Mogelijke tweeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Mogelijke tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:21

Zo, dan schrik je even. Iets wat je totaal niet verwacht, en wat je je paardje niet gunt.

Mijn pony is 3 weken geleden gedekt door Vitens (v. Parcival). Ze was enorm hengstig. Heeft 5 jaar geleden een schijndracht gehad en heeft 3 jaar geleden haar eerste veulen gekregen.

Vandaag stond ze op 3 weken. We moesten even terug komen naar de stal waar ze gescand zou worden. Eerst reageerde ze al niet op de schouwhengst. Dus ik was ontzettend blij.

Toch maar even gescand. Geen probleem toch? Is maar goed dat wij dat hebben gedaan. De pony had 2 eitjes die bevrucht waren. Duidelijk een geval van een tweeling. Ene eitje was wel groter dan de ander. Maar ze lagen zo dicht op elkaar dat de veearts zei dat de kans nihil was dat het een goede dracht zou worden. Veulens hadden kans op sterven en de merrie had kans op een miskraam na 6 maand en zelfs de dood.

De vee-arts heeft geprobeerd het kleinste eitje te breken. Maar de vraag is dus of het goed gelukt is omdat ze echt té dicht op elkaar lagen. Het kleinste eitje zag er wel geplet uit. Maar er bestaat een kans dat het andere eitje ook gebroken is..

A.s. vrijdag moeten we terug komen voor nog een scan.

De eerste dracht liep al moeizaam. En ik wil dat niet nog een keer. :\

Mensen met dezelfde ervaring?

illi

Re: Mogelijke tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:30

dat hoor je heel vaak hoor, dat ze een eitje kapot knijpen.
Ik hoop voor je dat het goede eitje nog intact is.
En anders word ze vast weer hengstig

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:46

Ik hoop voor je dat het gelukt is! En dat het andere eitje nog goed is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:48

Kun je ze dan misschien niet beter allebei breken?
Het is wel erg zuur, maar imo heb je dan toch minder kans op complicaties. Dan zou je daarna weer opnieuw kunnen laten dekken.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:50

Bij mijn merrie vorig jaar hetzelfde, maar dan met een drieling erin. Twee eitjes weggeknepen en nu een gezond merrieveulen er bij!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:54

Cayenne schreef:
Kun je ze dan misschien niet beter allebei breken?
Het is wel erg zuur, maar imo heb je dan toch minder kans op complicaties. Dan zou je daarna weer opnieuw kunnen laten dekken.

Dat had misschien wel gekunt. Maar de veearts wou eerst proberen een eitje breken. Je zag wel dat hij platter werd. Er bestaat dus een kans dat de andere ook is meegebroken, dat was niet goed zichtbaar.

Vrijdag kijken we hoe het ervoor staat.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:55

Bij mijn zusjes paard hebben ze maandag exact hetzelfde gedaan. Nu even afwachten of het andere eitje intact gebleven is inderdaad. Wel jammer, een tweeling leek mij wel leuk! :+ Maar ze doen dit, gezien de complicaties die een tweelingdracht teweeg kan brengen, standaard. Neem aan dat je binnenkort weer voor een scan moet?

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:02

Hoi
Ik heb het bij mijn merrie ook eens mee gemaakt. Is toen met het andere eitje goed gegaan. En als het niet goed gaat, wordt ze inderdaad ws wel weer hengstig en heb je een nieuwe kans.
Beter geen dan 2 inderdaad, maar als de dierenarts denkt dat het kan zou ik het ook zo proberen.
Later had het paard van een vriendin van mij ook 2 bevruchte eitjes. Haar dierenarts - een echt paardenman - gaf toen het advies de merrie veel beweging en matig voer te geven. Volgens hem was de kans groot dat ze dan het 2e eitje zou afstoten.
Bij latere controle leek dat inderdaad zo.
Ik vond het in eerste instantie een raar verhaal , maar hij was er van overtuigd dat het het proberen waard was en ik beschouw m als echte paardenkenner.
Het risico voor de merrie is in ieder geval minder , dan het risico van het wegknijpen van een bevrucht eitje...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:22

Bij ons hebben ze het vorig jaar ook gehad. Merrie bleek tweeling te hebben. DA had er eentje afgenepen, maar ze zaten te dicht bij elkaar en de 2de ging er dus mee uit. Ze hebben de merrie gewoon opnieuw geinsemineerd en het resultaat was een prachtig merrieveulen.

Je hebt altijd kans dat de 2de vanzelf sterft, sommige DA's/eigenaren wachten daar liever op. Langer dan dag 30 van de dracht moet je niet wachten omdat de kans dan klein is dat de 2de alsnog 'vanzelf' weggaat en áls dat toch gebeurt heb je ook meer kans dat de andere problemen krijgt.

