Fokkersvraag: inenten van veulen bij verkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Fokkersvraag: inenten van veulen bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:40

Ik heb een vraag aan degenen die fokken en daarna hun veulens te koop aanbieden. Laten jullie de veulens nog inenten voordat ze naar hun nieuwe eigenaar gaan? En dan niet omdat de nieuwe eigenaar erom vraagt, maar gewoon vanuit jezelf?

Anoniem

Re: Fokkersvraag: inenten van veulen bij verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:12

Ja, de eerste keer voor het spenen als ze 4 maanden zijn en de 2e keer na een week of 6. Ze krijgen namelijk geen antistoffen van de moeder meer. Als ze nog bij de merrie aan de voet lopen heb je minder kans op een terugval van het enten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:47

Hier worden ze gespeend/verkocht met 5 maand.
Je mag pas vanaf 4 maand enten, voordien heeft het geen nut.
Het beste is om de basisenting met hetzelfde product te doen, dus vandaar dat ik er voor kies om niet te enten voor verkoop, maar de kopers dit zelf laat doen

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:06

ik zou zeggen ja, al is het voor de eerste keer, ik vind het wel zo netjes ook naar de nieuwe eigenaar toe, vaak als je bijv. een hond of kat koopt zijn deze ook al de 1e keer geent/gechipt, ik vind het gewoon wel zo netjes, maar dat is natuurlijk ieder voor zich

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:03

Het gaat hier om een Haflinger hengstveulen en die worden vaak (ook in dit geval) voor net het dekgeld met een klein beetje extra verkocht. Stel dat ik hem nog zou laten enten, dan kost me dit bijna 50 euro extra en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:56

Kun je dat niet met de nieuwe eigenaar overleggen? Ik kan me voorstellen dat deze in de kosten wil delen of wellicht zelf helemaal wil betalen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:41

suffie schreef:
Het gaat hier om een Haflinger hengstveulen en die worden vaak (ook in dit geval) voor net het dekgeld met een klein beetje extra verkocht. Stel dat ik hem nog zou laten enten, dan kost me dit bijna 50 euro extra en dat heb ik er eigenlijk niet voor over.

Als je er niet voor wilt zorgen moet je geen dieren houden.

Het lijkt me niet meer dan normaal dat een dier zijn entingen heeft gehad voor hij naar zijn nieuwe eigenaar toe gaat.