Ik weet dat een veulen rond de 8 tot 10e dag na zijn geboorte ontwormt moet worden. Maar nu is de merrie 3 weken voor de geboorte nog eens ontwormt, en het veulen heeft daar neem ik aan ook wat van meegekregen. Moet ik hem dan nu alsnog ontwormen? (hij is nu 9 dagen oud)
Gem
Geplaatst: 30-05-09 13:19
yes, je "moet" hem opnieuw ontwormen. Al hoor ik vaker tussen dag 10 en dag 14. Enne..... pas op voor doorschieten spuit!! Het is al bij een aantal bokkers misgegaan. In diverse topics staan tips hoe overdosering te voorkomen.
Hij moet idd ontwormd worden. Tegen deze tijd krijgen ze last van de eerste wormen, dus het is zeker geen overbodige luxe. Let idd op het doorscieten van de spuit. Ik geef paarden veulens op 10 dagen altijd voor 100kg.
Kytha
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-09 14:16
bedankt! Wij geven altijd eerst de merrie, zodat er enkel nog de hoeveelheid in zit voor het veulen. Moet er niet aan dénken dat dat door schiet..
Gem
Geplaatst: 30-05-09 18:21
Zo doe ik het ook altijd
friesiszwart
Inderdaad, het is het handigst om een veulen ook gewoon te ontwormen. Maar pas inderdaad op met de leeftijd en de hoeveelheid. Eigenlijk moet je ze pas vanaf 14 dagen ontwormen. Een veulen van mijn dochter (pluttersput) is overleden op 4 dagen oud, omdat ze met 2 dagen ontwormd was. Niet alleen daarom, maar ook door de hoeveelheid. Het veulen was een shetlander van nog geen 50 kilo, maar door een doorgeschoten ring had ze 400 kilo binnen gekregen. Let daar dus alstjeblieft goed mee op.