Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Stravero schreef:Best dom om je veulen na 10 weken nog geen een keer gescheiden te hebben, wij doen dit al na 4 dagen. Minimaal 10 min. met de merrie, zonder veulen gaan lopen. Dan leren ze het het best. Maar wij hebben een stal om het veulen in te zetten.
Gewoon afscheiden met die handel want anders word het iedere keer alleen maar moeilijker..............
Saffier schreef:Toen Cashmere geboren was heb ik haar gewoon op het land gehouden toen ik Casa ging rijden. De eerste keer wel op stal, maar daar was ze alleen dus dat was geen succes.
Daarna dus op de wei met andere paarden.
Later toen ze wel een keer mee moest toen ik Casa naar binnen haalde wilde ze niet
Heb ik eerst Casa op stal gezet en toen de andere merrie met veulen (waar Cas dus naar toe ging als Casa de wei uit ging) en Cashmere binnen gezet.
Mevrouw weigerde gewoon netjes mee te lopen met dr eigen mama als dr pleeg mama er nog wel was.
Edit; Even snel het artikel door gelezen, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Ik ben wel voor het jong halsterom, poetsen, netjes leren mee lopen, vast staan etc.
Kendra schreef:Geef je je merrie behalve gras ook nog ander voer? Als je ook nog brok voert kun je overwegen in plaats daarvan een supplement te geven. Verder doen wij aan rantsoenbeweiding, dat betekent dat de merries er iedere dag een strookje bijkrijgen en verder een kale wei hebben - en zelfs dan krijgen ze nog een grasbuik.
Ik zou weer gaan rijden, dat helpt zeker. Wel rustig opbouwen! Ik zet onze veulens nu gewoon op stal, maar vroeger heb ik ook wel in de wei gereden terwijl een vriendin het veulen vasthield en poetste enz., gewoon in een hoekje van de wei. Los laten lopen is wel erg gezellie, maar de concentratie is dan toch echt minder.
Verder zou ik een beetje uitkijken met dat omtutten met je veulen, je zegt dat hij aandacht opeist....een veulen (en zeker een hengstveulen) heeft niets te eisen. Aaien poetsen en kroelen ok, maar altijd op jouw voorwaarden. Zo'n aanpak als in de bijgevoegde link staat beschreven vind ik persoonlijk grote onzin - maar het lijkt me bovenal iets wat je alleen moet doen als je zeer ervaren bent in de omgang met veulens.