veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RamonaJJ

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:01

Mag je bij een veulen/jaarling van 17 april 08 de ribjes beetje zien ?

Bramasole

Re: veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:05

Ja hoor, als je de ribjes van een jaarling een beetje ziet hoef je je helemaal niet druk te maken. Het jonge paard groeit en de energie wordt voornamelijk daar voor gebruikt. Lekker veel ruwvoer, niet te veel brokjes en lekker op het land laten lopen. Goed regelmatig ontwormen!

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:09

Okee, ja want mijn oom is bezig als dit nog zolanger door gaat dat hij de dierenbescherming gaat bellen, maar het paardje krijgt alles heeft 24,7 weide heeft een vriendje alles. behavle dat de schuilstal niet zo goed uit ziet, voor aan zijn tegels zonder mest nix.
maar achter aan de stal een 4 kant plek is modder, dat komt door de grond bodem van de stal zo heb ik die stal gekregen aantal maanden terug maar ik kan er momenteel nix aan gaan doen kan pas in de zomer als de grond is gedroogt
paardje kan goed uit de modder staan voor de stal onder een kap zijn nog tegels zonder modder en in de stal is nog een plaats zonder modder ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:17

Interpunctie zou je stuk een stuk leesbaarder maken opzich ;) Maar als je paard een vriendje heeft, een veilige (?) schuilstal en een plek om droog te staan dan is het in mijn ogen een prima plek. Voor een jong dier zijn meerdere vriendjes beter, maar een vriendje is iig beter dan geen. De schuilstal is verder wel veilig? Dat het dier zich niet kan verwonden?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:21

Als ik heel eerlijk ben, kan ik je verhaal moeilijk volgen. Maar als ik het goed begrijp wordt er wel goed voor het paardje gezorgd. Wie wil dan de dierenbescherming bellen. De stalling en weide is toch bij je oom?

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:23

de stal is helemaal veilig er is nix mis mee, het zijn eigenlijk 2 gewone ruime stallen die savonds dicht kunnen bij slecht weer.

sorry ik ben helemaal over stuurd ik zal er de volgende keer beter op letten

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:25

Nogmaals ik ben erg over stuurd toen ik het bericht van me oom binne kreeg,
de stalling en weide is van me zelf,
me oom ging er even kijken omdat ik ziek thuis ben
ik sta met 2 personen op de wei maar die andere persoon die mijn paardje zou verzorgen is schijnbaar niet geweest die 3 dagen
dus de stal zag niet uit zoals het hoorde, ens

hij is afgelopen donderdag voor het eerst bij JJ geweest dus bij mij op de wei.
dit is zijn tweede keer dat hij JJ ziet

Less schreef:
Als ik heel eerlijk ben, kan ik je verhaal moeilijk volgen. Maar als ik het goed begrijp wordt er wel goed voor het paardje gezorgd. Wie wil dan de dierenbescherming bellen. De stalling en weide is toch bij je oom?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:29

Maar wie voerde beide paardjes dan in die drie dagen?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:20

als ik het zo lees, zou ik ten eerste zeggen tegen die oom dattie eerst maar eens verstand van paarden meot gaan opdoen, en anders laat hem lekker de dierenbescherming bellen, als je paard er goed bijstaat, dan zal de dierenbescherming dat je oom wel duidelijk maken.

maar inderdaad wie heeft dan die paarden gevoerd?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:29

Je moet wel in de gaten houden of de merrie voldoende melk heeft.
Houd in: goede spenen, goed uier (niet ontstoken), 'tevreden' veulen en merrie, regelmatig (maar niet te vaak) drinken, etc.
Anders moet het veulen worden bijgevoerd. Eet het veulen al wat gras?
Wat ribben zien is niet zorgelijk. Wel wanneer het veulen echt mager wordt, weinig groeit, en/of de merrie onrustig is.
Laat het anders even controleren door iemand die (meer) verstand van paarden/opfok heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:32

Senna, volgens mij gaat het om een jaarling, niet om een moeder met veulen.

Toch?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:40

Diablo schreef:
Senna, volgens mij gaat het om een jaarling, niet om een moeder met veulen.

Toch?

Oh ja, :o las het woord 'veulen' en niet het jaartal ... :P

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 01:45

hihi, ja het ging id over een jaarling en niet om een merrie met veulen
JJ is die 3 dagen alleen snel gevoerd maar daar hebben ze niet de stal van gedaan .
JJ staat 24,7 buiten dus staat niet binne

Gister hebben we JJ laten naar kijken en hij zag er goed uit, ik hoefde me geen zorgen te maken.

als jullie me willen uit leggen hoe ik fotos kan plaatsen ? dan wil ik best ene plaatsen mogen jullie mee beordelen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:15

PP --> KS