Hoe lang blijft een "ei"goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Hoe lang blijft een "ei"goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:29

Als een merrie geinsimeerd wordt wat is dan het beste moment om te insemineren en hoe lang blijft een eitje optimaal.
Voorbeeld: een eitje "springt" op maandagavond en op dinsdag avond is er sperma om te insemineren. Volgens een DA kan er dan niet meer geinsimineerd worden, volgens ons en de hengstenboer kan dat prima.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:34

Dat is idd niet optimaal, waarom zou je niet eerder insemineren, zo verlies je kostbare uren.

ElCid

Re: Hoe lang blijft een "ei"goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:47

Omdat de DA te laat doorgaf dat er sperma moest komen, dat nog gewonnen moest worden en vervolgens van Nederland naar Belgie moest per koerier.
Maar mijn vraag is daarom: tot hoe lang na de eisprong kan er geinsemineerd worden. Volgens de hengstenboer kan dat nu nog wel, volgens de DA niet. Wie heeft er gelijk?
Als een eitje maar een paar uur optimaal blijft wordt inseminatie wel erg lastig op zo'n grote afstand.
Het sperma is dus aanwezig bij de merrie maar de DA wil niet meer insemineren!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:50

Ik zou het iig nog proberen... niet geschoten is altijd mis. Misschien een idee om je merrie de volgende keer bij de hengstenhouder zelf neer te zetten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:58

Het is dus niet onze merrie, maar wel onze hengst. De DA was zondagavond bij de merrie geweest, toen was het ei nog niet goed, maar maandagochtend wel, toen moest het sperma komen, maar ivm. koeriers etc. kon dat niet eerder als vandaag.
NU zegt de DA dus dat het te laat is en dat iseminatie niet meer kan.
Lijkt mij dat je dan in ieder geval insemineert, sperma is er toch. Als er dan geen vruchtje komt kan het altijd over 3 weken weer, maar dat wil meneer DA dus niet!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:04

In principe kan er tot 6 u na de ovulatie geinsemineerd worden.Verschilt natuurlijk van merrie tot merrie,bij jullie is er 24u over gegaan dus is de kans inderdaad heel klein dat ze nog bevrucht word.
De veearts kan voelen of de servix(baarmoederingang) nog los is,is dit niet het geval heeft het absoluut geen zin meer om te insemineren.Integendeel zelf,je vervuild de baarmoeder dan alleen maar waardoor je meer kans hebt op infecties enz.(en dus minder kans op dracht bij de volgende inseminatie).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:07

ElCid schreef:
Als een merrie geinsimeerd wordt wat is dan het beste moment om te insemineren en hoe lang blijft een eitje optimaal.
Voorbeeld: een eitje "springt" op maandagavond en op dinsdag avond is er sperma om te insemineren. Volgens een DA kan er dan niet meer geinsimineerd worden, volgens ons en de hengstenboer kan dat prima.

Inseminatie kan nog tot maximaal een paar uur na de eisprong (ovulatie) Daarna, zoals in dit geval, heeft het geen zin meer. De d.a. heeft gelijk.
En niet '"geschoten is altijd mis" is echt misplaatst, Bij te vroeg of te laat insemineren is er een groot risico op een vuile merrie.

Zelfde reactie als voorgaande post ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:18

Maar dan kan je in een geval als dit dus nooit met gekoeld sperma werken. Stel de DA voelt de merrie om ca. 10.00 en zegt dat er geinsemineerd kan worden, dan moet de hengst naar het station, dekken en het sperma moet per koerier van Nederland naar Begie, dat redt je dus niet of nauwelijks binnen 6 uur!
Hoe ver van te voren kan een DA zien ( dmw. scan) / voelen wanneer er geinsemineerd kan worden? Hij was er nu op zondagavond ca. 20.00 en de volgende dag om ca. 10.00.
Misschien dan toch beter om volgende keer met diepvries te werken, ivm. de reistijd.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:26

Insemineren voor de eisprong.Van zodra het eitje een behoorlijke grootte heeft sperma bestellen.
Een bekwame veearts kan dit inschatten.Natuurlijk is niet iedere hengstigheid hetzelfde,kan het zijn dat de eisprong langer op zich laat wachten dan de veearts dacht en moet je 2 keer per hengstigheid insemineren.
Soms ovuleert de merrie ook eerder dan verwacht(wat je nu voorhad waarschijnlijk),maar dat zijn de risico's van het vak.

