Gevolgen orale antibiotica na inseminatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Gevolgen orale antibiotica na inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 22:01

Vorige week (vrijdag voor het laatst) is mijn merrie geïnsemineerd op een KI station. Omdat haar eisprong te lang op zich liet wachten, maar het eitje wel mooi was, heeft ze uiteindelijk hormonen gehad om de eisprong op te wekken. Zaterdag heb ik haar opgehaald van het KI station en gisteravond haalde ik haar met een flink dik been uit de stal. Gisteren liep ze nog niet kreupel, vanmorgen wel. Ik ben vanavond met haar naar de VA geweest en die constateerde koorts (38.6) en een ontsteking in haar onderbeen. Ik heb uiteraard verteld dat ze net geïnsemineerd was en hij vertelde dat de antibiotica niet goed zou zijn voor het eventuele vruchtje dat zich mogelijk in de baarmoeder bevindt. Het is zonde van de tijd en moeite, maar geen antibiotica vond ik ook geen optie, gezien haar been. Heeft iemand hier ervaring met het toedienen van orale antibiotica vlak na de inseminatie?

Ik dacht te wachten op de volgende hengstigheid en dan weer te insemineren, maar ik lees hier ook het e.e.a. over merries die wel gewoon een gezond veulen krijgen als ze tijdens de drachtigheid een antibiotica kuur gehad hebben. Misschien dat mijn conclusie dat het nu sowieso niet lukt te voorbarig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:24

Het is o.a. niet bevorderend voor de botopbouw, maar dat zal in een later stadium pas meespelen. Wat de specifieke gevolgen zijn voor een jong vruchtje dat weet ik niet.

gitje65

Re: Gevolgen orale antibiotica na inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:28

Hoe vroeger in de dracht Ab en andere medicijnen hoe schadelijker; nu wordt de vrucht gevormd! Ik zou wachten op de volgende hengstigheid; dan hoef je jezelf nooit iets te verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:32

Ik zou de DA vragen hoe groot het risico is en of het zinvol is om de merrie hengstig te spuiten, mocht ze drachtig blijken.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 15:03

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben net weer naar een kliniek geweest omdat mijn paards been weer dikker leek te worden. Vanmorgen moest ik voor het laatst antibiotica geven en het leek me niet de bedoeling dat haar been weer dikker werd nu...

In ieder geval, ik heb aan de arts (een andere dan maandag) gevraagd wat nou precies de gevolgen kunnen zijn van antibiotica in dit stadium. Hij vertelde dat er een groot onderzoek bij o.a. honden en paarden heeft plaatsgevonden om uit te zoeken wat voor consequenties antibiotica heeft als de betreffende diersoort dit toegediend krijgt vlak na de dekking. Hieruit blijkt dat antibiotica, geloof het of niet, een positief effect heeft op het al dan niet drachtig worden én het bij honden ook nog positief samenhangt met een groter aantal pups. De grotere kans op drachtigheid komt doordat bacteriën die zich eventueel in de baarmoeder bevinden, zonder dat ze het paard ziek maken, gedood worden door de antibiotica en het vruchtje heeft hierdoor een grotere kans op overleven. Het leek me wel nuttig om deze informatie nog even met jullie te delen.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 15:06

Oja, als aanvulling: mijn paard heeft een infectie die dus bestreden wordt met antibiotica. Ze heeft daarbij alleen ook nog flinke koorts (vandaag 39.9), en dat kan de bevruchting en innesteling negatief beïnvloeden. Kortom, de kans op drachtigheid neemt door koorts ook mogelijk weer af.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:19

Poe ben blij dit even te lezen, Tal had zat ook net aan de ab met insemineren. Wel enorm balen van je paard, hoop dat ze er snel were boven op is en alsnog een mooi vruchtje maakt met de volgende hengstigheid!