Het heeft niet zo mogen zijn..Eduard na 3 dagen overleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Het heeft niet zo mogen zijn..Eduard na 3 dagen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:33

Nadat Espen was geboren, dachten we dat we alle ellende wel hadden gehad.
Een merrie die bijna gestorven was, kans op een veulen die niet gezond was als complicatie van de medicijnen die Ibalia moest hebben.

Takitta was afgelopen donderdag bevallen van een prachtig hengstveulen...Eduard..
Een mooi bruin veulen met een bles en witte benen.
En Takitta liet deze keer zien dat ze toch ook een goede moeder kon zijn.
Wat was ze trots op haar mannetje en boos op ons
We mochten niet aan haar veulen komen. Ook was het erg mooi om te zien hoe ze haar veulen liet drinken. Ze ging zo staan dat het veulen heel goed bij haar uier kon komen. Wat is dat toch mooi, hoe de natuur dit regelt.

Maar helaas...ook moeder natuur laat wel eens een steekje vallen.
Eduard kreeg een hele dikke bult, zo groot als een dikke peer, bij zijn navel en dus werd de dierenarts onmiddelijk gebeld. Die kwam gelijk want hij weet dat als stal Riemsma belt, er ook echt iets aan de hand is.
Het was volgens hem geen navelbreuk maar wat het wel was?? Antibiotica toegedient en afwachten, en ondertussen genieten.

Hoewel genieten...het was te zien dat Eduard zich niet lekker voelde. De dierenarts bleef alles in de gaten houden maar het werd maar niet beter. Ook zijn oogjes waren niet helemaal in orde, zijn ogleden draaiden steeds naar binnen.

Naar buiten met het spul, werd er gezegd dus moeder en kind in het land gezet. Eduard ging al snel weer liggen en we vonden dat het weer te koud daarvoor was dus het spul maar weer op stal.
En het ging nog steeds niet beter.
Zaterdag de dierenarts er weer bij want de kleine man had buikpijn..
Paraffine ingebracht en weer afwachten.
Tot zondagmiddag...wat ging het toen snel bergafwaarts.
Eduard zag er al slecht uit toen ik om half 2 naar huis ging en even later werd ik gebeld.
Het was over...de strijd was verloren...wat erg...onbegrijpelijk...

Nadat ik naar huis ben gegaan, is Eduard gaan liggen en niet weer opgestaan. Ze hebben hem een dekentje opgelegd omdat hij zo koud was.
En natuurlijk gelijk de dierenarts gebeld.
Hij heeft er nog van alles aangedaan maar het mocht niet meer baten. Het enigste wat nog gedaan kon worden, was te zorgen dat Eduard aan een dragelijk einde zou komen.. Nog maar 3 dagen oud en nu wat het einde er al..

De merrie was niet te houden en toen de dierenarts de fatale prik zou geven, kwam Eduard nog 1 x ophoog om vervolgens weer om te vallen. Ze zijn bij hem gebleven tot zijn hartje niet meer klopte...
Het was goed zo..

Mijn vader heeft een dekentje over hem heen gelegd en zo heeft hij daar een tijd in de box gelegen. Zo kon Takitta afscheid nemen.
Toen ik 's avonds nog op stal kwam, lag het dekentje nog in de box.
Het is hartverscheurend om te zien hoe zo'n merrie dan naar haar kind zoekt. Kijkend naar de deur waar ze hem het laatst uit heeft zien gaan, snuivend en schrapend aan de deken waar de geur nog aanhangt.

Je weet dat het je een keer kan overkomen, een dood veulen en we hebben al 2x een te vroeg geboren veulen gehad maar die waren al dood (en nog lang niet volgroeid) toen ze geboren werden maar dit....is wel 100 x erger..

Toen Eduard gestorven was heeft de dierenarts de bult onder zijn buik opengemaakt en daar kwam allemaal rommel uit.
Waarschijnlijk is hij gestorven aan een buikvliesontsteking en hij had een gaatje in zijn buikvlies.
Ook bleek dat zijn darmen niet goed waren aangelegd waardoor er geen verbinding was tussen de darmen en zijn anus(sorry voor het nare woord maar zo'n ding heet nu eenmaal zo)
Ook zat zijn anus abnormaal hoog, bijna tegen zijn staart aan..
Alles wat hij binnen heeft gekregen liep dus direct de buikholte in.
Als we dit eerder ontdekt hadden dan was de uitkomst niet anders geweest. Bij een operatie was de kans op slagen zeer klein geweest...

Dag Eduard, jammer genoeg hebben we maar 3 dagen van je mogen genieten

Mette

Re: Het heeft niet zo mogen zijn..Eduard na 3 dagen overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:35

Jemig, wat erg zeg!
Heel veel sterkte :(:)

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:37

Wat een aangrijpend verhaal zeg! Woow...Ben er echt stil van. Het is wel fijn om te weten wat het uiteindelijk geweest is, jammer dat hij zo in elkaar heeft gezeten dat het niet mogelijk voor hem geweest is om echt een leven te leiden. Veel pijn is hem denk ik wel bespaard gebleven, sterkte!
Lekker veel aandacht geven aan de merrie :(:)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:38

Jakkes, wat naar allemaal! Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:06

Wat een ellende, sterkte ermee en ik hoop dat je in de toekomst meer fokkersgeluk hebt.

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:08

Heel veel sterkte verwen de mamma maar goed heeft ze nodig ze weet het zeker dat jullie ook veel verdriet hebben van dit verlies dat voelt ze. Sterkte

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:11

Ik krijg er helemaal kippevel van! wat verschrikkelijk!!!
Het geluk zit niet aan jullie kant!

Maar misschien 1 troost, het lijden is het waarschijnlijk verder bespaard gebleven.

Hoe is de merrie er nu onder?

Ik hoop dat je in de toekomst meer gelukt hebt

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:50

Wat vreselijk om je verhaal te lezen. Ik weet jammer genoeg inmiddels wat het is om een veulen te verliezen. (ben ze allebei verloren dit jaar) echt vreselijk, ik leef met je mee!!!
Heel veel sterkte en vooral veel sterkte met je merrie!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:54

Jeetjer wat sneu, veel sterkte toegewenst

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:57

Wat een verhaal, heel veel sterkte! :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:11

Ach jee wat triest.
Heel veel sterkte.