Van bevruchte eicel tot paard, wat komt er bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Van bevruchte eicel tot paard, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:56

Ik weet niet waar ik dit topic kwijt kan... Dus excuus als het mis staat :o

Ik heb eigenlijk een grote vraag. Stel de merrie is gedekt en drachtig. Hoeveel kosten komen er dan bij kijken? Scannen, opvoelen maar ook rekening houden met speciaal voer naar mate de dracht vorderd enz.

En stel, dat ding komt goed ter wereld. Wat zijn de eerste zes maanden dan de extra kosten?

Maar ook: stel dat het fout gaat...

En als die zes maanden dan voor bij zijn: hoe vind je een op fok (Belgie)?

En die kosten mogen met een flinke marge :j Ik wil echt een realisitsch beeld van wat het kost om een paard te fokken.
En niet gaan denken dat de merrie al drachtig is want dat is het niet het geval. Maar ben daar wel al een tijd over aan het nadenken. Maar eerst wil ik voldoende geinformeerd zijn voor ik er zelfs maar aan denk om het echt luidop uit te spreken.

petraaken

Re: Van bevruchte eicel tot paard, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:09

Opfokbedrijven zoals in Nederland zijn er niet of quasi niet. In elk geval ken ik er geen. Dekgeld kan je zo duur maken als je zelf wilt, kosten scannen hangt van de DA of het Ki station af. De ene is duurder dan de andere. Kort gezegd ben je vaak een behoorlijk bedrag kwijt tegen de tijd dat hij 3 jaar is. Kan je ze aan huis houden ben je natuurlijk goedkoper uit maar je mag toch rekenen op een bedrag tussen de 5000 en 8000 euro tegen de tijd dat hij 3 is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:26

Dekgeld tussen de 400 en 1500 euro. Laten scannen voor hengstigheid en dek / insemineer moment. Meestal 1 of 2 keer a 20 euro per keer. Daarna 16 dagen scan a 20 euro. Met 40 dagen nog een scan voor 40 euro. Dan ben je als het goed is tot een maand of 8 in de dracht klaar.

Dan ga je over op merriebrok. We gaan er hier vanuit dat het paard met 8 maanden in de dracht 2 kilo merriebrok krijgt dit bouw je langzaam op. In de laatste 4 maanden ( van 8 tot 11 maanden) voer je gemiddeld 3 kilo merriebrok op een dag. 2 kilo in maand 8 tot 4 kilo in maand 11. Dit is wel heel ruim. Een zak merriebrok (pavo podo lac) kost 12,45 per 25 kilo. Het paard heeft in de laatste 4 maanden (4 * 30 * 3) = 360 kilo merriebrok nodig. Dit is ( 360 / 25) 14,4 dus 15 zakken merriebrok nodig. Dit is dan 15 * 12,45 = 186,75 euro.

Dus totdat het veulen er is ben je aan kosten kwijt: 186.75 + ( 4 * 20 ) + het dekgeld = tussen de 666,75 en 1766,75 euro kwijt.

Voor de geboorte heb je een aantal dingen nodig. Je kan een geboortemelder huren voor 30 euro per week we gaan er hier vanuit dat de merrie de geboortemelder 2 weken draagt. Je hebt dingen nodig als een emmer, jodium etc. etc. daarvoor ben je ongeveer 50 euro kwijt. Het is ook verstandig om een veulen sos pakket in huis te hebben voor het geval dat uw merrie overlijd. Dit kost 81,90. Voor rond de geboorte ben je dan ongeveer 191,90 kwijt.

Dan is het veulen er en hopelijk is alles goed gegaan. Sommige fokkers laten dan nog de dierenarts komen voor de veulenenting (ik ga hier geen discussie over starten of dat wel of niet moet ) de kosten hiervoor zijn ongeveer 35 euro. En dan een herhalingsenting van nog eens 35 euro. Als je het niet als veulenspuit na de geboorte doet moeten deze 2 sowieso op 4 maanden gegeven worden dat is dan 70,- totaal.