Een tweeling heb je toch liever niet (veel te veel complicaties) en het beste lijkt mij om er zo vroeg mogelijk bij te zijn en er iets aan te doen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:20

Mijn merrie was dit jaar ook drahtig van een tweeling, wij hebben op 17 dagen gescand omdat de kans er goed in zat (dubbele eisprong), bleek dus idd een tweeling, maar behoorlijk ver uit elkaar, even groot.
Wij hebben er ook een kapot geknepen, verder heeft ze twee spuiten gekregen om het andere eitje goed te laten innestelen.
4 dagen later weer gekeken, en gelukkig nog steeds drachtig!
We gaan nu op 45 dagen weer scannen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:26

Mijn oude verzorgpaard was vorig jaar drachtig van een tweeling.
We wisten dat niet, want op de scan was dat niet te zien. Waarschijnlijk lagen de eitjes toen heel dicht achter elkaar (was in een vroeg stadium). 8 weken voor de (uitgerekende) bevalling, werd er een tweeling geboren. Maandag liet ze opeens allemaal melk lopen, en was ze beetje raar in haar gedrag. Volgende ochtend toen de mensen gingen kijken lach er al 1 veulentje naast. Een hengst, dood. Het andere veulen hebben ze er toen uitgehaald ( DA ) maar die is ook alsnog doodgegaan. Weet niet meer of ze vanzelf is overleden of dat ze haar ingeslapen hebben. Het was een merrietje

Hmm, volgens mij hadden ze haar ingeslapen ja..

De merrie zelf was groot genoeg om een tweeling te krijgen, maar omdat ze met zijn tweeën in dezelfde hoorn lagen, was het te krap..

Helaas ;(

Ik wil je niet bang maken hoor trouwens!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:02

Ik heb het een tijd terug ook al een keer geschreven in een topic maar onze merrie was 2 jaar terug ook drachtig van een tweeling. De vruchtjes lagen tegen elkaar in een hartvorm. Er is er 1 afgeknepen en de ander is blijven zitten. Het jaar erop een hengstveulentje, helemaal gezond met alles erop en eraan. Het is natuurlijk altijd het proberen waard, als het niet lukt wordt ze vanzelf weer hengstig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:42

@ Flyfly, dat dacht ik dus ook. Vriendlief gaf meerder opties (hij is DA) eentje was meteen hengstig spuiten en opnieuw beginnen, of een proberen af te knijpen en kijken of de ander blijft zitten. Ik heb dus voor dat laatste gekozen, omdat je bij de eerste optie sowieso terug bent bij af. En bij de tweede optie heb je nog een kans dat het goed komt.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:19

Als je er 1 afknijpt , en het andere eitje blijft zitten, dan is ze in ieder geval (nog) drachtig. Ga je haar opnieuw hengstig spuiten dan moet je maar weer afwachten of ze drachtig wordt. En ach, ieder nadeel heeft zijn voordeel en ieder voordeel heeft zijn nadeel. Je weet toch nooit wanneer je het goed doet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:58

nikkigioa schreef:
Bij mijn zusjes paard hebben ze maandag exact hetzelfde gedaan. Nu even afwachten of het andere eitje intact gebleven is inderdaad. Wel jammer, een tweeling leek mij wel leuk! :+ Maar ze doen dit, gezien de complicaties die een tweelingdracht teweeg kan brengen, standaard. Neem aan dat je binnenkort weer voor een scan moet?

Jammer :? ?? Meestal (95%) loopt dit niet goed af en worden ze verworpen of te vroeg dood geboren. En als ze al levend geboren worden heb je er verschrikkelijk veel zorg aan, want ze zijn zelden even groot of sterk.
Je mag blij zijn als je gewoon 1 levend geboren en gezond veulen krijgt.

TS: ik hoop dat de scan positief nieuws brengt.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:19

En al nieuws?!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 12:25

Jaa ik heb nieuws. Vanochtend maar even laten scannen.

Het eitje zat er nog *\o/* en was al weer de helft groter! Vee-arts sprak zeer positief.

Over 2 weken nog een scan :):)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:54

EenitraM Goed nieuws! Ben benieuwd over 2 wk.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:21

heel veel succes ik hoop dat je over een tijd een prachtig veulen bij je merrie hebt lopen

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:53

Succes Martine! Ben erg benieuwd! Kijk uit naar nog een baby-Mardo.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:28

Mijn merrie is ook dit jaar geïnsemineerd!
Toen ik vorige week terug naar de hengstenhoduerij moest voor controle bleek mijn merrie ook drachtig van een tweeling.

Beide eitjes/bastules waren al best aan de maat (ook geen verschil in grootte) en lagen erg dicht achter elkaar. De veearts heeft er toen één weg gehaald, maar de kans dat de andere blijft zitten was wel klein, zei hij. Vanavond moet ik terug voor nacontrole, ik hoop dat alles nog in orde is!

Maar gezien het verschrikkelijke humeur van mijn merrie heb ik zo'n vermoeden dat alles er nog wel zit :=