Oorzaken Red Bag Delivery

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Oorzaken Red Bag Delivery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:46

Ons hengstveulen is vorige week geboren middels een red bag delivery.

We waren er op tijd bij, het veulen leefde nog om uiteindelijk 48 uur later te sterven in de kliniek. Ook was hij te vroeg. Om precies te zijn, geboren na 319 dagen dracht.
De placenta was iets verdikt, daarom denken wij aan een placentitis. Volgens de DA kun je hierbij een volgende drachtigheid preventief goed mee omgaan, door regelmatig te scannen in de laatste twee maanden en bij eventuele ontstekingsbeelden antibiotica te spuiten.

Gelukkig heb ik dit nooit eerder meegemaakt en hoop ik het niet weer mee te hoeven maken. Wellicht zijn er meer mensen die dit eerder meegemaakt hebben en wat was bij jullie de oorzaak van de red bag delivery?

Groetjes, Sandra

pippalex

Re: Oorzaken Red Bag Delivery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:09

Aller eerst erg ***** dat jullie veulen het niet heeft gehaald..

Sterkte..

Mij is altijd geleerd de merrie niet te vaak op te voelen of te laten scannen..

Na 3 maanden doen wij het eigenlijk niet meer, of er moet al iets niet in de haak zijn..

Verder hebben wij gelukkig nog nooit een Redbag mee gemaakt!!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:13

ik las het in je vorige topic vreselijk dat het zo mis is gegaan!
ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen,en of er iets is waardoor je het mischien eerder kunt herkennen,of wat dan ook.vandaar dat ik dit topic ook even volg!
sandra nogmaals heel veel sterkte!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:06

Wij hebben dit jaar ook een red bag delivery gehad. Ons veulen heeft het wel overleefd. Spijtig dat jouw veulen het niet gehaald heeft.
Mijn vermoeden van de oorzaak bij onze merrie is denk ik dat de merrie het te lang heeft opgehouden. Smorgens liep de melk er al uit en stond ze met giga-hars. Nu is onze merrie een merrie die altijd alleen wil zijn en dus wacht tot we s avonds de stal uit zijn... Te lang moeten wachten dus waardoor de placenta al aan het lossen was. Gelukkig zat ik de hele tijd te kijken met de camera en wist dat ze meteen zou beginnen als alle paarden binnen stonden en eten hadden. Een kennis die ik altijd bel als ze begint stond verbaasd te kijken naar die rode zak die er uit kwam, toen heb ik wel even beginnen gillen wat die moest doen...(ik kan op die moment zelf even niks doen, de stress denk ik 8-) )Op het einde hing de moederkoek er dus al uit en de nageboorte lag binnen de vijf minuten op de grond. Daar heb ik niks speciaal aan gemerkt.
Ik ben wel al ongerust voor het volgende veulen, dat ze dit weer kan meemaken... Met birth-alarm ben je denk ik gewoon te laat...Preventief kan je antbiotica spuiten de laatste maanden heb ik onlangs vernomen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:48

De oorzaak bij een levend geboren veulen is bijna altijd een bacteriele infectie die of al aanwezig is in de baarmoeder of die erin komt door vervuiling (vaginaal opvoelen) of luchtzuigen. Anaal opvoelen, wat de DA tijdens de dracht dus doet, heeft hier geen invloed op.
Een andere oorzaak die vaak in combi voorkomt met de geboorte van een al in de baarmoeder overleden veulen, is het loslaten van de placenta door het verbreken van de verbinding tussen veulen en placenta (navelstreng breuk, verstopping of afknellen in de baarmoeder, het veulen stikt dan en de placenta laat los).

De placenta laat normaal deels los door de uitdrijving en toch vooral wanneer de verbinding verbroken word. Direct na de uitdrijving kan het loslaten van de placenta geholpen worden door een boost oxytocine.

Tijdens de onsluiting maar voor het veulen door de baarmoedermond naar buiten komt, blijft de placenta intact, dus bij vaginaal opvoelen tijdens ontsluiting voel je dus de placenta. Als deze voortijdig los komt dan duwt het veulen deze dus mee naar buiten ipv er een gat in te breken en daardoor naar buiten te komen.

De overlevingskansen van een red bag-veulen stijgen wanneer je tijdig opvoelt (zodra de merrie begint te persen maar er geen water breekt) en in geval van een red bag dan zo snel mogelijk de placenta breken en het veulen op de wereld helpen. Zodra de placenta te zien is aan de buitenkant krijgt het veulen geen/niet voldoende zuurstof meer. Elke seconde telt dan, want iedere seconde sterven er hersencellen af en delen van de organen en spieren door het gebrek aan zuurstof.
Soms, echter, is zelfs snel handelen toch achter de feiten aanlopen, wanneer de placenta vlak voor de uitdrijving al te lang voor zuurstofgebrek zorgde (denk aan ontsluiting die moeilijk op gang komt bijv. en dus voor vertraging zorgt).