Vers (gekoeld)sperma is véél makkelijker dan diepvries hoor!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 22:39

Ik heb altijd begrepen dat diepvries inderdaad echt op het "moment supreme" moet, anders werkt het niet.
Dus als ik het voorzichtig zeg heeft de DA hier mogelijk een inschattingsfoutje gemaakt??

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:05

Zelfs de beste veearts kan eens missen,niet meer dan normaal.Het voortplantingsapparaat van het paard(en bij de mens trouwens ook) is niet iets waar je exacte cijfers op kan plakken.

Gewoon goed laten opvolgen door je veeartsen goede afspraken maken met de hengstenhouder wanner je ten laatste moet bestellen om dezelfde dag te verzenden en dan lukt het volgende keer wel.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:20

Vers --> bestellen en insemineren voor ovulatie
Diepvries --> insemineren binnen 6 uur na ovulatie

Vers sperma leeft +- 48uur een eitje +- 6 uur

Langer als 6 uur na ovulatie insemineer je gewoon niet! anders is er 95% kans op n vuile merrie kan je gaan spoelen, oxytocine geven, antibiotica opdoen etc. en als je pech hebt is de boel nog niet hersteld de volgende cyclus en kom je zo steeds later in het seizoen.

Grootste nadeel van met diepvries dekken is dat de merrie elke 6 uur gescand moet worden, omdat je pas na ovulatie dekt. En dan lopen de kosten snel op zeker als een merrie niet door doet en je 5 dagen lang 4 keer per dag moet scannen. 5dgn x 4x per dag x 15 euro per keer = 300 euro (excl KI) vers is s'ochtends voor 9 uur scannen en bestellen. 5 x 15 = 75euro (excl KI) en dan is diepvries sperma ook nog eens een stuk duurder en minder van kwaliteit. Niet gek dus dat er liever met vers gedekt wordt.

Gewoon zorgen dat je met vers optijd besteld, ken je de merrie weet je op wat voor maat ei ze ongeveer ovuleerd en is het makkelijker. Ken je de merrie niet bestel je op een ei van ongeveer 4cm en kan je eventueel 2 dagen later (wanneer de merrie niet geovuleerd is) nog maals bestellen.

inseminator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:43

Insemineren kan nog tot 12uur dit uit eigen ervaring na de eisprong,een dierenarts kan niet zeggen of het eitje om 10/12 of s''nacht om 4 of 5 uur spring dus de uren waar over hier gesproken wordt is een heel rekbaar begrip,en dat de baarmoeder dan vuil gaat worden van deze insminatie is een beetje overdreven,het is veel erger als een merrie 3 of 4 keren in een ronde geinsimineerd wordt,ik weet uit de vele inseminatie's die ik gedaan heb dat je bijna nooit te laat bent maar altijd te vroeg,
80% van de dekkingen moeten na 2 dagen weer gedaan worden,hieruit blijkt dat dierenartsen in veel gevallen de merrie's te vroeg laten insemineren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:46

Hier in Frankrijk worden merrie's die tegen het ovuleren aanzitten vaak met Cohrulon gespoten. Dan komt het eitje rond de 36 uur af, en kun je dus optijd insemineren.
Zoals al eerder gezegd, het is niet te voorspellen.
Dit jaar heeft mijn merrie ruim 2 weken met een eitje van 33mm gestaan, en wij maar scannen, omdat zij normaal rond de 35mm ovuleerd.

Arabianranch hier heeft geloof ik ervaring met een merrie insemineren na de eisprong (geloof langer dan 6 uur) merrie is wel drachtig.

