Wanneer de training oppakken na de dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Wanneer de training oppakken na de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 21:17

Mijn merrie is op 18 mei bevallen. Helaas leeft het veulen niet meer. Dus het moeder - kind afwennen is bij mij geen issue.

Toch heeft ze wel een bevalling achter de rug. Aan de longe is ze al weer zeer actief. Tot 4 weken voor de bevalling heb ik gewoon gereden, dus haar conditie is goed.

Wat is jullie ervaring met het oppakken van de training na de bevalling?

Anoniem

Re: Wanneer de training oppakken na de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:27

Vanaf dag 1 van elkaar af halen, helaas is dat in jouw geval niet nodig.
dag 2 aan de longe en dag 3 erop.

Mijn veulen is nu 5 weken en ik kan nu +-35min trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:00

Mijn shet heeft 12 dagen geleden een dood veulentje gekregen. Ik heb haar afgelopen week weer opgepakt, rustig aan en ze mag zelf aangeven wat ze wil doen. Dat is nogal veel, dus ik heb tegen de meiden gezegd dat ze weer volop mogen rijden.
Het veulen vraagt geen energie wat betreft melk, beweging helpt met melk opdrogen.

Als er een jong veulen bijloopt ben ik er geen voorstander van om er de eerste 4 á 6 weken wat mee te doen, maar zonder veulen dan zou ik goed naar je merrie kijken en weer gaan opbouwen. Als ze van te voren een goede conditie hebben en geen zware bevalling dan kan er denk ik veel.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:04

Wij wachten minstens 2 weken, maar dat is dan met veulen dan. Ik wacht meestal langer, omdat ik vind dat de merrie haar energie beter aan het veulen kan besteden. Om toch te voorkomen dat de spieren af gaan nemen ga ik wel na 2 weken ongeveer longeren.

Omdat het veulen overleden is, is dat bij jou geen issue meer, ik zou als het goed voelt gewoon weer rustig aan gaan rijden. Begin met 10 min stappen, kijk hoe ze reageert, reageert ze goed pak je het elke keer een beetje op tot je na een aantal weken weer op je oude niveau bezig bent. Het paard geeft het over het algemeen prima aan.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:37

Mijn veulen is morgen 2 weken oud en ik ben nu een paar dagen bezig om moeder en kind te scheiden maar dit is bijna onmogelijk. Ze sleurt me gewoon terug, terwijl ze normaal weet dat ik de baas ben.

Nu zet ik haar een kwartiertje per dag in de stal langs het veulen. Dit gaan redelijk, na dit kwartier is de merrie wel kletsnat en ze is de hele tijd onrustig maar ik moet toch ergens beginnen.

Als iemand goede tips heeft hoor ik het graag.