bevallen Stal of wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steefjes

bevallen Stal of wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:24

beste mensen.

zoals jullie mischien wel weten is mijn pony over 10 dagen uitgeteld.

maar ik heb een probleem
.
er is afgelopen nacht een boom op het stalletje gevallen.
het stalletje stond er pas 3 weken want die hadden we nieuw laten bouwen voor als het veulen kwam.
maar nu maak ik me best wel zorgen over waar ze nu moet bevallen.
ik weet dat het geen kwaad kan als een merrie in de wei bevalt.
maar het is haar eerste veulen, en ik ben bang dat het mischien fout gaat of zo.
daarom weet ik nu niet of ik haar gewoon in de wei kan laten staan, of op de manege.
want mijn manege eigenares, zei dat ik haar gewoon daar in een merriebox kon zetten.
maar mijn manege zit 8 kilomter bij mij vandaan.
dus dat vind ik eigenlijk iets te ver, als ze s'nacht ineens weën krijgt.

met mijn pony is trouwens niets aan de hand die stond toevallig nog in de wei.

weten jullie wat ik nu moet doen???????
want ik weet echt niet wat het beste is???????????????/

alvast bedankt

groetjes steef

ps weet iemand hoe ik foto's kan plaatsen zonder link ???

JisJil

Re: bevallen Stal of wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:27

Ik denk dat het voor je pony niks uitmaakt waar ze haar veulen krijgt, in het wild doen ze het ook gewoon in de vrije natuur. Dus eigenlijk is dat het natuurlijkst. En Jiska heeft dit ook haar eerste veulen gekregen en die heeft netjes gewacht tot ze in de bak stond, die wil dus zelf niet in de stal. Komt ook bij dat ze zelf 6 jaar geleden ook in de bak geboren is, mama had ook netjes gewacht tot ze buiten stond. Dus voor mij is dat redelijk normaal dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:35

Een paard wil bevallen op de plek waar ze zich veilig voelt. Uit je bericht maak ik op dat je pony nooit een stal had, dan zal ze echt niet graag op stal willen bevallen. Paarden die 's nachts op stal staan willen het vaak omgekeerd en staan dan voor het hek te draaien tot ze naar binnen mogen om dan bijna accuut neer te ploffen. Als jouw pony dus altijd buiten staat, en je zet haar enkel voor het bevallen binnen dan kun je dus het omgekeerde krijgen waarbij de pony het veulen probeert 'op te houden' todat ze weer naa buiten kan.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:47

hey mensen.
ik wou even zeggen dat mijn pony van tevoren wel een stal had maar in de stal waar ze stond was maar een box.
en die was vrij klein.
ze kon er wel goed in keren maar er zou in die box geen plek zijn voor het veulen.

daarom hebben we een nieuw stalletje laten bouwen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:54

Tja, dan is het snel bouwen of lekker op de wei laten. Nu verhuizen zou ik buitengewoon stom vinden, dat is vragen om problemen. Als ze buiten gaat bevallen zorg dan wel voor goede omheining, je zal niet de eerste zijn die het veulen in de sloot vind. Verder gewoon goed in de gaten houden. Je kan bijvoorbeeld een stukje wei afzetten waar je goed overzicht hebt vanuit huis bijvoorbeeld, zodat je niet midden in de nacht je hele weiland hoeft door te struinen. Het is natuurlijk niet prettig als je veulen in een hagelbui of zijkende hollandse regen ter wereld moet komen, dus als je in iedergeval een schuilmogenlijkheid hebt is dat wel prettig.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:57

ok thanks voor de reacties.
er is een probleem, die schuilmogelijkheid zat bij de stal.
er zat namelijk bij de stal een afdak van 6 meter waar mijn pony onder kon staan, maar dat is nu ook helemaal verwoest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:02

Dan heb je nu nog een halve zondag om aan het timmeren te gaan.
Het hoeft toch niet mooi te zijn, er is wellicht nog wel wat te knutselen met een beetje verbeelding. 10 dagen is nog best lang.
4 palen en een dakje is in eerste instantie best haalbaar.
Ik weet ook niet wat de vooruitzichten zijn. Als het gewoon lekker lente weer blijft hoef je je nergens druk om te maken.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:10

mischien is het een idee om een stukje van de wei af te zetten? dan heb jij een klein stuk dat je goed in de gaten kan houden en loopt zij toch lekker buiten...wel goed opletten of het veulen niet onder het hek door geboren wordt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:13

Ben ik nou de enige die zich zorgen maakt over flinke wind en regen op een pasgeboren veulen...?!?
En ga nou niet zemelen over paarden in het wild, want die zouden volgens mij nooit op een open weide bevallen, maar de beschutting van bomen en struiken opzoeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:17

Ylana schreef:
Ben ik nou de enige die zich zorgen maakt over flinke wind en regen op een pasgeboren veulen...?!?
En ga nou niet zemelen over paarden in het wild, want die zouden volgens mij nooit op een open weide bevallen, maar de beschutting van bomen en struiken opzoeken.

Nee hoor, kijk maar een beetje naar boven ;)

Citaat:
Het is natuurlijk niet prettig als je veulen in een hagelbui of zijkende hollandse regen ter wereld moet komen, dus als je in iedergeval een schuilmogenlijkheid hebt is dat wel prettig.

Ik zou zeker persoonlijk snel een noodoplossing bouwen, dat kan heus wel in een week tijd. Desnoods huur je een container. Die kan er binnen 2 dagen staan. Ik zou ook niet graag met een onderkoeld veulen zitten mocht het inderdaad oer-holland k''te weer zijn.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:19

Je hebt gelijk :D Bijna de enigste ;)