De merrie moet in de 6 maanden dat ze het veulen zoogt nog merriebrok blijven krijgen ongeveer dezelfde gemiddelde hoeveelheid als tijdens de dracht. Net nadat het veulen is geboren natuurlijk veel meer als rondom het afspenen. De kosten hiervoor zijn: ong. 540 kilo / 25 = 21,6 dus 22 zakken merriebrok a 12,45 = 273,90 euro. Het veulen moet in die tijd natuurlijk veulenbrokjes volgens de richtlijn van pavo van 3 weken tot 8 maanden gemiddeld 1,5 kilo per dag. Dit is ( 7 * 30 * 1.5 + ( 7 * 1.5 ) ) = 325,5 kilo = 326 kilo / 25 = 13 zakken. 13 * 15.25 = 198,25 euro.
Dus voer voor de merrie en het veulen is in de periode 0 tot 6 a 8 maanden 198,25 + 273,90 = 472,15 euro. Het veulen en de merrie hebben natuurlijk extra hooi nodig maar dat betrek ik niet in de berekening.

Het is verplicht dat het veulen gechipt wordt en een paardenpaspoort krijgt de kosten hiervoor zijn tussen de 35 en 70 euro. Afhankelijk van of je dat via het stamboek of via de dierenarts gaat.

Verder is er natuurlijk de gewone onderhouds en entingskosten van de merrie maar die reken ik ook niet mee. En natuurlijk de extra dingen als halstertjes boeken over veulens en ontwikkeling etc. etc.

Als je het veulen wilt houden moet je totdat het veulen 3 is rekenen op extra stallingskosten +/- 80 euro per maand bij een veulenopfok (winter en zomerkosten gemmideld) Vanaf dat het veulen 6 maanden is (afspenen) tot zijn 3e is dat 30 * 80 = 2400 euro. Sommige veulenopfokscentra rekenen geen extra kosten voor het bekappen maar anders komt daar nog ongeveer 25 euro per 3 maanden voor bij. Dat is dan 250,- totdat het veulen 3 is. De inentingen die jaarlijks gegeven moeten worden is 2 keer 35 euro is 70 euro.
Voor de opfok totdat het veulen 3 jaar is ben je 2720 euro kwijt.

Alles opgeteld:
Als het veulen met 6 maanden verkocht wordt ben je aan kosten kwijt tussen de: 1470,80 en 2500,80 euro kwijt.

Als het veulen tot zijn 3e in de opfok gaat ben je tussen de : 4190,80 en 5290,80 kwijt.

Dit is dus als je er vanuit gaat dat alles goed gaat, dat er geen problemen zijn met de merrie dragend krijgen en geen probleem rondom de geboorte en het opgroeien van het veulen. Bij dit bedrag zitten ook nog niet de extra ontwormingen die moeder en veulen moeten hebben en de enting tegen rhino voor de merrie tijdens de dracht. (ook hier zijn weer voor en tegenstanders van ik geef hier geen mening over). Als je dat er bij telt dan kom je op nog eens 150,- euro extra erbij.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:04

Zitten wel enkele denkfouten tussen, zoals de bvolledige kost van de merriebrok, het paard moet anders ook eten natuurlijk...
Maar zoiets zal de prijs zo toch ongeveer zijn.
Wij kunnen de jonge paarden zelf aan huis houden en dat is uiteraard wle een pak goedkoper.

En als de bloedwaarden vanhet veulen niet in orde zijn wordt er dikwijls nog plasma gegeven, en dan mag je toch rekenen dat dit makkelijk €500 kost...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:33

Hm, een eigen dier fokken is natuurlijk leuk... Maar in principe heb je voor dat geld een driejarige en nog een leuke ook... :) Moeilijk moeilijk...

