Ik weet dat merries tijdens de dracht hun karakter wat verandere, de een wordt knuffelig de ander juist niet. Mijn merrie is normaal gesproken verschrikkelijk lui met rijden ik heb echt alles geprobeerd om haar voorwaarts te krijgen, van acupunctuur en naturalhorsemanship tot slaan met een zweep. Nu ze drachtig is is van het slome niets meer te merken. Ze raced door de bak heen en buiten loopt ze ook vlot door. Ze is extreem gevoelig geworden op mijn zit. Overgangen rijd ik in verlichte zit en galopperen moet ik ook in verlichte zit doen. Ze heeft gene pijn etc. van het zadel dat is uitgesloten. Ze is gewoon verschrikkelijk vrolijk en blij van haar oude nukkige karakter is niets meer te merken.
Verder heeft ze ook verschrikkelijk veel honger, er gaat per dag ene plank van de stal op en buiten moet ze ieder grassprietje opvreten. Normaal at ze ook al veel maar dit is wel heel erg.
Het allervreemdste is dat nog maar 30 dagen drachtig is ? Is dit normaal dat merries zo vroeg in de dracht al zo een karakterverandering hebben ?
Ik ben wel blij met het voorwaartse maar met het vreten iets minder. Ze heeft gisteren onder andere haar bit opgegeten (ik rijd met ene leren bit). En nog wel tijdens het rijden, dan ben je bezig met wat oefeningen en ineens denk je wat gaat het wenden stroef totdat ze aan de kant beginnen te lachen en je alleen nog maar de teugels en een flard bit in je handen hebt. Daarna heeft ze nog een plastic bekertje naar binnen geslurpt. Voordat ik in kon grijpen was het al weg. Gisteren heb ik haar ook uit het graanveld kunnen trekken ze was onder de draden door gegaan of zo en ze stond lekker in het jonge graan te happen. Ze heeft daar maar 2 minuten gestaan ofzo dus ze heeft niet teveel kunnen eten.
Ze krijgt al merrie vitaminen en mineralensupplementen te eten. Ze heeft de hele dag beschikking tot goed voordroog. Ze mag 3 keer per dag een uur de weide op en tussendoor staat ze in een zandbak met voordroog om te eten. Ze krijgt muesli en basisbrok. Dus ik zou zeggen eten en vitaminen genoeg. Ze staat ook altijd met andere paarden dus verveling is het ook niet. In de bak is ook paardenspeelgoed waar ze veel mee spelen. De paarden worden iedere dag of gereden of ene half uurtje gelongeerd. 2 dagen in de week hebben de paarden rust.
Hoort dit bij de dracht ?