Bloederige afscheiding voor het afveulenen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uiltje001

Bloederige afscheiding voor het afveulenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:01

Ik heb een merrie die binnenkort gaat afveulenen. Banden zijn al mooi slap, uier is goed gevuld. Merrie harst nog niet.
Merrie is 16 juni uitgerekend. Nu heeft ze vanaf vanmorgen bloederige afscheiding, niet heel veel, maar toch iets.
Veearts gebeld om advies te vragen, maar daar had ik niet zoveel aan. Gewoon afwachten of het goed gaat.

Deze merrie heeft vorig jaar haar veulen twee weken voor haar uitgerekende datum haar veulen verworpen! Oorzaak
hiervan was Rhino. Merrie is geent tegen Rhino dit jaar. Ze heeft ongeveer 10 maanden van haar dracht op een stal gestaan
met ontzettend veel wisseling. Waarvan ik weet dat ik een enorm risico loop, dat ze wat opgelopen heeft. Gelukkig hebben we nu een andere stal, waar bijna geen wisseling is.

Heeft iemand dit ook eerder bij haar merrie gezien?
Is het veulen toen gezond geboren?

TJolieke

Re: Bloederige afscheiding voor het afveulenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:10

Mijn merrie had dit twee jaar geleden ook, ongeveer twee weken voordat het veulen geboren is. En het veulen was gezond. Is heel normaal, de meeste merries bevallen trouwens eerder dan twee weken hierna.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:17

Klinkt als aambeien...

Mijn oude merrie heeft hier al jaren last van aan het einde van haar dracht. Door het meerdere keren oprekken van het geboortekanaal zijn er aambeien rondom de baarmoeder-mond ontstaan. Wanneer de merrie op het laatst loopt wordt het veulen zo groot dat (met name tijdens en vlak na het liggen) de druk zo groot wordt dat er wat adertjes springen.

De eerste keer dat ik het zag bij mijn merrie, schrok ik ook behoorlijk maar het is tot nu toe iedere keer nog gewoon goed gegaan.
Ze kreeg er de afgelopen jaren wel steeds een beetje eerder last van. Dit jaar begon het ong een maand voordat het veulen geboren werd.

Succes in ieder geval!

uiltje001

Re: Bloederige afscheiding voor het afveulenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:47

Wat kan je een zorgen maken, maar je moet ook zolang wachten op een veulen. Helemaal omdat het vorig jaar mis gegaan is met deze merrie. Beeld is nog hetzelfde, bloederige afscheiding weer wat minder.

Andere merries heb ik nu drachtig, maar is er een ernstig ziek van. Heeft een bacterie opgelopen, op de vorige stal, en is hopen dat ze niet het veulen verwerpt. Merrie haar stembanden staan bijna helemaal dicht, waardoor ze heel slecht kan ademenen. Verdenking van Rhino en Droes, maar kan niet omdat ik dat vorig jaar allemaal al gehad heb. Waar deze hoogdrachtige merrie dus ook aan bloot heeft gestaan. Merrie heeft een infectie aan haar lymfeklieren, en is ernorm opgezet.

Vandaar hier lichtelijke paniek om deze merrie, wel heb ik de hoogdrachtige dame zover mogelijk van deze merrie afgehouden, dus hoop dat ze het niet heeft opgelopen. Echter de verdenking van het dier die deze bacterie op de vorige stal had, stond een week later vlakbij mijn hoogdrachtige dame. Rekening met fokkers hielden ze daar niet.

Ondertussen kan ik het veulen er wel uitkijken, maar geduld, geduld. Bedankt voor de berichtjes, is wel geruststellend, ik hou jullie op de hoogte!