Ik stelde de vraag oorspronkelijk omdat mijn merrie mank stond en ik ben gaan nadenken wat ik zou doen als ik haar nu nooit meer in de sport zou mogen uitbrengen. :) En toen kwam deze optie dus in mijn hoofd, mits het niet te zwaar zou zijn natuurlijk. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:37

-> KS

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:05

Wat is de oorzaak van de kreupelheid van de merrie ? Sommige aandoeningen zijn erfelijk. Ik heb mijn merrie ook eerst op de benen en gewrichten röntgenologisch laten keuren. (kostte ook weer 300 euro incl. klinische keuring).

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:24

InekeH87 schreef:
Dekgeld tussen de 400 en 1500 euro. Laten scannen voor hengstigheid en dek / insemineer moment. Meestal 1 of 2 keer a 20 euro per keer. Daarna 16 dagen scan a 20 euro. Met 40 dagen nog een scan voor 40 euro. Dan ben je als het goed is tot een maand of 8 in de dracht klaar.

vooropgesteld dat je met de merrie daarheen gaat, bij ons kwam de Da aan huis omdat wegbrengen niet ging, dus ben nu alleen voor het eerste traject al 400 eur kwijt en dan weet ik nog niet eens of ze drachtig is ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:48

InekeH87 schreef:
Wat is de oorzaak van de kreupelheid van de merrie ? Sommige aandoeningen zijn erfelijk. Ik heb mijn merrie ook eerst op de benen en gewrichten röntgenologisch laten keuren. (kostte ook weer 300 euro incl. klinische keuring).

In dit geval was het gelukkig "maar" een spier die ze verokken heeft met gek doen op weide. Ik dacht nog toen ze zo stom aan het doen was van "als dat maar goed gaat" maar goed, een paard moet paard kunnen zijn.... En de dag erop stond ze kreupel := Maar omdat ze een jaar geleden zonder duidelijke reden wat onregelmatig was, niet echt kreupel maar gewoon onregelmatig hebben we er een DA bijgehaald, die heeft een buigproef gedaan en een kant was minder buigzaam dan de andere wat hem deed denken dat ze heel lichte artrose zou hebben. Echter was de buigproef nog meer dan goed genoeg en vond hij het niet nodig om foto's te laten maken... Maar omdat het dus wel kán dat het er zit, komt er ook meteen een DA bij als ze kreupelt. :) Ze deed het vooral als ze gesprongen had en dan bv de eerste tien minuten was ze wat onregelmatig, nagenoeg onzichtbaar voor het oog maar ik voelde het wel. DA zei dat ik mocht proberen om haar er rustig doorheen te rijden en dan na tiental minuten te beslissen omdat het kon zijn dat ze wat stijf zou zijn en daardoor onregelmatig was. En inderdaad, na een vijftal minuten liep ze rad... :) Dus vandaar dat ik er rekening mee houd dat het kan zijn dat er idd iets goed mis zit als ze kreupelt.. :) Omdat ik dus niet genoeg weet van artrose enz zou ik ook zeker eerst een DA er bij halen als ik haar zou laten dekken. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:35

ok dat is heel verstandig. Artrose is een ouderdomsaandoening maar je ziet het ook bij jonge paarden die te veel overvraagt zijn in de eerste jaren. Een paard hoort zeker tot zijn 18 in de topsport te kunnen lopen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar tegenwoordig vinden mensen een paard van 12 al heel oud. Omdat de paarden in de eerste jaren als de pezen en gewrichten nog week zijn al veel moeten doen (met 5 jaar al L springen etc.) ontstaan hier gemakkelijk afwijkingen in die tot vervroegde artrose kunnen leiden.
Laat je merrie pas dekken als je zeker weet wat voor een aandoening ze heeft en hoe het zit met de erfelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 23:59

Ik weet niets van mijn merrie tot haar 4/5 jaar ongeveer. :) Op haar 9 is ze bij mij gekomen en rond haar de bij haar vorige eigenaar. Ze had als 9-jarige al een aantal jaren op weide gestaan dus :) Ik weet dus niet of het daaraan kan liggen... Zou het wel willen weten maar het verloopt wat stroef... Die communicatie :)