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:51

Mijn DA komt 's morgens voor 9 uur scannen, zodat ik zonodig diezelfde ochtend nog voor 9 uur sperma kan bestellen. Zij kan gelukkig heel goed inschatten wanneer mijn merries geinsemineerd moeten worden, aan de grote van het eitje. Beide merries waren een dag na inseminatie het ei "kwijt", dus waarschijnlijk op het goede moment geinsemineerd. Over 18 dagen weer scannen en we weten het zeker!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:13

Mijn dierenarts komt voor 10 uur 's ochtends om te kijken of het eitje mooi genoeg is om te insemineren, dan bestel ik voor 10 uur sperma en wordt ze diezelfde avond nog geinsemineerd. Mocht het eitje nog niet mooi genoeg zijn zegt de dierenarts wanneer wel, bijvoorbeeld over 2 dagen. Dan laat ik haar 2 dagen controleren om te kijken of ze heeft geovuleerd, was vanmorgen zo, dus ik moet nu 16 dagen wachten om te kijken of het gelukt is, ze is namelijk zaterdagavond geinsemineerd. Ik laat alles thuis doen en het is dus gewoon een kwestie van goed communiceren met zowel je dierenarts als de hengstenhouder en dan is het net zo makkelijk als dat ik mijn merrie bij de hengstenhouder zelf zou zetten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:22

F-AM --> KS

Een goede DA kan inderdaad bepalen wanneer er moet geïnsemineerd worden. Het hangt natuurlijk van merrie tot merrie af. Mijn oudste ovuleert normaal rond de 5,5 cm, haar oudste dochter doet dat rond de 4,5 cm. Baarmoeder wand opvoelen kan ook helpen om te zien of de merrie klaar is om te dekken. Bij kleinere dekstation kan je nog wel eens s'avonds terecht om sperma op te halen (als je er zelf om kan rijden uiteraard). Meestal bestellen wij of het Ki station het sperma s'avonds zodat we s'anderendaags de merrie kunnen insemineren. Ovulatie kan ook weer gebonden zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:50

Brennie schreef:
Mijn dierenarts komt voor 10 uur 's ochtends om te kijken of het eitje mooi genoeg is om te insemineren, dan bestel ik voor 10 uur sperma en wordt ze diezelfde avond nog geinsemineerd. Mocht het eitje nog niet mooi genoeg zijn zegt de dierenarts wanneer wel, bijvoorbeeld over 2 dagen. Dan laat ik haar 2 dagen controleren om te kijken of ze heeft geovuleerd, was vanmorgen zo, dus ik moet nu 16 dagen wachten om te kijken of het gelukt is, ze is namelijk zaterdagavond geinsemineerd. Ik laat alles thuis doen en het is dus gewoon een kwestie van goed communiceren met zowel je dierenarts als de hengstenhouder en dan is het net zo makkelijk als dat ik mijn merrie bij de hengstenhouder zelf zou zetten.

Dus jouw DA insemineert dan dus voor de eisprong. De DA van onze klant ( de merriehouder) heeft denk ik iets te lang gewacht en wilde echt op het moment van ovulatie insemineren. Omdat er daarover pas op maandagochtend om ca. 10.00 u gebeld is ( ze wilde maandag ook insemineren) lukte dat nu dus niet, o.a. omdat het sperma per koerier naar Belgie moest en die komt dagelijks op het dekstation om ca. 11.00 om alles op te halen, maar plant de avond van te voren de route in.

Ik denk dat communicatie hier dan ook het trefwoord is. Wij wisten bijv. dat de DA zondagavond zou komen, maar zijn niet gebeld over de ontwikkelingen van die dag of over het feit dat de DA de volgende ochtend er weer zou zijn. de vrijdag daarvoor heb ik zelf de klant gebeld om te vragen hoe het was en toen was er al een ei van 3,5 cm, maar werd er verder geen actie ondernomen. Op zondagavond zou het ei nog niet goed zijn en maandag ochtend moest het sperma er meteen zijn! Dat laatste lukte dus niet! 8-)

Zarah05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:34

DA/inseminator insemineert inderdaad voor de eisprong. Sperma blijft 2 dagen leven, dus als de DA denkt dat de eisprong nog diezelfde dag of morgen zal zijn kun je dus voor die dag of voor de volgende dag sperma bestellen.