Vreemde hengstigheid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Vreemde hengstigheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:46

Eén van mijn merries is een paar weken geleden bij de hengst geweest. Helaas werd ze een paar dagen geleden weer hengstig, dus hebben we haar weer naar de hengst gebracht.
Alleen, ze is nu wel erg vreemd hengstig. Diegene waar ze nu staat, heeft een ruin, die prima laat zien waneeer er een merrie hengstig is. Dit keer wil zij niets van hem weten en ook hij reageert totaal niet op haar.
De hengst die haar moet dekken, wil wel :D en hij doet het dus ook. De merrie gaat ook voor hem staan, ze plast, laat de hengst springen, maar zodra de daad plaatsvindt, raakt ze in paniek en probeert van hem weg te komen.
Het gekke is, dat ze thuis gedekt werd door mijn Tinkerruin, die dat dus echt nóóit doet......

Zou het misschien kunnen dat ze toch drachtig is van de vorige dekking en daardoor nu zo apart reageert?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:48

Ik zou het even laten scannen als ik jou was...
Straks is er iets niet in orde.. Dat risico zou ik ook
niet willen lopen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:07

Ja, als ze zo vreemd doet, haal ik haar inderdaad naar huis en wordt ze gescand. Maar ik vroeg me af of er mensen waren die dit herkenden...

Axel_Valerie

Re: Vreemde hengstigheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:46

Zelf rijdt ik een merrie die last heeft van permanente henstigheid. De ene keer dat ze hengstig is duurt het dan 5 maanden en de andere keer een week. Ook heel vervelend en deze hengstigheid verschilt ook vaak. De ene keer trapt ze naar andere paarden de andere keer bied ze zich aan... Ook heel vreemd.. Mijn dierenarts heeft toen een keer verteld dat het te maken heeft met de vorming van het follikel.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:59

Mmm vreemd, ik dacht vorig jaar ook dat mij merrie hengstig was terwijl ze 2 mnd drachtig zou moeten zijn (was ook drachtig gescant) ik helemaal in paniek de dierenarts gebeld omdat ze maar bleef plassen, Kam gelijk en zei dat ze het deed vanuit boosheid. Alles was in orde.

Ik zou het even nog 3 dagen ofzo aankijken, en anders toch even cheken met een va!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:02

Ja, plassen uit boosheid ken ik wel, dat deed een drachtige merrie bij ons ook toen ze heel erg boos was en hoogdrachtig.

Maar deze merrie is niet boos, eerder bang. Terwijl ze er de vorige hengstigheid wel pap van lustte.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:21

Mijn merrie werd op 7 mnd dracht hengstig omdat de hengst thuis kwam :-) Dus zou gewoon eerst maar is gaan scannen ;-)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:16

Scannen gaan we ook zeker doen, maar thuis is er altijd een hengst, dus het is niet zo dat ze hengstig werd omdat er opeens een knappe jongeman bij kwam.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:05

Mijn shetlandertje Bonnie is 11 april bij de hengst geweest.
Na die tijd is ze weer 2x hengstig geworden maar helaas was het hengstje dat ik erop wilde verkocht. De laatste keer toen ze weer hengstig was een hengstje in de buurt opgezocht en ja hoor toen ze hem zag begon ze gelijk van zich af te plaasen het hengstje sprong op haar maar toen wilde ze ineens niets meer van hem weten. Ze trapte echt met beide benen naar achteren om hem van haar af te trappen. Volgens de eigenaar van het hengstje zat ze tegen de hengstigheid aan maar ik dacht er anders over.
Dus toen de nieuwe heuvel opgebeld of ik met mijn shetje langs mocht komen om te laten scannen. En ja hoor dat kon.
We staan netjes op onze beurt te wachten tussen de friezen en toen we naar binnen gingen was het wel weer spannend.
De DA stopte de scanner erin en zei gelijk, kijk daar is je veulentje.
We hebben ook het hartje al zien kloppen wat een mooi gezicht was dat.
Ze is dus toch al drachtig vanaf de eerste dekking.