Veulen halstermak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

Veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:29

Ik ben erg benieuwd welke methodes jullie gebruiken om de kleine nieuwkomers te leren mee te lopen aan het halster :D

Sammie

Re: Veulen halstermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:32

Dat is eigenlijk min of meer vanzelf gegaan :) Halstertje gelijk om en dan touwtje d'r aan (gewoon los dengelen). Evt. om de borst/kont zou je het nog kunnen doen om de richting aan te geven.

Bij de kleintjes moet je dat echt spelenderwijs doen, niet gelijk gaan trekken of wat dan ook. Dat is niet goed voor die nek/atlas.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:36

zo jong mogelijk een halstertje omdoen, zal niet bij elke uk heel makkelijk gaan en dan eerst een paar keer los mee met mams en als het veulen een beetje netjes meeloopt met mams en niet een eigen route gaat nemen, touwtje eraan en iemand erachter die een beetje kan meehelpen met door te lopen, vooral het touw niet aannemen nog een beetje laten lopen zeg maar maar dan wel met touwtje vast, als dit beter gaat kan je het touw steeds iets meer aannemen tot het veulen gewoon meeloopt.
Geen gedoe met bezems enzovoorts, hier krijg je alleen maar dwarse veulens van, logisch is ook niet leuk.
ook veel aan het hoofdje zitten op stal, kriebelen ed, dan is het halster ook geen probleem.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:38

Die van ons lopen sinds dag 1 naast ons, nog niet aan het halster maar gewoon n arm voor de borst en een hand op de kont, als ze dat kennen na 2 dagen, doe ik m´n arm over de rug en hou ik m´n hand tegen de schouder zodat ze niet naar voor weg kunnen schieten en naast me blijven. Vanaf n week oud gaat dan het halster om touwtje in 1 hand, andere arm rond het veulen na 2 weken kennen ze het perfect zonder stress en vechten. Moet wel zeggen dat ze elke dag aan de hand naar buiten gaan en sommige aan de hand naar binnen. Halsters hebben ze alleen aan als ik ze vast heb niet als ze in de wei of op stal staan, vind dat dood eng. Maar als gevolg dat er altijd n enkeling bij zit die zich in de wei niet laat vangen omdat ze gecontroleerd worden door n mens toch niet zo leuk vinden.

Een enkele keer heb je een etterbakje die constant lopen de klooien en die knoop ik dan n keer aan de merrie en ga met de merrie door de binnen piste wandelen, dan leren ze het vanzelf en wordt ik niet zo moe }>

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:40

Romy18: geweldig ziet boos veulen voor zich :P

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:43

En kwaad kijken dat ze kunnen }> Lach me altijd helemaal dood, de eerste 2 weken vinden ze mij nooit zo lief omdat ik ze constant kom pesten maar na 2 weken kan ik er wel alles mee en dan beginnen ze me weer lief te vinden ;)

(dan blijven ze gewoon lekker op de grond tukken, terwijl ik met die minimanen aan het prutsen ben omdat ze naar de selectie moeten)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:48

Ja op dag 1 of 2 al een halstertje omdoen.
En elke dag als ze naar buiten gaan aan het halster. (of als je ze gaat poetsen halster om doen)
Went vanzelf.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:49

Mijn kleintje is net een elastiekje :-) op het moment dat ik haar halster om wil doen wringt zij zich in allerlei bochten om dit maar niet te hoeven. De eerste keer liet zij zich gewoon vallen. Wat wel erg makkelijk was want ze bleef gewoon liggen en toen kon ik haar halster zonder problemen om doen.

