).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:58

-> KS

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:05

HippoLogic schreef:
Ze rook heel voorzichtig aan de plas van een andere merrie en ging flehmen en eroverheen plassen.

Dit is dominant gedrag, afbakenen, eigen geur verspreiden...

verder zijn ze vruchtbaar soms al met een half jaar. Hier heb ik wel eens 5 of 6 mnd oude merrie's "hengstig" gehad, dat stopte na een aantal keer en de serieuzere hengstigheden deden zich pas vanaf 2,5 - 3 jaar voor.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:11

kan zelfs al als ze 9/10 maanden zijn hoor :j weet ik uit ervaring :P