merrie moeilijk hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BKS

merrie moeilijk hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:44

We dachten dat mijn merrie drachtig was maar helaas zagen we dat ze zich liet dekken door een ruin. Opgevoeld en inderdaad helaas niet drachtig..... Nu weer opnieuw dekken maar ze laat zich zo moeilijk zien, het is echt een ramp hoor! Ondertussen zijn we twee weken opvoelen verder en hebben we besloten om deze cyclus maar over te slaan, volgens de veearts rommeld het te veel en is ze niet mooi hengstig. Over een dag of 10 voelen we haar weer eens op.

Afgelopen winter en voorjaar heeft ze op een stal gestaan waar ze tussen de hengsten stond en langs de hengsten moest om bij de bak te komen. Ze heeft niet een keer belangstellend omgekeken of anderdzijds laten zien dat ze hengstig was :( dan ga je er toch vanuit dat het goed zit?

Wie heeft raad om dit probleem aan te pakken, is er misschien een voedingssupplement die de hengstigheid stimuleerd waar iemand ervaring mee heeft?

Brainless

Re: merrie moeilijk hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:46

Kun je haar niet beter laten scannen of er volgroeid ei zit, voordat je haar laat dekken?
Ook kun je na 18 dagen laten scannen om te kijken of ze drachtig is.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:54

We waren vorig jaar vrij laat in het seizoen, ze is op 18 juli voor het laatst gedekt bij de hengstenhouder. We hebben haar toen op 20 dagen laten scannen en ze was keurig drachtig. Ik heb daarna niet weer laten scannen omdat je er naar mijn idee zo weinig mogelijk aan moet zitten, ik kan je vertellen dat dat me dus niet weer overkomt! Als we haar kunnen insimineren dit seizoen dan laat ik van schrik denk ik drie keer scannen :o ........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:01

F-AM --> KS

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:05

Even omhoog niet meer suggesties?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:15

Ik heb ook een merrie die niet hengstig te zien is, ik laat altijd scannen en als er een mooi ei ontwikkeld laat ik ze hengstig spuiten. Verder uit de buurt houden van ruinen, die kunnen de hele hengstigheidcyclus door de war gooien.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:41

Ja dat had ik ook al bedacht, ze staat nu samen met een schimmelmerrie lekker dag en nacht in de weide. Nu maar hopen op mooi zonnig weer.....

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:26

ik geef mijn merrie regumate om haar cyclus te regelen zoals de pil bij de mensen. en dat helpt! Ideaal voor paarden met moeilijke cyclus.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:06

Van welk merk is dat en waar kun je dat krijgen? Ze staat nu in de weide en krijgt er een summerfit koek per dag bij.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:18

BKS schreef:
Van welk merk is dat en waar kun je dat krijgen? Ze staat nu in de weide en krijgt er een summerfit koek per dag bij.

Ik heb dat bij dierenarts gaan halen. Product heet Regumate. je moet je paard elke dag 3weken lang geven en dan weekje niet (dan moet die hengstig worden) dan weer 3 weken geven dan weekje niet. Paarden voelen zich daar beter bij en minder last van hun hormonen. zo paar maanden doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:29

Oe ga nou niet meteenmet hormoon preperaten aan de gang.

Ik zou zeggen je moet haar laten scannen en dan kan de DA aan de hand van de ontwikkeling van het ei zeggen of er een goede hengstigheid aan komt. Als je wil insemineren zou ik toch aan raden te scannen.
Mocht je echt wat willen gaan geven als onder steuning begin dan eens met bronscure dit is een homeopatisch middel. Het reguleerd de hengstigheid.
Merries die heftig hengstig zijn worden wat afgevlakt. merries die nauwelijks hengstig lijken laten het beter zien. Het enige nadeel is dat dat wel even zijn tijd moet krijgen.
Verder zou ik niet zomaar met regumate beginnen of haar hengstig laten spuiten.
Ook daar kan je heel de cyclus mee omgooien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:35

Ik heb twee jaar geleden mijn merrie Pavo Fertil gegeven. Een week nadat ik hiermee begon zag ik voor het eerst (in vier jaar) dat ze hengstig was. Ze is ook vlot drachtig geworden.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:25

Even voor de volledigheid we laten de merrie dus nu al regelmatig opvoelen en scannen. Afgelopen periode was het teveel aan het rommelen waardoor we deze cyclus overslaan op advies van de dierenarts. Ik vroeg me alleen af of er ook mogelijkheden zijn om de cyclus wat te optimaliseren. Ik ben ook niet zo'n voorstander van hormonen en laat liever de natuur zijn gang gaan maar wil me wel vast orienteren of er andere mogelijkheden zijn.....

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:55

BKS schreef:
Even voor de volledigheid we laten de merrie dus nu al regelmatig opvoelen en scannen. Afgelopen periode was het teveel aan het rommelen waardoor we deze cyclus overslaan op advies van de dierenarts. Ik vroeg me alleen af of er ook mogelijkheden zijn om de cyclus wat te optimaliseren. Ik ben ook niet zo'n voorstander van hormonen en laat liever de natuur zijn gang gaan maar wil me wel vast orienteren of er andere mogelijkheden zijn.....

ik heb mijn merrie ook paar jaar aan de natuur overgelaten maar ze heeft er teveel last van. Dankzij regumate heeft ze normaal cyclus gekregen. ik geef ze paar maanden in lente. in winter doen we dat niet. maar zoals je pil moet je ook zeker geen dag vergeten te geven.dus 3 weken geven dan 1 week rust dan 3weken geven,...