Enige druk op het halster weet ze zich echt nog geen raad mee :-) begeleid haar nog tussen de merrie en mij in en vandaag dus heel rustig het halster omgedaan .... Mevrouw dacht daar dus anders over hihi en toen meegenomen terug naar stal. Het vervelende was wel dat toen zij even wat druk voelde ze maar gelijk ging liggen :(:) Heb haar op stal getroost :-)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:55

Zo heb ik er ook 1 op t moment heeft nu 4 keer het halster om gehad en besloten dat dat NIET LEUK is. Komt vanzelf goed gewoon vervelend gedrag negeren en goed gedrag belonen, afstraffen heeft bij die ukken toch nog geen nut, snappen ze niets van.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:59

:-) ik heb helemaal niks met straffen ;-) zeker niet met zo'n kleintje. Maak me er ook niet druk om hoor moet er eigenlijk wel om lachen :-) :o Heb haar ook een beetje uitgelachen vandaag ;-) Kreeg wel de vraag vandaag ........... Wanneer ga je het is vast zetten?????? :( :( :( Ik doe dat dus nog niet met zo'n kleintje, dat leren ze met de tijd wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:12

Ja ik zet ze wel al snel vast. Wennen ze supersnel aan. Hoe langer je wacht, hoe meer verzet je krijgt en hoe sterker ze worden/harder ze trekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:17

Precies, geen last van gehad. Bleef eigenlijk gelijk prima staan (naast moeders) En nu natuurlijk ook alleen.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:47

owww wacht ook niet zo lang :-)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:03

-> KS

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:07

mijn uk is n u 3 weken en krijgt elke dag zn halster even om. dat gaat nu makkelijk maar heb m wel eerst 3/4 keer met een hoop moeite en dwang om gekregen. dit weekend denk ik gaan we eens een touwtje erbij pakken. we zullen zien. we doen het rustig aan!!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:08

Mijn veulen was 6 uur oud en had toen al een halster om en liep aan het touwtje mee naar buiten. Nou ja...dat wil zeggen...we hebben hem naar buiten geschoven :D

1 houdt de merrie vast en de andere heeft het veulen aan het touwtje en doet de arm achter om de billen.
Beetje aandrukken en ze lopen zo mee.

Met het halster aandoen, gewoon even met 2 mensen. De ene doet het halster om en de andere houdt het veulen achter tegen. Gewoon er strak tegen aan gaan staan. Kunnen ze ook niet slaan..
Even het staartje tegen de billen aandrukken, zei onze hengstenhouder altijd, dan gebeurd er niets.

En niet teveel mee aantutten maar consequent doorpakken zonder boos te worden of te straffen.
Dat gaat al meer dan 20 jaar goed bij ons.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:10

Bij mijn veulen heb ik dit na een week gedaan. Ik vond dat ze eerst nog geen getut en gezeur moest hebben.
Na een week met een beetje dwang snel omgedaan toen met moeders mee laten lopen, ging niet van een leien dakje maar na 2 dagen ging het al veel beter. In het land ging het wel elke keer af, dus was soms lastig met omdoen maar als je snel genoeg bent lukt het wel!
Gewoon doorzetten en uiteindelijk hebben ze het wel door.
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 21-05-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:10

bij ons op stal maakt ze de eerste 2/3 weken een teugje van een paardenhalster, omdat veulens vaak niet begrijpen dat ze mee moeten lopen en gaan dus trekken en dan kan je hun nek beschadigen.

In de tussentijd zorgt ze dat de veulens haar leren vertrouwen dan doet ze even later een halster en een teugje om (ze maakt het halstertouw aan het tuigje vast) en wanneer ze begrijpen dat ze met hun moeder mee moeten lopen doet ze geen teugje meer om en klikt ze gewoon aan het halster vast.

Het gaat eigenlijk altijd wel goed af en toe gaat het veulen stilstaan maar dan gewoon geen druk op het touw geven (paarden gaan oorspronkelijk tegen druk in) en dan laat ze iemand het veulen even een zetje geven (gewoon even een klein duwtje tegen hun kont en dan gaan ze wel of even hun staart voorzichtig een klein beetje optillen).

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:37

Zelf zou ik, zeker bij de grotere paarden, zsm halster omdoen en ze laten wennen aan het vast staan. Hoe ouder ze worden, hoe sterker ze worden en hoe lastiger het gaat worden. Voor de kleine is het ook wel zo handig het hem gelijk aan te leren dat het erbij hoort denk ik.

Shetlanderveulens vind ik dan weer anders, die kun je met 1 maand nog wel normaal in bedwang houden zeg maar :+
Maar ook bij die zou ik ze het zo snel mogelijk leren

Maar denk dat iedereen gewoon moet doen wat die zelf het prettigst vindt, ieder zn eigen manier :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:39