Voorweeën

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Voorweeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:29

Hoihoi,

Hoelang duurt het ongeveer nog wanneer de merrie voorweeën krijgt? :)

Groetjes Anniek

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:31

Dit is per merrie verschillend en dit is ook niet altijd te zien! Bij mijn merrie was er niks aan de hand..opeens ging ze liggen en 10min later had ze een veulen

friesiszwart

Re: Voorweeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:36

Ik heb momenteel 2 merries die afgelopen zaterdag al aan het kegelen waren vanaf gisteren stroomt de melk al uit de spenen maar zij zijn momenteel nog zo rustig dat ik de veulens nog niet echt verwacht. Wel hou ik ze in de gaten vanuit mijn plekje kan ik ze goed zien en mocht ik even niet opletten zijn er nog geboortemelders die mij helpen. Meestal wordt gezegt zodra een merrie begint te kegelen dat het veulen dan binnen 24 uur komt. Helaas heb ik die ervaring niet.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:47

:-) zijn het duidelijk voorween of is het veulen gewoon aan het draaien richting het geboorte kanaal. Dit kan voor je merrie heel vervelend zijn en dan lijkt het erop alsof ze weeen hebben? Waneer is ze uitgerekend?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:41

Volgende week dinsdag is ze uitgeteld, ze stond gisteren ontzettend te schrapen en constant naar haar buik te kijken, ook at ze niet meer. Ze zweette niet.
Hoe het vandaag is weet ik niet... ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:43

friesiszwart schreef:
Ik heb momenteel 2 merries die afgelopen zaterdag al aan het kegelen waren vanaf gisteren stroomt de melk al uit de spenen maar zij zijn momenteel nog zo rustig dat ik de veulens nog niet echt verwacht. Wel hou ik ze in de gaten vanuit mijn plekje kan ik ze goed zien en mocht ik even niet opletten zijn er nog geboortemelders die mij helpen. Meestal wordt gezegt zodra een merrie begint te kegelen dat het veulen dan binnen 24 uur komt. Helaas heb ik die ervaring niet.

mijn merrie ging kegelen en de volgende dag stond er een pracht van een veulen naast

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:17

Als je ziet dat ze echt voorweeen heeft(goed bij haar buik kijken) dan komt het meestal toch binnen een paar uur. meestal wachten ze tot het nacht is.