meer ricico's bij een eerste veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

meer ricico's bij een eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:12

Zoals de titel al aangeeft zou ik graag eerst wat informatie inwinnen voordat ik mijn merrie laat dekken.
Ik heb een 3 jarige merrie dat nog nooit een veulen heeft gehad, nu ben ik erover aan het nadenken om haar te laten dekken.
Ik vraag mij dus af of:

- dat het voor een onervaren merrie meer risico's inhoud om te bevallen?
- zo ja wat dan?
- moet ze meer gecontroleerd worden of niet?
- heeft iemand hierin ervaring.

Alle informatie is zeer welkom, zodat ik een beslissing kan nemen.

kelly

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:16

- dat het voor een onervaren merrie meer risico's inhoud om te bevallen?
In principe niet, als de merrie in goede conditie is. Bij oudere merries (>15) is het soms iets riskanter om dan voor het eerst te laten dekken omdat alles niet meer zo soepel is als in de jeugdigere jaren. Bij zeer jonge merries heb je eventueel kans op moeilijkere geboorten omdat ze zelf nog niet volgroeid zijn en bv het bekken niet groot genoeg is, zeker als er dan een groot veulen opzit. We spreken hier dan wel over merries die op hun 2 al drachtig zijn.
- zo ja wat dan?
- moet ze meer gecontroleerd worden of niet? Nee, gewoon normale drachtcontrole en paraat staan voor de bevalling is ook voor jonge merries voldoende. Bij paarden geldt in het algemeen: hoe minder gefrul, hoe beter voor de dracht.
- heeft iemand hierin ervaring.
Bij ons zijn er vorig jaar 2 veulens geboren, de merries waren 3 en 4 jaar. Ze hebben geen problemen gehad met de dracht, al stond de 3-jarige op het eind wel op ontploffen. Beiden zijn ze heel vlot en sneaky bevallen op de weide in de 10 minuten dat er toevallig niemand keek. Veulens waren bij geboorte gezond en fit. Bij de 4-jarige bleef de nageboorte wel op en die hebben ze moeten spoelen, maar dit is een frequent probleem bij friezen (wat de merries dus zijn).
De 4 jarige kon 2 weken na de bevalling weer licht in het werk. De 3 jarige hebben ze rustiger mee gedaan omdat die zowieso in mindere conditie was (minder getraind) en zo ongelooflijk dik was op het einde van haar dracht.

Een kennis heeft ook haar 4 jarige merrie laten veulenen (was kruising draver-nog iets). Ook die merrie had geen problemen met dracht of bevalling, bleef ook niet aan de nageboorte staan maar had in het begin wel te weinig melk. Dit kwam eigenlijk doordat de pensionhouder 'het niet nodig vond' om haar op het einde van haar dracht merriebrok te geven. Het veulen was gezond en is gezond gebleven maar wel een maat te klein geworden, ouders waren 1.60, veulen haalde amper 1.45.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:23

Bij iedere merrie kleven er risico's aan een bevalling..sommige jonge merries kunnen ook erg schrikken tijdens de bevalling, dat heeft een jonge pony gehad van een vriendin, beestje raakte helemaal van slag..is ook staant bevallen..

Mijn merrie bleek na aankoop drachtig (was zelf nog geen 3 jaar oud) en is 2dgn voor haar 3e verjaardag bevallen..alles volgens het boekje..en ze was vanaf het begin een hele goede moeder (nog steeds :) )

InekeH87

Re: meer ricico's bij een eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:32

en wat ook niet onbelangrijk is een maidenmerrie heeft in het begin wat meer moeite om haar veulen te accepteren. Met name met het laten drinken voor de eerste keren. Op de uiers staat dan een behoorlijke druk en die zijn dan pijnlijk, de merrie snapt dan niet altijd direct dat het veulen laten drinken de druk vermindert. Dit heb ik 2 keer meegemaakt.

kelly007

Re: meer ricico's bij een eerste veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 09:41

dank jullie voor de reacties.
Ik denk dat ik nog een jaar ga wachten tot ze 4 is om haar voor de eerste maal te laten dekken.