Merrie insemineren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya21

Merrie insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:48

Hoi

Ik zit er over na te denken om mijn merrie(houstonxgregor) te laten insemineren. Maar hoe gaat dat precies te werk. Ik wil haar laten opvoelen door de dierenarts zodat hij het juiste moment kan bepalen. Maar kan dat elk moment? Omdat ik namelijk niet aan haar merk wanneer ze hengstig is. Dan is er dus een kans dat hij meerdere keren langs moet komen op haar op te voelen? Zoja wat zijn daar ongeveer de kosten van?
En als ze goed hengstig is kan in haar laten insemineren? En gaat dat vaak goed, of moet dat ook meerdere keren?
Jullie merken wel, ik ben geheel onbekend met fokken.

petraaken

Re: Merrie insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:30

F-AM --> KS

Opvoelen en scannen kan altijd. Is de merrie niet hengstig kan je haar eventueel hengstig laten spuiten (iets wat ik wel eens laat doen als het te lang gaat duren voordat ze zelf hengstig wordt en het laat dreigt te worden in het seizoen)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:46

Ik heb dit nu een aantal keer laten doen en vind het erg prettig om mijn paard op deze manier drachtig te krijgen.

Ze word eerst gescand om te zien of ze A : Hengstig is en of er eieren zitten, dan kunnen zo ook gelijk kijken of haar baarmoeder geen afwijkingen vertoont. Ik ga er vanuit dat je zelf al contact hebt gezocht met de hengsten houder? En is dit dan gekoelde Sperma of is dit bevroren, Of kun je het op ieder moment dat het nodig is gaan halen? Want bij Frozen semen moet je merrie naar de kliniek gebracht worden en zullen ze haar 2 a 3 keer per dag gaan scannen omdat het zaad erin moet op het moment van haar eisprong. Is ze slecht hengstig te tkijgen dan kun je over wegen om haar hengstig te laten spuiten.

Kosten van het scannen ligt rond de 50 euro incl voorrijkosten.

Tanya21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:16

En als ze dan ge-insemineert is wanneer doe je dan een scan om te kijken of ze drachtig is?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:26

:-) Na 18 dagen kunnen ze zien of ze drachtig is

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:30

En met 30 dagen kunnen ze scannen om te kijken of het geen tweeling is. Als dat zo is, kunnen ze eventueel 1 vruchtje afknijpen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:24

Voor een tweeling kunnen ze ook al scannen op 18 dagen.

Ervaren DA met goede echo kan ook al op dag 14 scannen.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:30

daarbij zal ik nog wel zeggen dat dit per merrie afhankelijk, de ene merrie heeft namelijk een groter ei en een snellere ontwikkeling als de andere merrie dus bij de ene merrie kunnen ze het al zien met 14 dagen en de andere merrie pas met 21 dagen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:03

spiritoes schreef:
Want bij Frozen semen moet je merrie naar de kliniek gebracht worden en zullen ze haar 2 a 3 keer per dag gaan scannen omdat het zaad erin moet op het moment van haar eisprong.

Wij doen dat gewoon iets makkelijker... hier logeren vaak merrie's die we vlak bij de hengsten zetten zodat we de hengstigheid duidelijker zien (zo'n adresje kun je vast vinden in de buurt)

zodra ze hengstig zijn een keer scannen, zodra het eitje groot genoeg is spuiten we chorulon en insemineren dan afhankelijk van het eitje en baarmoeder tijdens het spuiten (al wat zacht of nog hard) tussen 12 en 24 uur na het spuiten. Bij een heel zacht eitje + baarmoeder zou ik rond 10 - 12 uur na het spuiten insemineren. Dus meestal scannen we max. 2x tijdens de hengstigheid en 1x de dag na het insemineren om te zien of en wanneer het ei eraf is gegaan.

scannen op 18 dagen, dan zit je vlak voor een nieuwe hengstigheid als het niet gepakt heeft en is bij twijfel dus aan de eierstokken en soms al aan de baarmoeder te zien of er een nieuwe hengstigheid gaat plaatsvinden.

kathleended

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:47

zou ze laten scannen ben je toch zeker

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:18

Het is best wel een heel gedoe met insemineren(althans dat vind ik)
Zo'n merriepakket(alle scans,inseminatie etc) bij mijn DA kost 165 euro
Ik heb namelijk ook het probleem dat ik niet zie wanneer mijn merrie hengstig is.
De eerste scan toen de DA kwam om te kijken hoe groot haar eitje was en of ze wel hengstig was bleek het perfecte moment te zijn.
Haar eitje was heel erg groot en 2 dagen later kon ze worden geinsemineerd.
2 dagen na de inseminatie kwam de DA langs om te scannen of het eitje weg was.
Zo ja,17 dagen wachten en dan scannen of ze echt drachtig is.
Zo nee, opnieuw insemineren.
Maak goede afspraken met de hengstenhouder en je DA zodat er geen misverstanden etc komen.
Veel succes ;)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:15

Wij hebben een pakket genomen, inclusief scannen, insemineren etc voor ik meen 185 euro uit mijn hoofd.
Het was soms wel haasten en ingewikkeld om samen op dezelfde plaats terplekke te zijn (en stroom te hebben hihi).
Ik had heel goed contact met mijn hengstenhouder en die wilde gelukkig ook op zondag leveren, moet ook maar kunnen (wel zelf opgehaald, heel apart die zwemmers in je kofferbak, je rijdt met de helft van je eigen veulen rond hihi).
Die was niet eens meer nodig, de 1e keer had al gepakt (merrie liet ook niet meer toe alsof ze het wist).
Wat bij ons ook goed in het koppie van de merrie werkte is denk ik dat mijn ruin in de kudde nog dekt. Dus figuurlijk is ze gedekt maar ook geinsemineerd.