Vroeggeboorte + red bag: zodra de placenta los begint te laten komt direct de geboorte op gang, dat is in de natuur zo geregeld bij paarden, of dit nu komt door een infectie, virus of omdat het veulen zojuist overleden is.

Wij mensen en ook koeien hebben een ander type placenta, wij (en koeien) kunnen dus een dood kind (kalf) nog een tijdje meedragen. Bij paarden is dit anders (uitzondering op tweelingdracht waarbij 1 vroeg overlijd en gemummyficeerd of ingekapseld word).

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:13

@Shamal Arabs; dankzij jouw stuk op je internetsite ontdekte ik bijtijds dat het om een red bag ging en dat haast geboden was. De DA was er gelukkig snel, al heeft het achteraf allemaal niet mogen baten. Het lijkt erop dat het veulen toch door slechte doorbloeding zuurstofgebrek heeft gehad. Deze verschijnselen treden vaak op tussen 12 en 24 uur na de geboorte.

Heel goed dat jij de informatie op internet hebt gezet. Zonder deze informatie had ik het iig niet geweten! Dus bedankt hiervoor en ook voor je uitleg in dit topic!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:10

Hoi nog even een vraagje hoor.
Je moet dus de rode blaas kapot maken als je die ziet komen?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:12

Cheveyo schreef:

ja zodat het vruchtwater er uit kan,anders moet ze een grote skippy bal er uit drukken en dat lukt niet,de placenta komt eerst en als die er niet uit kan kan het veulen er al dus ook niet uit.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 12:32

knooopje schreef:
Cheveyo schreef:

ja zodat het vruchtwater er uit kan,anders moet ze een grote skippy bal er uit drukken en dat lukt niet,de placenta komt eerst en als die er niet uit kan kan het veulen er al dus ook niet uit.

Wat wel iets is om in de gaten te houden. Heeel soms gebeurd het dat een merrie haar eigen blaas 'uitpoept' en deze mag je dus nooit open maken. Deze is echter anders van kleur. De blaas is meer roze. De red bag is echt bloeddoorlopen rood.
Op het internet staan wel foto's, zodat je weet hoe een red bag eruit ziet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:24

Op marestare (Amerika) stond een stukje over een merrie die een redbag heeft gehad a.g.v. een bepaalde grassoort dat in het weiland groeide en het te vroeg loslaten van de placenta heeft veroorzaakt. De d.a. vermoedde dat (in dat geval) de oorzaak was. Aangezien zij nog een drachtige merrie had die op datzelfde weiland stond, werden er veel extra "ogen" gevraagd om de merrie op cam in de gaten te houden. Moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe dat afgelopen is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:28

de redbag is toch het gedeelte van de nageboorte wat donkerrood is, het vlies is melkwit dan.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:40

Cheveyo schreef:
de redbag is toch het gedeelte van de nageboorte wat donkerrood is, het vlies is melkwit dan.

De red bag is niets anders dan de placenta die loslaat en daardoor dus eerst geboren wordt. De vruchtblaas zit achter deze red bag. Op enig moment als de red bag met daarachter de vruchtblaas er al ver uit is, zie je dat de vruchtblaas de bekende wit/grijze kleur heeft. Deze moet geopend worden, zodat het vruchtwater eruit kan en dan pas zie je de pootjesblaas die melkwit/doorzichtig/grijzig is en waar het veulen in zit.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:43

Ja dan bedoelen we denk ik hetzelfde ;-) ik leg het wellicht wat krom uit. Het komt er andersom uit, normaal eerst de blaas en dan de placenta, maar dan eerst de placenta met daarna de blaas. Als je het op de grond legt heb je de witte blaas en de donkerrode, dat zijn aparte delen die aan elkaar vast zitten met de navelstreng er door. Toch?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 10:06

Cheveyo schreef:
Ja dan bedoelen we denk ik hetzelfde ;-) ik leg het wellicht wat krom uit. Het komt er andersom uit, normaal eerst de blaas en dan de placenta, maar dan eerst de placenta met daarna de blaas. Als je het op de grond legt heb je de witte blaas en de donkerrode, dat zijn aparte delen die aan elkaar vast zitten met de navelstreng er door. Toch?

Jip!